پلاک ترانزیت

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1403/04/11 16:41 · خواندن 3 دقیقه

پلاک ترانزیت

پلاک ترانزیت یا کاپوتاژ ، نوعی پلاک خودرو است که به طور موقت برای تردد بین المللی خودروها صادر می شود . این پلاک به جای پلاک دائمی خودرو نصب می شود و به دارنده آن اجازه می دهد تا با وسیله نقلیه خود از مرزهای یک کشور به کشور دیگر عبور کند . استفاده از پلاک ترانزیت مزایای زیادی دارد برای مثال این کار به شما امکان می دهد بدون نیاز به پلاک دائمی در کشور دیگر ، با وسیله نقلیه خود در بین کشور های مختلف سفر کنید زیرا فرآیند دریافت پلاک ترانزیت معمولاً ساده تر و سریع تر از فرآیند ثبت نام و دریافت پلاک دائمی در کشور دیگر است . هم چنین دریافت پلاک ترانزیت معمولاً ارزان تر از ثبت نام و دریافت پلاک دائمی در کشور های خارجی است .

[caption id="attachment_4307" align="aligncenter" width="600"]پلاک ترانزیت پلاک ترانزیت[/caption]

نحوه دریافت پلاک ترانزیت

اگر مالک خودرو باشید و بخواهید از خودروی‌ تان ، در کشور های دیگر استفاده کنید ، باید پلاک ترانزیت برای آن بگیرید . پلاک ترانزیت خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگر ، فقط یک بار صادر می‌ شود و به همین دلیل نیز پلاک ترانزیت ، تا پایان عمر آن وسیله نقلیه ، اعتبار دارد . بهتر است قبل از سفر به خارج از کشور ، از قوانین و مقررات مربوط به تردد خودرو با پلاک ترانزیت در کشور مقصد مطلع شوید . در صورت بروز هر گونه مشکل در حین سفر با پلاک ترانزیت ، با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران تماس بگیرید . برای دریافت آن ، باید به یکی از نمایندگی ها مثل تبریز کاپوتاژ مراجعه نمایید و مدارک زیر را به همراه داشته باشید :

  • سند مالکیت ، کارت خودرو و گواهی نامه رانندگی
  • کارت ملی یا پاسپورت
  • بیمه نامه شخص ثالث با پوشش بین المللی
  • گواهی معاینه فنی معتبر
  • پرداخت هزینه های صدور پلاک ترانزیت

نکات مهم در مورد پلاک ترانزیت

پلاک ترانزیت برای مدت زمان محدودی ( معمولاً 3 ماه ) معتبر است . شما فقط می توانید با استفاده از پلاک ترانزیت در مسیر های مجاز بین المللی تردد کنید و هم چنین به طور کلی ، حمل بار تجاری با استفاده از پلاک ترانزیت مجاز نمی باشد . در صورت داشتن وکالت نامه ، می توان با ارائه اصل وکالت نامه و مدارک مربوطه به وکیل خود برای انجام مراحل دریافت پلاک ترانزیت نیابت داد . پس از ارائه مدارک و پرداخت هزینه ، مراحل اداری مربوط به صدور پلاک ترانزیت انجام می شود . این مراحل ممکن است شامل انگشت نگاری ، عکاسی و غیره باشد . برای خودرو های نو ( پلاک سفید ) ارائه برگه سبز خودرو ، در مورد خودرو های پلاک گذر موقت ، ارائه اصل و یک نسخه کپی از پروانه عبور موقت و برای خودرو های تاریخی ، ارائه اصل و یک نسخه کپی از شناسنامه خودرو الزامی است . پلاک ترانزیت باید در قسمت جلویی و عقب خودرو به طور صاف و محکم نصب شود و به راحتی قابل خواندن باشد . استفاده از هر نوع پلاک دیگری به جای پلاک ترانزیت غیر قانونی می باشد .