انواع ورق فلزی و کاربرد آنها

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/02/16 16:40 · خواندن 4 دقیقه

ورق فلزی چیست ؟

قبل از پرداختن به اصل موضوع، ابتدا به مطالبی پایه‌ای اشاره می‌کنیم.

فلزات ورقه‌ای از نظر فنی، ورقه‌هایی فلزی با ضخامت کمتر از 6 میلی‌متر شناخته می‌شوند. فرایند پردازش آن‌ها از طریق فلزکاری سرد انجام می‌شود و نوع عملیاتی که در آن صورت می‌گیرد عبارت است از: سوراخ کردن، برش‌کاری، تراشیدن، پرچکاری، چین خوردگی و…

اگرچه فلزات ورقه‌ای کاربردهای خود را دارند و با خصوصیات منحصر به فردشان شناخته می‌شوند، اما تعریف بهتری از آنچه گفته شد برای آن‌ها وجود ندارد. این در عوض یک فناوری پردازش نامیده می‌شود که به عنوان کتابچه‌ی راهنما دردست فلزکاران است.

لیست انواع ورق فلزی و کاربرد آن‌ها

1- ورق فلزی فولاد ضدزنگ

متداول ترین نوع ورق فلزی، ورقه‌های استیل ضدزنگ هستند که حاوی 13٪ (یا کمتر) کروم هستند. در نتیجه، این قطعه از یک کیفیت پیش فرض بسیار بادوام برخوردار است. برای تقویت ترکیب شیمیایی ورقه‌های فولاد ضدزنگ، مواد شیمیایی دیگری مانند نیکل، مولیبدنوم و غیره نیز اضافه شده است.
فولاد ضد زنگ عمدتا به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر قرار گرفتن در معرض اتمسفر شناخته می‌شود. بنابراین، ورق فلزی از جنس استیل ضدزنگ خاصیت محافظت در برابر اسید، نمک، باران، مواد قلیایی و غیره را دارد.

براساس ترکیب فلزی، انواعی فرعی از ورقه‌های استیل ضدزنگ به شرح زیر وجود دارد:
-فولاد ضدزنگ استنیتی ( سخت شده، دارای مقاومت افزوده )
-فولاد ضدزنگ مارتنزیتی ( مارتنسیت، فولاد زودشکن، ماده فلزی سخت و شکننده. )
-فولاد ضدزنگ فریتیک (آهن‌دار، فریت: ماده بلورین به رنگ قهوه‌ای مایل به سرخ است.)

ورق ضد زنگ

کاربرد ورقه‌های فولاد ضدزنگ

-محافظت بسیار بالا دربرابر فرسایش(خوردگی) و پوسیدگی‌های طبیعی دیگر
-شفافیت زیاد و جنس الاستیک(دارای قابلیت ارتجاع و کشسانی)
-از نظر میزان سختی، بسیار بادوام
-مناسب برای قطعات ماشینی که کار آن‌ها، پردازش مایعات و مواد شیمیایی است
-مناسب برای دستگاه‌هایی که زیر فشار شدید قرار دارند

2- ورق فلزی مسی

مس، خود یک فلز رسانا است. بنابراین، هر زمان که لازم باشد ورقه‌های فلزی به عنوان رسانا مورد استفاده قرار گیرند، فلزات ورقه‌ای مسی برای این کار ترجیح داده می‌شوند. ورقه‌ی استیل ضدزنگ بدون پوشش، نوعی ورقه بدون آلیاژ است.
در فلزات ورقه‌ ای مسی خواص زیادی وجود دارد که باعث می‌شود در اهداف تجاری و صنعتی این نوع قطعه ترجیح داده شود. برای مثال، این قطعات از نظر الکتریکی بسیار رسانا هستند، مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و فرسایش دارند، نصب آن‌ها آسان بوده و استحکام قابل توجهی دارند.
دیگر ویژگی خاص فلزات ورقه‌ای مسی، مقاومت بسیار بالا در برابر فرسودگی است. بنابراین می‌توان گفت فلزات ورقه‌ای مسی خالص، سال‌ها بادوام و مقاوم خواهند ماند.
ممکن است شما امروزه زیورآلات و جواهرات فلزی را به عنوان روش جدیدی در صنعت مد بشناسید. دراین خصوص، دربسیاری از مواقع از ورقه‌ای مسی برای تهیه‌ی قطعات استاندارد جواهرات استفاده می‌شود.

ورق فلزی مسی

کاربرد ورق فلزی مسی

-مناسب برای بکارگیری در قطعات الکترونیکی و برقی
-کاربرد در جواهرات و تزئینات فلزی

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.