پرینتر های سه بعدی در صنعت دندانپزشکی

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/02/18 11:27 · خواندن 4 دقیقه

تولید براکت دندان با پرینتر سه بعدی

Aligners یک نوع از براکت برای اصلاح هم ردیفی و هم ترازی دندان است. درست کردن این براکت ها  با اسکن دندانهای بیمار توسط دندانپزشک یا ارتودنتیست شروع می شود ، بعد از آن با استفاده  از نرم افزار طراحی برای تولید یک مدل سه بعدی از دندانهای بیمار استفاده می کنند.

برای تولید یک دسته کامل براکت با استفاده از پرینتر سه بعدی تنها فقط چند ساعت طول می کشد. اینکار نسبت به مدل های سنتی بسیار مقرون به صرفه تر است. فناوری پرینتر سه بعدی  همچنین براکت های دندان را دقیق تر و با ظرافت بهتری میسازد، چرا که از اسکن دقیق دندان های بیمار درست شده است.

درست کردن تاج دندان با پرینتر سه بعدی

به لطف پرینتر های سه بعدی در صنعت دندانپزشکی درست کردن تاج های دندان بسیار آسان تر و سریعتر شده است. مراحل انجام آن به این صورت است که دندان پزشک، دندان شکسته را اسکن می کند و بعد از نرم افزار هایی به منظور ایجاد و طراحی مدل تاج استفاده می نماید. دندان پزشک ها قادر شده اند در کمتر از 30 دقیقه و به کمک یک رزین مخصوص یا فن آوری CNC آن را در مطب خود با بکار گیری پرینتر های سه بعدی بسازند. تولید مواد افزودنی ین امکان را می دهد تا تاج دندان مورد نظر با سرعت بالائی تولید شود.

ساخت تاج دندان یکی از رایج ترین کاربرد های پرینتر سه بعدی در صنعت دندانپزشکی می باشد. پروسه پرینتر سه بعدی در ساخت تاج دندان را می توان صرفه جویی در وقت دانست. حتی در صورت به وجود آمدن خطایی، دندانپزشکان می توانند به طور حرفه ای تاج دندان را اصلاح کرده و چاپ کنند.

جراحی دندان ها با پرینتر سه بعدی

جراحی های دهان و دندان ها باید بسیار دقیق باشند و چاپ سه بعدی دندان ها دقت را در این جراحی ها بسیار  آسان کرده است. یک راهنمای چاپی سه بعدی که به شکلی کاملاً متناسب با دهان بیمار طراحی شده است ، یک کمک بسیار خوبی برای دندانپزشک است.

پزشکان یه کمک پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی به سادگی دهان بیمار را اسکن کرده و الگویی مشابه براکت را طراحی می کنند. ولی دقیقاً نقاطی که جراحی باید روی آن ها صورت پذیرد، روی نمونه سه بعدی شده وجود دارد.

پروتز های چاپی سه بعدی

پروتز های کامل سه بعدی لثه و دندان به لطف پرینتر های سه بعدی قابل تولید هستند که لازم است با مواد مناسب همچنین در محیط پزشکی مناسب این چاپ صورت پذیرد. نه تنها پروتز ها و تاج های دندان بلکه پایه دندانپزشکی هم قابل چاپ شدن به وسیله پرینتر های سه بعدی می باشد! این نکته خالی از لطف نیست که بگوئیم می توان بسیاری از ابزار های دندان پزشکی را به کمک پرینتر های سه بعدی تولید نمود. هم اکنون، پروتز های چاپی سه بعدی تنها برای آزمایش های بالینی به تولید می رسند.

ایمپلنت با پرینتر سه بعدی

پرینت سه بعدی نقش حیاتی را در جراحی ایمپلنت دندان ایفا می کند. در واقع ممکن است یک مدل سه بعدی برای جایگزینی یک دندان به جای دندان های نداشته بیمار ایجاد شود. پرینتـر سه بعدی اجازه می دهد جایگزینی سریع تر و با دقت بیشتری نسبت به روش های سنتی برای دندان ایجاد شود. این نیز یک روش ساده و مقرون به صرفه می باشد. پرینت سه بعدی و ترمیم دندان ها در کنار یکدیگر می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. در کشور چین، یک ایمپلنت دندان سه بعدی مستقل توسط دکتر ژائو ییمین ایجاد شد.

پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.