شاخص آلومینیوم 5 متری پهن

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/02/28 10:51 · خواندن 3 دقیقه

شاخص آلومینیوم 5 متری پهن، یا میر در نیولمان (ترازیابی) با استفاده از دوربین ترازیاب کاربرد دارد. شاخص‌ها در انواع آلومینیومی و دیجیتالی (بارکد دار) و اندازه‌های 5 متری نازک، 5 متری پهن و 7 متری تولید می‌شوند. که به همراه دوربین مکانیکی و شاخص بارکددار با ترازیاب دیجیتالی به کار می‌رود.

ویژگی های شاخص آلومینیوم 5 متری پهن

  • شاخص آلومینیومی
  • عرض 5 سانتی‌متر
  • قابلیت تنظیم ارتفاع از 1 تا 5 متر
  • کشویی
  • دارای قفل
  • دو طرف مدرج

میرنقشه برداری(شاخص) چیست؟

 یکی از ابزارهای اصلی در نقشه برداری،خصوصاً ترازیابی هستند. تعیین اختلاف ارتفاع دو نقطه یا نقاط نسبت به هم را ترازیابی می گوینــد.سطح تراز سطحی است که در تمام نقاط عمود بر امتداد نیروی ثقل باشد. فاصله قائم نقطه نسبت به سطح مبنا را ارتفاع می گویند.ودر ترازیابی نقاطی هستند که میـر روی آن ها قرارگرفته و با استفاده از دوربین ارتفاع مندرج روی شاخص قرائت شده است.

نحوه ی قرائت شاخص آلومینیوم پهن

هنگام قرائت، شاخص باید در نقطه مورد نظر به صورت قائم نگه داشته شود، برای اینکار لازم است به وسیله یک تراز نبشی آن را تراز کرد.

 شاخص آلومینیوم 5 متری پهن

کاربرد شاخص یا میر

میله ای  مدرج وکشویی میباشدکه بین پنج تا هفت متر ارتفاع دارد.برای یافتن اختلاف ارتفاع دو نقطه میر یا شاخص را روی دو نقطه موردنظر قرارداده و پس از تراز کردن دستگاه و میر عددی که تار رتیکول وسطی دوربین بر روی آن قرارگرفته است راقرائت می کنیم، که در واقع ارتفاع آن نقطه می باشـد.

[caption id="attachment_5755" align="aligncenter" width="700"]شاخص آلومینیوم 5 متری پهن شاخص آلومینیوم 5 متری پهن[/caption]

 نقشه برداری چیست؟

نقشه برداری علم و هنر تهیه نقشه با استفاده از تعیین موقعیت نقاط و اندازه گیری فواصل و زوایای بین آنهاست.

عملیات زمینی

  • برداشت نقاط موجود بر سطح زمین با یکی از روش های موجود و با استفاده از ابزارهایی مانند دوربین های نقشه برداری، GPS یا GNSS نقشه برداری، پهپاد یا عملیات نقشه برداری کلاسیک در فضای باز بعنوان اولین قدم در تهیه نقشه شناخته می شود.

عملیات دفتری

  • محاسبات و پردازش های لازم برای حذف و یا تعدیل خطاهای موجود در برداشت و آماده سازی داده ها با استفاده از روابط و نرم افزارهای موجود برای ترسیم نقشه بخشی از فعالیت نقشه برداری است که در محیط دفتر انجام می شود.

ترسیم نقشه

  • نقشه به عنوان خروجی نهایی تمام مراحل طی شده توسط نقشه بردار و بعنوان محصول این فرایند شناخته میشود در این مرحله نقشه بردار با توجه به قوانین و ضوابط موجود، به ترسیم نقشه می پردازد.