مالیات دستگاه کارتخوان در تبریز

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/04/12 13:24 · خواندن 5 دقیقه

جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید ۰۹۱۴۴۰۱۹۰۷۱

محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در تبریز

تام کسانی که برای کسب و کار خود از دستگاه های کارتخوان یا دستگاه پوز به کار می برند. بایستی حتما مالیات آن را هم بپردازند. ولی محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در تبریز چگونه است؟ دارندگان و خریداران این دستگاه ها تمایل دارند بدانند چگونه میتوان مالیات بر دستگاه پوز را پرداخت نمود که در ادامه جریمه نشوند و در مورد استفاده از این دستگاه مشکلی پیش نداشته نباشند. درباره ی  استفاده از این دستگاهها بایستی بگوییم که بر اساس قانون جدید مجلس در این رابطه، دارندگان دستگـاههای کارتخوان نیاز به هیچ اقدام خاصی جهت پرداخت مالیات ندارند. فقط اقدامات مورد نیاز جهت پرداخت مالـیات برای دارندگان این دستگاه این می باشد که در سامانه ای که به این منظور گرفته شده است یعنی سامانه مالیاتی tax.gov.ir ثبت نام نمایند. مطابق با قوانین جدید مصوب گردیده، همه ی دارندگان دستگاههای کارتخوان موظف به ثبت نام در این سامانه می باشند.

روش محاسبه مالیات برای دستگاه کارتخوان

روش محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در سال 1400 و 1401 و پس از آن، همانند نحوه محاسبه مالیات بقیه مشاغل است و تفاوتی ندارد. بر اساس قانون مالیات مستقیم، مشاغل به 3 دسته تقسیم گردیده اند. گروه های : خدماتی، تولیدی و بازرگانی. مشاغل گوناگون بر حسب اینکه به چه گروهی متعلق است، بایستی میان 10 تا 25 درصد درآمد خود را مالیات پرداخت نمایند. در نیتجه به این نکته توجه داشته باشید که مالیات جداگانه ای بنام مالیات دستگاه کارتخوان در تبریز یا دستگاه پوز وجود ندارد. یعنی اگر صاحب کسب و کار و یا دارنده مجوز صنفی و رسمی می باشید، اتصال دسـتگاه کارتخوان شما به سیستم مالیاتی کشور جهت مشخص شدن درآمد و اطمینان از صحت اطلاعات و داده های ذکر شده در اظهار نامه مالیاتـی می باشد که هر سال بصورت اینترنتی پر می کنید؛ در نتیجه اگر کسی به هر علتی دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز دارد، به این معنا نیست که بایستی مالیات مضاعفی پرداخت نماید. این فعالیت ها تنها جهت راستی آزمایی و صحت سنجی اظهار نامه مالیاتی شخص انجام می گیرد.

میزان مالیات دستگاه کارتخوان در تبریز

همانگونه که قبل از این گفتیم، بر اساس قوانین جدید تصویب شده در مجلس شورای اسلامی، همه ی دارندگان دسـتگاه پوز در کشور بایستی نسبت به ثبت به مالیاتی دستگاه کارتخوان خود اقدام نمایند. به این ترتیب تراکنشهای این دستگاه ها که برای بانک مرکزی قابل دسترسی می باشد بعنوان فعالیتهای شغلی افراد در نظر گرفته می شود. اگر بخواهیم میزان دقیق مالیـات دستـگاه کارتخوان در تبریز را محاسبه نماییم، با دو شرایط متفاوت روبرو هستیم.

  1. یکی صاحبان مشاغلی که دارنده دستگاه پوز هستند و نسبت به ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان در سامانه معرفی گردیده اقدام نموده اند.
  2. گروه دوم آن دسته از صاحبان دسـتگاه کارتخوان می باشند که بر اساس قوانین ثبت نام خود را در سامانه گفته شده انجام نداده اند.

مالیات برای هر یک از این گروه ها متفاوت می باشد که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

مالیات آن دسته از صاحبان مشاغلی که دستگاه کارتخوان دارند. و نسبت به ثبت نام اظهار نامه مالیاتی اقدام نموده اند، همانند بقیه مشاغل محاسبه می گردد. گروه های متفاوت مشاغل با توجه به اینکه در کدام دسته قرار می گیرند، بایستی میان 0 تا 25 درصد درآمد سالانه خود را برای مالیات بپردازند. این افراد لزومی به پرداخت مالیات جداگانه برای دستگاه کارتخوان ندارند. مگر اینکه اطلاعات حاصل از تراکنش های دستگاه کارتخوان آنها اختلافاتی با واقعیت داشته باشد.

در نتیجه ثبت نام کنندگان در سامانه اظهارنامه مـالیاتی نیازی به پرداخت مالیات بر روی دستگاه پوز بصورت جداگانه نسبت به مشاغل خود ندارند. گروه دوم دارندگان دستگاه کارتخوان هستند که نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور اقدام نموده اند. این افراد بایستی مالیات دستـگاه کارتخوان را علاوه بر مالیاتی که برای مشاغل خود می پردازند، پرداخت نمایند. به عبارتی این مالیات جریمه ای بعنوان عدم توجه این افراد به قانون و ثبت نام مالیاتی در نظر گرفته می شود.

مالیات دسـتگاه کارتخوان

فرایند ثبت مالیاتـی کارتخـوان

همه کسانی که اقدام به دریافت کارتخوان نموده اند بایستی حتما دستگاه خود را در سایت سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نمایند. بیان نمودیم که این کار به این منظور می باشد که سازمان مالیات بتواند از درستی اظهارنامه مالیاتی افراد اطمینان یابد. به این معنا است که این سازمان با بررسی میزان کارکرد دستگاه های پوز، از درآمد ماهانه دارندگان دستگاه ها آگاه می گردد.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید