آموزش گیتار برای کودکان

آموزش گیتار برای کودکان از گذشته خواست کودک والدین وی بوده است. و البته که آموزش و یادگیری یک ساز موسیقایی می تواند نقش مهمی در زندگی و رشد کودکان داشته باشد. با آموزش موسیقی کودکان می توانند از نظر روحی پرورش یابند. یادگیری موسیقی در بهتر شدن روابط حافظه و دانش عمومی کودکان نقش بسزایی دارد. و باعث انگیزه در کودکان می شود.

انتخاب ساز و سبک مورد علاقه اولین قدم آموزش گیتار

اولین قدم برای آغاز آموزش گیتار زدن تهیه سازی متناسب با علاقه، هدف و نیاز شما است. همانطور که به احتمال زیاد می‌ دانید سبک‌ های گوناگونی برای نوازندگی این ساز در کل دنیا مورد توجه قرار گرفته است. که این سبک‌ ها هم روز به روز در حال افزایش می باشند.

اولین قدم برای آموزش گیتار زدن انتخاب سبک است. در حال حاضر سبک‌ های موسیقی بیشتر از حد تصور می باشد، حتی شاید همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید سبکی به سبک‌ های موسیقی اضافه شود. پیشنهاد ما این است که در این ترافیک و تنوع سبک به سراغ سبک‌ های پایه بروید و با آن‌ ها کار را آغاز نمایید.

سبک‌هایی مانند: کلاسیک، فلامنکو، پاپ و راک. باقی سبک‌ ها را می‌ توان به نوعی در زیر مجموعه همین سبک‌ های گفته شده آورد. حالا خودتان بایستی دست به کار شوید و از میان این سبک‌ های نام برده شده یکی را انتخاب نمایید. ما برای سادگی این کار اشاره‌ ای مختصر به هر سبک و نوازنده‌ های برجسته آنها خواهیم داشت.

راهنمایی‌ هایی برای آموختن گیتار به کودکان

اگر تاکنون سعی داشتید. کودکی را متقاعد کنید. که سبزیجات بخورد یا اتاق خود را تمیز نماید. حتما می‌ دانید که متقاعد کردن کودکان به کاری مفید اما غیر مفرح می‌ تواند چالشی بزرگ باشد. هنگام آموختن گیتار به کودکان، همین امر دلیلی کافی است. تا سعی کنید آموزش را هرچه لذت‌ بخش‌تر انجام دهید. اگر آموزش گیتار به فرآیندی لذت‌ بخش تبدیل گردد، این کار دیگر برای کودک ناخوشایند و از سر اجبار نخواهد بود. بلکه کاری است که خود او مشتاقانه آن را پیگیری و تمرین خواهد کرد. راه های ساده ای برای رسیدن این هدف وجود دارد. که در موارد زیر به آن اشاره خواهیم کرد:

آموزش-گیتار-به-کودکان-1

  • با کودکان صبور باشید و آهسته پیش بروید
  • در خانه به‌ طور مداوم موسیقی پخش کنید. تا در کودک شوق ایجاد شود.
  • گیتار را جلوی چشم بگذارید. تا ساز زدن و تمرین کردن را از یاد نبرد.
  • به جای نتیجه، تلاش کودک را تشویق نمایید. و رشد را هدف قرار دهید.

فواید آموزش گیتار برای کودکان

آموزش موسیقی بدون توجه به نوع ساز، می تواند توانایی فیزیکی کودک را بهبود بخشد. نواختن ساز مهارت هماهنگ کردن دست ها ،چشم ها و گوش ها را در کودکان افزایش می دهد. کسانی که در سنین کم نوازندگی را شروع می کنند. تقویت مهارت های حرکتی موسیقایی آن ها افزایش می یابد. و در بخش های دیگر زندگیشان هم تاثیر گذار خواهد شد.  نواختن ساز همچنین می تواند موجب کاهش فشار خون در کودکان شود. که این باعث می شود. کودکان از استرس و اضطراب کمتری رنج ببرند. و کمتر احساس تنهایی و افسردگی نمایند. طبق آمار، کودکانی که  پیش از هفت سالگی  شروع به آموختن موسیقی کرده اند. در مقایسه با کودکانی که نواختن ساز را دیرتر شروع کرده اند عملکرد بهتری در انجام یک مهارت حرکتی غیر موسیقایی دارند.

بهبود قدرت حافظه ی کودک با آموزش گیتار

کودکانی که نواختن یک یا چند ساز را می آموزند. کلمات را بهتر به خاطر می سپارند. و بیان می نمایند. همچنین نواختن موسیقی حافظه کودکان را تقویت نموده. و این اجازه را به کودکان می دهد. که بتوانند استدلال کنند، یاد بگیرند، و یا کار پیچیده ای انجام دهند. و به خودباوری دست یابند. و به معنای واقعی باهوش باشند.

تاثیر مثبت بر سلامت روانی کودک

موسیقی روی هر دو نیمکره مغزی تاثیر شگفت انگیزی دارد. و باعث تقویت هر دو بخش می گردد. و تاثیر در افزایش  تمرکز و رشد روانی و خلاقیت کودکان دارد.

افزایش اعتماد به نفس کودک

یکی از بزرگترین و مهم ترین مزایایی که آموزش گیتار برای کودکان به ارمغان می آورد. تقویت اعتماد به نفس در آن ها می باشد. وقتی کودک توانایی نواختن یک ساز را داشته باشد. به خود و توانایی هایش ایمان پخواهد داشت. و حس شجاعت و جسارت در او پرورش پیدا خواهد کرد. آموزش موسیقی همچنین موجب بهبود و افزایش خلاقیت در کودکان می شود.

آموزش-گیتار-به-کودکان

بهترین سن آموزش گیتار برای کودکان

بهترین سن برای یادگیری گیتار زمانی است که  وی مشتاق یادگیری باشد. سن شروع برای هر فردی متفاوت می باشد. برخی اساتید شش سالگی، برخی نه سالگی و برخی چهارده سالگی را مناسب می دانند. اما بنا به تشخیص روانشناسان مناسب ترین سن برای یادگیری شش سالگی به بالا است. زیرا بعد از شش سالگی کودک مهارت لازم برای یادگیری ساز را کامل بدست می آورد. چرا که شوق و اشتیاق فرد بهترین عامل در موفقیت های او در این مسیر می باشد.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید