سوتلاچ

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1403/05/11 11:37 · خواندن 4 دقیقه

سوتلاچ : دسری خوشمزه و سنتی از ترکیه

سوتلاچ در زبان ترکی به معنای شیر نرم است و یک دسر شیری خوشمزه و محبوب ترکیه‌ ای است که با برنج ، شیر ، شکر و دارچین تهیه می‌ شود . بافت نرم و لطیف و طعم شیرین و خوشمزه آن ، سوتلاچ را به یکی از دسر های محبوب در ترکیه و بسیاری از کشور های دیگر تبدیل کرده است .
این دسر با عنوان پودینگ برنج نیز شناخته می شود . مردم ترکیه برای سرو آن از ظروف سفالی کوچک استفاده می کنند ، زیرا سفال گرما و رطوبت را به صورت یکسان در ظرف پخش می کند . تفاوت سوتلاچ با شیر برنج در مواد اولیه شان است . برای تهیه دسر ترکی سوتلاچ از خامه و نشاسته گندم نیز استفاده می شود و به همین دلیل بافت نرم تری نسبت به شیر برنج دارد . این دسر خوشمزه علاوه بر عطر و طعم بی نظیرش ، خواص بسیاری نیز دارد .

طرز تهیه دسر ترکی سوتلاچ

سوتلاچ یکی از محبوب‌ ترین دسرهای ترکیه است که با طعمی شیرین و بافت نرم و لطیف ، دل هر کسی را می‌ برد . یک دسر بسیار ساده و خوشمزه است که می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید و یا این که خیلی راحت به صورت اینترنتی از سایت باکلواچی تهیه نمایید . برای تهیه این دسر خوشمزه به مواد اولیه ساده‌ ای نیاز دارید که آن ها را در ادامه برایتان آورده ایم :

  • برنج : یک پیمانه
  • شیر : 1 لیتر
  • شکر : یک پیمانه
  • نشاسته ذرت : 2 قاشق غذاخوری
  • آب : به مقدار لازم برای پخت برنج
  • دارچین : به مقدار دلخواه
  • وانیل : به مقدار دلخواه

طرز تهیه :

برای تهیه سوتلاچ ترکیه ای ابتدای کار برنج را می شوییم ، سپس به همراه نصف قاشق چای خوری نمک درون یک کاسه مناسب حاوی آب می ریزیم . در ادامه اجازه می دهیم برنج به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد . برنج را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا نرم شود . سپس آب اضافی آن را خالی کنید . شیر را در یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود . نشاسته ذرت را در مقداری آب سرد حل کنید تا گلوله نشود . مخلوط نشاسته را به شیر گرم اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا نشاسته حل و مخلوط غلیظ شود . سپس برنج پخته شده ، شکر و وانیل را به مخلوط شیر اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند .


در این مرحله به پخت نهایی می رسیم . مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا غلیظ شود و به قوام دل خواه برسد . مخلوط آماده شده را در ظرف‌ های مناسب بریزید و روی سطح آن را با دارچین پودر شده تزئین نمایید . سوتلاچ را در یخچال قرار دهید تا خنک شود و سپس سرو کنید . برای تهیه سوتلاچ بهتر است از برنج ایرانی یا برنج‌ های مخصوص دسر استفاده کنید . نشاسته به غلیظ شدن دسر کمک می‌ کند . می‌ توانید از نشاسته ذرت یا نشاسته برنج استفاده کنید . برای طعم بهتر ، می‌ توانید شیر پرچرب به کار ببرید . میزان شکر را بر اساس ذائقه خود تنظیم کنید .

نکات مهم :

برای طعم بهتر می‌توانید از شیر پرچرب استفاده کنید .
برای تزیین سوتلاچ می‌توانید از خلال بادام یا پسته نیز استفاده کنید .
می‌توانید سوتلاچ را به صورت گرم یا سرد سرو کنید .
برای اینکه سوتلاچ یک دست شود ، بهتر است در حین پخت آن را مرتب هم بزنید .