مراقبت از پا در تابستان

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/02/10 12:00 · خواندن 6 دقیقه

مراقبت از پا در تابستان

در روز های گرم تابستان، مراقبت از پوست اهمیت زیادی دارد. پا یکی از اعضای اصلی و مهم بدن می باشد که در کل روز، وزن بدن را تحمل می کند. درنتیجه سلامت پا باید به سلامتی پا توجه ویژه ای داشت که متاسفانه در اغبل موارد نادیده گرفته می شود. جالب است بدانید طبق آمار، مراقبت از پا در فصل زمستان بسیار کمتر از فصل تابستان بوده و تفاوت آن در نوع پوشش پا در دو فصل می باشد.

در زمستان اصولا پاها توسط جوراب و کفش های بسته، پوشیده می شوند و اصولا اندامی که در چشم نیست را به راحتی می توان نادیده گرفت. اما با شروع روز های گرم و پوشیدن جوراب های نازک و یا صندل و کفش های روباز، تازه عیب های پا نمایان می شود. مشکلات پا می تواند مواردی مانند فرو رفتن ناخن ها در گوشت پا، پینه های بزرگ و کوچک، بدشکلی در استخوان انگشت پا، پوسته پوسته شدن و ... باشد که شکل ظاهری پای شما را بدفرم نشان می دهد.

متاسفانه خیلی از افراد به جای ترمیم اشکالات ظاهری پا، ترجیح می دهند در فصل تابستان هم کفش های سربسته بپوشند و به مشکلات پاهای خود توجه نکنند. در حالی که با راهکارهایی ساده می توان سلامت و زیبایی را به پا برگرداند.

راهکار های مراقبت از سلامت پا

کشیدن سنگ پا

در دوران قدیم از سنگ پا زیاد استفاده می شد اما متاسفانه این روز ها این مورد مهم، از بخش استحمام حذف گردیده است. توصیه اگر می خواهید سلامت پاهای خود را حفظ کنید، سنگ پا را به حمام های خود برگردانید و دو بار در ماه کف پای خود و مخصوصا قسمت پاشنه را با سنگ پا، بسابید. زدن سنگ پا احتمال ابتلا به پینه و میخچه را بسیار کاهش می دهد.

سلامت-پا

 

شستشو و خشک کردن پاها

خشک کردن پا و دست پس از شستشو، به اندازه همان شستن از اهمیت بالایی برخوردار است. در مورد پاها، پس از هربار شستشو با حوله ای نرم یا دستمال، آن را بطور کامل خشک کنید و از بین انگشت ها غافل نشوید زیرا محیط مرطوب محلی مناسب برای رشد و تکثیر قارچ ها است.برای شستن پاها، مانند دست ها عمل کنید اما با دفعات کمتر. شما می توانید دو بار در روز پاهای خود را با آب ولرم و صابون های ملایم بشویید و نیازی به سابیدن و آب داغ نیست.

کوتاه کردن ناخون های پا

یکی از موارد مهم در سلامت پا، درست کوتاه کردن ناخن ها است. برای انجام اینکار حتما از قیچی یا ناخنگیر مناسب استفاده نمایید و آن ها را به خوبی ضدعفونی کنید. اگر عادت دارید ناخن های خود را قوس دار و با حذف گوشه ها، کوتاه کنید باید بدانید احتمال فرو رفتن ناخن در گوشت در این صورت بالا تر می رود. بهتر است ناخن هایتان را صاف و با گوشه های 90 درجه کوتاه کنید.

استفاده از دمپایی

تماس مستقیم کف پا با محیط های مرطوب عمومی مانند استخر، سونا، حمام عمومی و دوش های سالن ورزشی، می تواند خطر ابتلا به زگیل و قارچ را افزایش دهد درنتیجه حتما در این مکان ها از دمپایی استفاده کنید.

کم کردن تعریق پا

بهترین راه حل برای کنترل تعریق پا استفاده از کفش و جوراب مناسب است. با شرایط اقتصادی موجود توجه ها از جنس مرغوب کفش کاسته شده است و این موضوع خطری برای سلامت پا ها است زیرا بهترین جنس برای کفش، پارچه یا چرم طبیعی است. برای جوراب حتما از جوراب های الیاف طبیعی با رنگ روشن استفاده کنید.

هواخوری پاها

کاری که اصولا انجام نمی دهیم و در بیشتر ساعت های روز در حقیقت پاها را خفه می کنیم. در طول روز اگر امکان دارد، پا را از کفش خارج کنید تا دچار ورم پا نشوید. رطوبت کفش های خود را بگیرید و همیشه کفش هایتان خشک باشد. می توانید سر کار از دمپایی طبی بجای کفش استفاده کنید.

استفاده از  کفش های آبی 

اگر در بسیاری از فعالیت های خارج از منزل که مبتنی بر آب هستند، مانند قایق رانی، کایاک سواری، ماهیگیری یا غواصی شرکت می کنید، روی یک جفت کفش آبی سرمایه گذاری کنید. این موارد به مراقبت از پا در تابستان و در هنگام قرار گرفتن در معرض ماسه و سطوح سنگی کمک می کند و همچنین به شما ثبات و چسبندگی بهتری روی سطوح ناهموار یا لغزنده می دهد.

استفاده از ضد آفتاب بزنید

برای مراقبت از پا در تابستان و گرمی هوا وقتی ضد آفتاب خود را استفاده می‌کنید، پاهای خود را فراموش نکنید! شما از صورت، گردن، پاها، بازوها و بدن خود محافظت می کنید، بنابراین جلوی پاهای خود توقف نکنید. آنها به اندازه بقیه بدن شما به محافظت در برابر نور خورشید نیاز دارند و اغلب در تابستان یکی از مناطقی هستند که در معرض نور خورشید قرار دارند.

لایه برداری از پا

از سنگ پا یا سوهان پا برای مالش دادن لکه های زبر پوست در کف پا استفاده کنید. در طول تابستان، معمولا به دلیل هوای گرم، کفش‌ های باز معمولی هستند، اما این امر می‌تواند پاهای شما را در معرض دید قرار دهد و بیشتر مستعد سفت شدن پوست باشد. بیشترین مناطقی که باید روی آن تمرکز کنید پاشنه پا، پهلوها و قسمت زیرین انگشت شست پا هستند.

مراقبت-از-پا-در-تابستان

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.