عایق صداگیر خودرو

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/02/14 13:03 · خواندن 5 دقیقه

شناخت عایق صداگیر خودرو

عایق صداگیر خودرو یکی از موضوعات اساسی می باشد که در طی سال ها گذشته مورد توجه خیلی از رانندگان خودرو و همچنین طرفداران اتومبیل واقع گشته است. آکوستیک اتومبیل می تواند به علت های مختلفی صورت پذیرد. به عنوان نمونه می توان به پیشگیری از وارد شدن صدا از سمت موتور به درون کابین سر نشین، بهتر شدن کیفیت صدای باند های سیستم صوتی، پیشگیری از جابه جایی صدا از کف ماشین و…. اشاره نمود. متریال ها گوناگونی در بازار آکوستیک خودرو موجود می باشد که هر کدام کارایی ویژه ای دارد و به هدف خاصی در صدا گیری و آکوستیک خودرو به کار گرفته می شوند.

 ورق دمپینگ

ورق دمپینگ یکی از محصول هایی می باشد که در چند سال گذشته مورد توجه واقع شده استو به عنوان عایق صداگیر خودرو استفاده می شود. این محصول در انواع دمپینگ بلاک گلد، دمپینگ بلاک سیلور (با برند STP ) در بازار ایران موجود می باشد. دمپینگ علاوه بر نقشی که به عنوان عایق صوتی خودرو دارد، تاثیر مثبتی نیز در بهتر شدن کارایی سیستم صوتی خودرو می گذارد. همچنین از لرزش فلز درب در طول پخش موسیقی در ولوم های بالا پیشگیری می سازد. از این جهت، دلیل دمپینگ ها برای آکوستیک درب ها و فضا هایی که باند های سیستم صوتی نصب می شوند قابل استفاده می باشند.

به علاوه می توان از آن ها به منظور عایق صداگیر خودرو در کف خودرو و بخش های پشت داشبورد و جلوگیری از انتقال صدای موتور به داخل خودرو نیز استفاده کرد. البته پیشنهاد می گردد به منظور حداکثر کردن صدا گیری،می توان دمپینگ را در ترکیب با دیگر عایق های صوتی همچون نمد ریسایکل و الاستومری به کار گرفت. همانگونه که گفتیم، دمپینگ های در دسترس توسط شرکت چسب و عایق آذر آبادگان در دو مدل بلاک سیلور (Black Silver) و (Black Gold) هستند. لازم است دقت کنیم که در صورتی که هر دو مدل این دمپینگ ها از کارایی مناسبی برخوردار هستند.

اما تفاوت بارز این دو مدل عایق صداگیر خودرو این است که دمپینگ بلاک سیلور دارای ضخامت ۱.۸ میلیمتر بوده و دمپینگ بلاک گلد ضخامتی ۲.۳ میلیمتری دارد. از این رو معمولا در عایق کاری های صوتی حرفه ای اغلب دمپینگ بلاک گلد به کار گرفته می شود و در عایق سازی های معمولی تر بیشتر از دمپینگ بلاک سیلور استفاده می گردد.

نمد ریسایکل ( نمد خودرویی)

نمد ریسایکل یکی از مورد استفاده ترین انواع عایق صداگیر خودرو می باشد. این نمد به خاطر نوع متریال خود که از الیاف نخی است و به دلیل وزن مخصوص خود میتواند نقش موثری در کاهش فرکانس ها صوتی داشته باشد. خیلی از خودروسازها به صورت فابریک از این عایق صوتی در کف و گاهی در درب ها و حتی در سقف  استفاده می نمایند. قدرت این عایق معمولا زمانی توسعه می یابد که در ترکیب با یک عایق سلول بسته ( مثل فوم الاستومری ) استفاده شود. البته بایستی دقت داشت این عایق نسوز نیست و نباید در بخش نزدیک به موتور و قسمت های داغ شونده و یا نزدیک سیم های برق خودرو استفاده شود.

عایق-صداگیر-خودرو

فوم الاستومری

فوم الاستومری یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین فومهای حاضر در بازار می باشد. این فوم با توجه به تکنولوژی که در آن استفاده شده است. می تواند هم به عنوان یک عایق صداگیر خودرو و نیز به حالت یک عایق حرارتی برای ماشین عمل نماید. از نظر دسته بندی، فوم الاستومری یک عایق سلول بسته می باشد. در آخر اکثرا نقش پیشگیری از انتقال صدا را فوم الاستومری ایفا می سازد که در درب ها، در سقف، در پشت داشبورد مورد کاربرد قرار می گیرد. علاوه بر کارایی عالی، بارز ترین ویژگی این عایق، کند سوز بودن آن می باشد. البته لازم است دقت کرد که انواع دیگر این عایق کارایی لازم را نخواهند داشت و نیاز است توجه نمود که از برند و به علاوه از ضخامت مناسب این محصول استفاده کرد.

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.