بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ چیست؟ این روزها این سؤال بسیار از ما پرسیده میشود! آیا تاکنون با اصطلاح بیزینس کوچینگ آشنا هستید؟ برخی افراد وقتی این عبارت را میشنوند، فوراً به سخنرانان انگیزشی، یک اتاق کنفرانس سرد هتل و یک فنجان قهوه ناخوشایند فکر میکنند. در حقیقت، این اصطلاح میتواند بزرگترین سرمایهگذاری باشد که در حرفه یا شغل خود انجام میدهید.
امروزه بیزینس کوچینگ، که یکی از معروفترین انواع کوچینگ است، برای مدیران و صاحبان کسب و کارهایی که میخواهند خود و شرکت خود را رشد دهند، به روشی حیاتی و مهم تبدیل شده است. هنوز هم بسیاری از رهبران کسب و کار به درستی درک نمیکنند که مربیگری یا کوچینگ چیست و چه ارزشی دارد. اگر تمایل دارید با این اصطلاح و با این حرفه، با ویژگیهای یک بیزینس کوچ ایرانیزه شده، دلیل اهمیت آن برای کسب و کارها، تفاوت آن با منتورینگ و… آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
معنی بیزینس کوچینگ چیست؟ بیزینس کوچ کیست؟
مربیگری تجاری، مربیگری کسب و کار یا بیزینس کوچینگ (به انگلیسی: Business Coaching) با استفاده از روشهای مختلف، به کارآفرینان، صاحبان کسب و کارها و حرفهایها کمک میکند تا پیشرفت کنند. همکاری با یک بیزینس کوچ مجرب، ابزار نهایی برای دستیابی به نتایج موفق در کسب و کارها است. برخی از شرکتها و کارآفرینان موفق در سراسر جهان به خدمات مربیگری تجاری اعتماد کردهاند تا به طور کامل از رقبای خود متمایز شوند.
معنی بیزینس کوچینگ چیست؟ این نوع مربیگری با تعیین اهداف و برنامههای عملیاتی مشخص برای دستیابی به آن اهداف، غلبه بر باورهای محدودکننده، شناسایی فرصتها و استراتژیهای رشد اقتصادی به شرکتها و انواع کسب و کارها کمک میکند تا پیشرفت کنند.
به طور خلاصه، بیزینس کوچینگ یک رابطه مشترک بین صاحب یک کسب و کار و یک مربی حرفهای است که هدف اصلی آن توسعه استراتژیک یک تجارت موفق است. نقش مربی در کمک به صاحبان کسب و کار برای طراحی یک چشمانداز برای تجارتی است که با ارزشها و اهداف زندگی آنها سازگاری داشته باشد. بیزینس کوچینگ با داشتن این چشمانداز، راهنمایی، پشتیبانی و پاسخگویی لازم را برای تعیین اهداف و راهبردهای دستیابی به آرمانها به صاحبان کسب و کار ارائه میدهد و این امکان را به آنها میدهد تا تجارت خود را رونق ببخشند و پیشرفت کنند.
یک بیزینس کوچ چه ویژگی هایی دارد؟
ویژگیهای بیزینس کوچینگ چیست؟ ابتدا باید بیان کنیم که این تماماً مشابه مشاوره و درمان نیست! یک تصور غلط معمول این است که بیزینس کوچ باید بیشتر به عنوان یک مشاور عمل کند و کار توسعه تجارت را برای صاحبان کسب و کار انجام دهد، در حالی که این صحیح نیست! مربیان به تعیین جهت کمک میکنند و بازخورد، ابزار، راهنما و چشمانداز را در اختیار صاحبان تجارت قرار میدهند. آنها همچنین در پاسخ به راهنماییهایشان پاسخگو هستند؛ همان چیزی که به نظر ما صاحبان مشاغل بیشتر نیازمند آن هستند.
یک مربی کسب و کار به سادگی به شما نمیگوید که چه کاری انجام دهید یا اینکه بدون هیچ واکنشی گوش دهید. یک مربی تجاری خوب کسی است که میتوانید به او اعتماد داشته باشید؛ شخصی که به ابعاد مختلف بیزینس شما مسلط است و توانایی تشخیص مسائل خاص و سیستمی در تجارت شما را دارد و میداند که برای دستیابی به نتایج واقعی، باید راه حلها را خودتان اجرا کنید. بله، یک بیزینس کوچ حرفهای به صاحب کسب و کار میگوید که اصولاً من به جای تو کار نمیکنم، بلکه فقط پشتیبان و راهنمای تو هستم تا خودت رهبری کسب و کارت را بر عهده بگیری.
بیزینس کوچینگ چیست؟
بیزینس کوچینگ یک فرآیند ذهنی است که به عوامل مختلفی وابسته است و نشان میدهد در چه میزان هر یک از این عوامل با اولویتهای شما همخوانی دارند. اگر به دنبال ویژگیهای حرفهای یک مربی هستید، باید در نظر داشته باشید که چهار مورد مهم وجود دارد.
- تجربه، سطح مهارت و نوع آموزش
- نگرش، رویکرد و فلسفه
- دارا بودن گواهینامه معتبر
- سبک کاری، طرح و برنامه و روش به کارگیری آنها
اگرچه مدرک هیچ ارزشی ندارد، اما در این مورد بهتر است استثناء قائل شویم، زیرا دانستن اینکه به چه کسی باید اعتماد کنیم دشوار است. بسیاری از افرادی که خود را بیزینس کوچ میدانند، هیچ گونه اعتبار رسمی یا گواهینامه معتبری ندارند. در انتخاب بیزینس کوچ باید دقت کرد، زیرا آنها مدیران را به چالش میکشند تا نقاط قوت خود را توسعه دهند و نقاط ضعف را شناسایی و کاهش دهند.
وظایف یک متخصص بیزینس کوچینگ
اما وظایف یک متخصص بیزینس کوچینگ چیست؟ وظایف یک بیزینس کوچ حرفهای شامل تأکید بر ارتقای رهبری، کاهش علفهای هرز و کار بر روی چشمانداز سازمان و توسعه تیمی است که به تحقق آن چشمانداز کمک میکند. کسب و کارها باید از بیزینس کوچهای خود انتظار داشته باشند که:
- مشاوره ارائه دهند که به آنها در دستیابی به دیدگاه ارزشمند کمک کند.
- آنها را در مورد فعالیتهای مدیریتی شرکتشان پاسخگو نگه دارند.
- از آنها سوالاتی درست بپرسند و به سمت پاسخی سوق دهند که به یادگیری و بینش ارزشمندی منجر شود.
بیزینس کوچینگ چیست؟
چه کسانی بیشتر به دنبال مفهوم بیزینس کوچینگ هستند؟
- کارآفرینان یا کارمندانی که خسته از کارمندی هستند و میخواهند یک کسب و کار جدید راهاندازی کنند.
- مدیران شرکتها و سازمانهایی که در حوزه مدیریتی خود با مشکلات روبرو شدهاند و نیاز به حل آن مشکلات دارند.
- مدیران شرکتها و سازمانهایی که میخواهند با یادگیری این مهارت، کارکنان خود را به خوبی مدیریت کنند.
- تمامی مدیران و افرادی که میخواهند در شغل خود موفق باشند.
- افرادی که برای دستیابی به ایدههای خود به یک مربی نیاز دارند.
تفاوت بین منتورینگ و کوچینگ چیست؟
یکی از سؤالاتی که بیشتر مطرح میشود، تفاوت بین مربیگری (coaching) و منتورینگ (mentoring) چیست؟ اگرچه مهارتهای مورد نیاز در هر دو حوزه مشابه هستند و از هر دو به عنوان ابزارهایی برای توسعه حرفهای استفاده میشود، اما ساختار و نتیجه کار کاملاً متفاوت است. در ابتدا باید بیان کنیم که منتور، یک متخصص حوزه کسب و کار است که به عنوان مشاور فرد دریافت کننده خدمات عمل میکند.
چرا باید صاحبان کسب و کار به بیزینس کوچینگ توجه داشته باشند؟
صاحبان کسب و کار به مربیان کسب و کار نیاز دارند به دلایل زیر:
- شناسایی نیازها و مشکلات شرکتها با تحلیل و بررسی کسب و کار.
- آموزش مهارتهای لازم و راهبردهای موفقیت در حوزه تجارت.
- فراهم کردن منابع اطلاعاتی قابل اعتماد به عنوان یک منبع خدماتی.
- بهبود عملکرد، هدایت تصمیمات و انجام هرگونه فعالیتی برای تضمین موفقیت تجارت.
- همکاری با صاحبان کسب و کار برای هدفگذاری صحیح و برنامهریزی دقیق برای دستیابی به آنها.
- طراحی استراتژیها و برنامههای عملیاتی پس از دستیابی به اهداف و روبرو شدن با چالشهای آینده.
- ارتقای خودآگاهی و ایجاد ذهنیت سازنده.
- توسعه مهارتهای نرم مانند تفکر انتقادی، تصمیمگیری صحیح و افزایش عملکرد فردی، بهرهوری و اعتماد به نفس.
- ارائه پاسخگویی و بازخورد مناسب.