اتاق فرار

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/02/31 16:34 · خواندن 6 دقیقه

ژانر های مختلف اتاق فرار

در حالت کلی هیچ قاعده و دسته‌ بندی مشخصی برای تعیین نمودن تمامی ژانر ها و انواع اتاق‌ فرار ها موجود نمی باشد. به این دلیل که با توجه به موارد زیر امکان طراحی هر اتاق فراری وجود دارد:

  • سناریو و موضوع اسکیپ روم،
  • لوکیشن بازی،
  • دکوراسیون،
  • تجهیزات و
  • چاشنی خلاقیت،

لازم به ذکر است که تعداد سبک‌ ها و ژانر های بازی اتاق فرار بسیار زیاد می باشد. ولی در این بین چندی از پر طرفدار ترین ژانر های اتاق فرار عبارتند هستند از:

  • وحشت
  • دلهره
  • تئاتر تعاملی
  • اکتور بیس
  • مهیج
  • ماجراجویی
  • معمایی

نکته

"در بسیاری از اتاق های فرار دو یا چند ژانر با هم ترکیب می‌شوند."

اتاق فرار با ژانر وحشت و دلهره

بسیاری از اتاق‌ های فرار، خود را به کلبه وحشت نزدیک کرده‌ اند و بازیکنان به نوعی در کل بازی تصمیم‌ گیری خاصی نمی‌ کنند. و فقط در مسیر های تعیین شده و تحت تاثیر هنرپیشه‌ های اتاق فرار که معمولا ماسک ترسناک و لباس های دلهره آور به تن دارند، قرار گرفته و می‌ ترسند و به ادامه مسیر سوق داده می‌ شوند. به نظر خیلی از افراد، این مدل که هوش و تمرکز افراد مورد آزمون قرار نمی‌ گیرد، با ذات اتاق فرار تناقض دارد و به نوعی باید به جای اتاق فرار نام کلبه وحشت را به آن ها اطلاق نمود.
زمانی که ژانر های مختلف ترکیب می‌ شوند بهترین حالت پیش می‌ آید و لحظات دلچسبی برای بازیکنان به وجود می‌ آورند و ترکیب فکر کردن، ترس و ... می‌ تواند هم آدرنالین خون را بالا ببرد و هم چالش گران را که به دنبال حل معما هستند را اغنا نماید.

اتاق فرار

پیشرفت الکترونیک و هوش مصنوعی و حضور انواع سنسور های مختلف و انواع جک ها و موتور های برقی متنوع، باعث شده معما های مکاترونیکی (ترکیب الکترونیک و مکانیک) معما های مهیج و جذابی ایحاد نماید. آنچه در بسیاری از اتاق های فرار مغفول شده معما های مکاترونیکی است که می‌ تواند با افزودن تامل و تفکر بسیار جذاب، آن دسته از افراد که دنبال چالش‌ های فکری هستند را نیز مشعوف و اغنا نماید.

ژانر تعاملی

در بسیاری از تجهیزات اتاق فرار، تئاتر تعاملی مورد توجه قرار گرفته و هنر پیشه ها با بازیکنان ارتباط می‌ گیرند و آنها را در سناریو خاصی وارد می کنند و گاهی اوقات راهنمایی‌ های لازم را ارایه می‌ دهند. تا یک معمای پیچیده برای گروه‌ های غیر حرفه‌ ای قابل حل باشد.

اتاق فرار هیجانی

 زمان  یک عنصر با اهمیت و تقریبا یک پایه ثابت در همه اسکیپ روم‌ ها می باشد. از این جهت در تعدادی از بازی‌ ها با استفاده از عنصر زمان، در کنار طراحی یک محیط مناسب و یک خط داستانی جذاب، فضایی برای ترشح آدرنالین شرکت‌‌ کنندگان به وجود می آورند.

به عنوان نمونه شما در یک کشتی گیر افتاده‌‌ اید که در حال غرق شدن می باشد و هم زمان با گذر زمان، آب بیشتری کشتی شما را دربر می گیردد. به عنوان مثالی دیگر شما در یک سلول زندانی شده‌ اید و بل از محاکمه لازم است از آن جا بگریزید. معمولا در سبک‌ های هیجانی، فعالیت فیزیکی بیشتری نیز احتیاج خواهد بود.

ژانر معمایی

یکی از بهترین روش ها که برای اتاق فرار متصور هستیم این است که فردی که وارد بازی می شود با توجه به مسیری که برای حل معماها انتخاب می کند، به سناریوی خاصی وارد شود و ممکن است. گروه بعدی به سناریوی دیگری وارد شوند و حتی همین گروه در مراجعه بعدی با موارد جدید و سناریو جدید بتوانند مواجه شوند. این روش فضای زیاد و هزینه بالایی را می‌ طلبد.برخی اتاق فرارهای معمایی صرفا مبتنی بر تعدادی قفل (رمز دار، کلیدی و ...) هستند. که در این حالت معمولا معماهایی که جواب آنها رسیدن به یک عدد است و آن عدد باعث باز شدن یک قفل رمز دار می‌ شود طراحی می شوند که این اتاق های فرار هم کسل کننده و غیر قابل تحمل هستند.

مهم ترین مسئله در اتاق‌ های فرار تولید سناریو و سپس تجهیزات اتاق فرار منطبق بر سناریو به سبک قابل قبول می‌ باشد. زیرا ممکن است یک سناریو خیلی عالی باشد ولی نتوان آن را پیاده سازی کرد و یا بسیار پر هزینه باشد و به همین دلیل باید سناریوها منطبق بر توانمندی‌ها و امکانات طراحی شود و حتی المقدور فلوچارتی برای آن ترسیم شود که بر اساس تصمیم‌ هایی که بازیکنان می‌ گیرند معماهای بعدی که باید حل شود، تغییر یابد.

اتاق فرار جنایی

ژانر جنایی نیز مانند ژانر ترسناک از محبوبیت بالایی برخوردار است و در ایران نیز اسکیپ‌ روم‌های متعددی در این سبک طراحی شده‌اند. ژانر جنایی برای کسانی توصیه می‌شود که شرایط لازم برای حضور در اتاق‌ فرارهای ترسناک را ندارند یا به‌صورت خانوادگی خواهان حضور در یک اسکیپ روم هستند. اتاق فرار «راز سنگ سیاه» در شیراز و اتاق فرار «طهران 1346» در تهران دوتا از اسکیپ روم‌های شناخته شده در این ژانر هستند. البته خوشبختانه تعداد اسکیپ روم‌ها در حال افزایش است و تقریبا هرکس با هر سلیقه‌ای که دارد، می‌تواند بازی اتاق فرار مورد نظر خود و دوستانش را انتخاب کند.

در تهران و کرج بیش از 600 اتاق فرار تولید شده‌اند که هر کدام به نوبه خودشان قابل توجه هستند ولی کمتر به معماهای مکاترونیکی مجهز هستند و بیشتر هزینه را بر روی دکور و هنرپیشه‌ها انجام داده‌اند.

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.