انواع چرخ دنده

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1403/04/23 10:50 · خواندن 4 دقیقه

انواع چرخ دنده

انواع مختلفی از چرخ دنده ها وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. برخی از رایج ترین انواع چرخ دنده ها عبارتند از:

  • ساده : این نوع چرخ دنده ساده ترین نوع چرخ دنده می باشد و از دو چرخ دنده دندانه دار تشکیل شده است که با هم درگیر می شوند . این نوع چرخ دنده ساده برای انتقال قدرت بین دو شفت که در یک محور قرار دارند استفاده می شوند .
  • مخروطی : این نوع چرخ دنده مخروطی شکل است و برای انتقال قدرت بین دو شفت که در محورهای متقاطع قرار دارند  استفاده می شود . زاویه 90 درجه چرخ دنده های مخروطی را برای کاربردهایی که نیاز به تغییر جهت چرخش دارند مناسب می کند .
  • حلزونی : این نوع چرخ دنده از یک چرخ دنده دندانه دار بزرگ و یک دنده حلزونی تشکیل شده . در کل دنده حلزونی یک پیچ است که با دندانه های چرخ دنده دندانه دار درگیر می شود . چرخ دنده های حلزونی برای انتقال قدرت بین دو شفت که در محور های متعامد قرار دارند و سرعت را نیز کاهش می دهند استفاده می شوند .
  • شانه ای : این نوع چرخ دنده از یک چرخ دنده با دندانه های مستقیم و یک شانه تشکیل شده است که دارای دندانه های متناسب با چرخ دنده است . چرخ دنده های شانه ای برای انتقال حرکت خطی به حرکت دورانی یا بالعکس استفاده می شوند .
  • سیاره ای : این نوع چرخ دنده از یک چرخ دنده مرکزی و چندین چرخ دنده کوچکتر تشکیل شده است که به دور آن می چرخند . چرخ دنده های سیاره ای برای افزایش نسبت سرعت و هم چنین برای ایجاد گشتاور بالا در سرعت های کم استفاده می شوند .
  • مارپیچ : این نوع چرخ دنده شبیه به چرخ دنده های ساده است ، اما دندانه ها روی آن زاویه دار هستند . این امر چرخ دنده های مارپیچ را صاف تر و کم صداتر از چرخ دنده های ساده می کند . چرخ دنده های مارپیچ برای انتقال قدرت بین دو شفت که در محور های متقاطع قرار دارند استفاده می شوند . دندانه این چرخ دنده به شکل یک هلیکوئید گستران (Involute Helicoid) است . به تصویر زیر دقت کنید . کاغذی را که به شکل یک متوازی‌ الاضلاع بریده شده به دور یک استوانه بپیچید . در این حالت ، لبه مورب کاغذ ، یک مارپیچ را تشکیل می‌ دهد . حال کاغذ را به آرامی از دور استوانه باز می‌ کنیم . هر نقطه روی لبه مورب کاغذ ، یک منحنی گستران ایجاد می‌ کند . اکنون اگر همه این منحنی‌ های گستران را کنار هم قرار دهیم ، یک صفحه تشکیل می‌ شود . به این صفحه ، هلیکوئید گستران گفته می‌ شود .

چرخ‌دنده مارپیچ

چرخ‌ دنده مارپیچ‌ دوبل ( جناغی )

چرخ‌ دنده‌ های مارپیچ ، نیروی شعاعی و تراست را به یاتاقان‌ های محور وارد می‌ کنند . هنگامی که نیروی تراست خیلی زیاد شود ، استفاده از چرخ‌ دنده مارپیچ دوبل توصیه می‌ شود . نام دیگر این چرخ‌ دنده‌ ها ، جناغی است . در این حالت و در هریک از چرخ‌ دنده‌ های مار پیچ ، نیروی تراست خلاف جهت دیگری است . در نتیجه نیروی تراست خود‌ به‌ خود خنثی می‌ شود . لوگوی شرکت خودرو سازی سیتروئن فرانسه ، به پاس تلاش‌ های «آندره سیتروئن» (Andre Citroen) در طراحی چرخ‌ دنده‌ های جناغی ، برگرفته از این نوع چرخ‌ دنده است . هنگامی که دو یا چند چرخ‌ دنده مارپیچ روی یک محور نصب می‌ شوند ، جهت گردش آن ها ( راست‌ گرد یا چپ‌ گرد بودن ) باید طوری تعیین شود که نیروی تراست به حداقل برسد .

در کل انواع چرخ دنده ها در دستگاه هاییی مثل سی ان سی به کار برده می شود .