شیرینی کنافه

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1403/04/31 14:33 · خواندن 4 دقیقه

کنافه ( kunefe )

کنافه یا کونفه یک شیرینی خاورمیانه ای است که از لایه های نازک خمیر فیلو یا کادایف پر شده با پنیر و آغشته به شربت شیرین درست می شود . این غذا معمولاً گرم سرو می شود و می توان آن را با آجیل ، پسته یا میوه تزئین کرد. این شیرینی اغلب در جشن و مناسبت های خاص سرو می شود . هم چنین شیرینی محبوب افطار در ماه رمضان می باشد . روش های مختلفی برای تهیه کنافه وجود دارد ، اما مواد اصلی عموما به شکل زیر است :

  • خمیر فیلو یا کادایف : این خمیر نازک و ترد پایه شیرینی است .
  • پنیر : نوع پنیر مورد استفاده می تواند بسته به منطقه متفاوت باشد، اما پنیرهای رایج عبارتند از پنیر اکاوی، پنیر موزارلا و پنیر ریکوتا.
  • شربت : شربت معمولاً با شکر، آب و گلاب درست می شود.
  • مواد افزودنی : مواد افزودنی اختیاری شامل آجیل، پسته، میوه و ادویه جات است .

برای تهیه کنافه، ابتدا خمیر فیلو یا کادایف را در کف ظرف قرار می دهیم. سپس پنیر را روی خمیر پخش می کنیم و لایه دیگری از خمیر روی آن قرار می دهیم . سپس شیرینی را در فر می پزیم تا خمیر طلایی و ترد شود . بعد از پخت ، شیرینی را با شربت گرم می ریزند و با مواد دلخواه تزئین می کنند .  با رعایت نکاتی در هنگام پخت این شیرینی خوشمزه می توانید آن را به بهترین شکل تهیه نمایید . برای مثال اگر از خمیر فیلو استفاده می کنید ، حتماً ابتدا آن را یخ زدایی کنید . می توانید بنا بر سلیقه خود از هر نوع پنیری که دوست دارید استفاده کنید ، اما پنیر های پخته شده مانند پنیر اکاوی یا پنیر موزارلا بهترین نتیجه را می دهند . شربت را باید گرم روی شیرینی بریزید . در تهیه کونفه ، کادایف در اطراف پنیر پیچیده نمی‌ شود ؛ در عوض ، پنیر بین دو لایه کادایف مویی قرار می‌ گیرد . کونفه در بشقاب‌ های مسی کوچک پخته می‌ شود و سپس به صورت بسیار داغ در شربت شیرین به همراه خامه لخته ( سرشیر یا قیماق ) سرو می‌ شود و روی آن با پسته یا گردو تزیین می‌ شود .

کنافه پنیری پسته ای

کنافه پنیری پسته ای نوعی شیرینی کنافه است که با پنیر و پسته پر شده و با شربت شیرین آغشته می شود . خمیر فیلو یا کادایف ، پنیر ( از نوع دلخواه ، مانند پنیر اکاوی ، پنیر موزارلا یا پنیر ریکوتا ) ، پسته ، شکر ، آب ، گلاب ، کره ، هل و زعفران مواد اولیه لازم برای پخت این شیرینی خوشمزه می باشد .

کنافه پنیری ساده

کنافه پنیری ساده نوعی شیرینی کنافه است که با پنیر و شربت شیرین درست می شود و برخلاف کنافه پسته ای ، مواد پرکننده دیگری ندارد . انتخاب بین کنافه پنیری ساده و کنافه پنیری پسته ای به سلیقه شخصی شما بستگی دارد . اگر می خواهید یک دسر ساده و خوشمزه با طعمی ملایم داشته باشید کنافه پنیری ساده و اگر طعمی کمی آجیلی و ظاهری زیباتر می خواهید کنافه پنیری پسته ای را انتخاب کنید . موادکنافه پنیری ساده به این شرح است : خمیر فیلو یا کادایف ، پنیر ( از نوع دلخواه ، مانند پنیر اکاوی ، پنیر موزارلا یا پنیر ریکوتا ) ، شکر ، آب ، گلاب ، کره ، هل و زعفران . این شیرینی نیز در بسیاری از کشور های خاورمیانه محبوب است و به عنوان یک دسر ساده و خوشمزه شناخته می شود . برای پخت این نوع از کونفه می توانید از قالب های مختلف استفاده کرده و آن را با پودر قند یا دارچین نیز تزیین کنید.

کنافه پنیر گردویی

کنافه پنیر گردویی نوعی شیرینی کنافه است که با پنیر ، گردو و شربت شیرین درست می شود . مواد اصلی این شیرینی خمیر فیلو یا کادایف ، پنیر ، گردو ، شکر ، آب ، گلاب ، کره ، هل و زعفران است و با گردو های خرد شده تزئین می شود که ظاهری زیباتر و رنگارنگ تر به آن می دهد .