تاثیر موسیقی بر خلاقیت کودکان

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1401/12/20 10:47 · خواندن 6 دقیقه

تاثیر موسیقی بر خلاقیت کودکان

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که موسیقی می آموزند. توانایی بیشتری در خواندن و درک ریاضیات دارند. مخصوصا کودکانی که به نواختن پیانو می‌ پردازند. در این موارد هوش بیشتری نسبت به همسالان خود دارند. در این مقاله می خواهیم به تاثیر موسیقی بر خلاقیت کودکان بپردازیم با ما همراه باشید.

اهمیت آموزش موسیقی بر خلاقیت کودکان

اهمیت آموزش موسیقی در طول سال‌ های اولیه زندگی از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شد. اولین گام‌ها را در زمینه تحقیق در باب زندگی کودکان موزیکال در قبل از دبستان را برداشتند. و ما را از طبیعت خود به خودی رفتار و موسیقیایی آن ها آگاه نمودند. کودکانی که آموزش موسیقی را قبل از پنج سالگی شروع می‌نمایند تغییرات و رشد وسیعی در منطقه مغز که مربوط به حواس پنجگانه است، به وجود می‌ آید.

گوش کردن به سازهای ساده به خصوص در حدود یک سالگی، اهمیت بالایی دارد. بچه‌ها را تشویق کنید که همراه شما این سازها را بنوازند تا احساس رقابت کنند. اگر همراه با نواختن این سازها، یک قطعه موسیقی نیز به عنوان موسیقی زمینه برای الهام گرفتن آن ها پخش کنید.

تاثیر-موسیقی-بر-کودکان-2

تاثیر اجتماعی موسیقی بر روی کودکان

هم نوازی موسیقی با کودکان دیگر باعث می شود تا کار در تیم را یاد بگیرند. موسیقی گروهی به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند که با هم می توانند چیزی بزرگتر از مجموع اجزاء آن را ایجاد نمایند.

از دیگر موارد تاثیر گذار می توان به یادگیری جمعی، به اشتراک گذاری، سازش، خلاقیت، و افزایش مهارت هایی لازم برای ورود به مدرسه، رویارویی با چالش های جدید مانند شروع به ایجاد دوستی های جدید، توسعه مهارت های اجتماعی بسیار ارزشمند، ایجاد اعتماد بنفس و تقویت عملکردهای ذهنی اشاره نمود.

مزایا استفاده از موسیقی برای تربیت کودکان

از فواید موسیقی برای تربیت کردن کودکان سرگرم نگه داشتن آن ها است. وقتی کودک شما در حال یادگیری و تمرین کردن سازی باشد کمتر به تماشای تلویزیون یا کارها و بازی های بیهوده خواهد پرداخت.

همچنین برای نوزادان مفید می باشد بدین گونه که، نوزاد قبل از اینکه بتواند کلمات را درک کند می تواند ملودی یک آواز را کاملا درک نماید. می توانید از همین سنین نوزادی موسیقی را وارد زندگی فرزند خود کنید. معمولا برای خوابیدن او لالایی میخوانید برای کارهای دیگر مانند حمام کردن و یا لباس پوشیدن شعری کوتاه بخوانید تا او از همان دوران با ریتم و آواز موسیقی آشنا شود.

تاثیر کیفیت ساز و موسیقی بر کودکان

کیفیت ساز همیشه برای نوازندگان موسیقی امری بسیار مهم می باشد. برای کودکان نیز همینطور است. اگر ساز از کیفیت خوبی برخوردار نباشد صدای آن ساز برای کودک شما خسته کننده خواهد بود. و اشتیاقی برای تمرین ایجاد نمی شود. اگر کودک شما از ساز خود و صدای آن راضی باشد بیشتر سراغ تمرین خواهد رفت.

تاثیر-موسیقی-بر-کودکان-3

نقش موسیقی در خلاقیت کودک

بعضی از محققان معتقدند که خلاقیت توسط موسیقی تقویت می‌ شود، ولی سبک‌ های مختلف موسیقی بر روی افراد تاثیر متفاوت می‌ گذارند. دلیلش این است که موسیقی وابستگی زیادی به وضعیت روحی و روانی افراد دارد. و خلاقیت در طول زمان پیشرفت می‌ کند. به هر حال در مطالعاتی که انجام شده است، مشخص گردیده که آموزش موسیقی به مدت یک سال خلاقیت را به طور قابل توجهی افزایش می‌ دهد. از آن جایی که امروزه خلاقیت در کودکان و بزرگسالان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با تاثیرات مثبت موسیقی شاد بر خلاقیت افراد به خصوص کودکان همراه است.

مطالعات جدید نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی شاد باعث تفکر واگرا می شود. که یک عنصر اصلی برای ایجاد خلاقیت در افراد می شود. امروزه تفکر خلاق بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز می باشد. نه تنها بسیاری از مشاغل به دنبال ذهن خلاق برای زمینه کاری خود هستند، بلکه انواع مشکلات پیچیده اجتماعی که با آن ها روبرو هستیم نیز می تواند از طریق خلاقیت در افراد رفع گردد.

خوشبختانه، خلاقیت فقط مختص هنرمندان و نوابغ نبوده. بلکه علم مدرن نشان می دهد که همه ما توانایی شناختی برای ایجاد ایده های اصلی را داریم. چیزی که محققان آن را “تفکر واگرا” می نامند. همه ما می توانیم یک سری ایده ها را که به احتمال زیاد موفق است انتخاب نماییم. این روند برای ایجاد خلاقیت از روش های متفاوت و به ویژه از سنین کودکی شکل می گیرد.

موسیقی موتور محرکه خلاقیت کودکان

به این نکته توجه کردید که چرا دامنه موسیقی های گوناگون گسترده می باشد. و در مدل هایی مانند پاپ، سنتی، کلاسیک و… وجود دارد. دلیل چنین تنوعی چیست؟ تنوع ناشی از تفکر و خلاقیت فردی هر موسیقی دان می باشد. ارتباط مستقیمی میان موسیقی و خلاقیت وجود دارد. اگر قصد دارید کودکی خلاقی داشته باشید، موسیقی را امتحان کنید. آموزش موسیقی می تواند توسط یک اسباب‌ بازی ریتمی در کنار بازی کردن با کودک باشد.

زمانی که کودک در حال بازی کردن با سازهای اسباب‌بازی خود است و خوشحال از تولید صدا است در حقیقت در حال ابراز استعداد و توجه شما است. شما والدین در مواجه با آهنگ سازی کودک او را تحسین و تشویق نمایید و ذهن خلاق کودک را پرورش دهید.
والدین گرامی می توانید حتی از وسایلی که در منزل دارید استفاده نمایید و گاه خود شما نیز مشارکت نمایید. یا می توانید اسباب بازی‌ هایی که نمونه کوچکی از ابزار موسیقی به شکل اسباب بازی است تهیه نمایید.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید