ساز ارف برای کودکان

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/10/06 17:54 · خواندن 6 دقیقه

آموزش ارف کودکان

آموزش ارف کودکان، ساز ارف مناسب ترین و موثرترین روش برای آموزش موسیقی به کودکان است. در واقع موسیقی ارف شامل قسمت های گوناگونی برای آموزش موسیقی به کودکان می باشد. نام ساز ارف برگرفته شده از یک موسیقی دان آلمانی بنام کارل ارف می باشد. این موسیقی دان مشهور و برجسته آلمانی، شیوه خاصی جهت آموزش موسیقی به کودکان اختراع نمود، که کلاس های موسیقی ارف نام داشتند.

در کلاس های موسیقی ارف، کودکان با مفاهیم اولیه موسیقی، از جمله نت ها، کشش ها و همچنین نواختن سازهای بلز و فلوت ریکوردر آشنا می شوند. در حالت کلی سازی بنام ارف وجود ندارد و ارف نوعی شیوه موسیقی جهت آموزش موسیقی به کودکان می باشد.

ساز ارف برای کودکان

ساز ارف برای کودکان در واقع آموزش موسیقی و آشنایی با نواختن سازهای ابتدایی می باشد. سازهای ارف پایه ایی برای آموزش های دشوار تر و جدی تر در سنین بالاتر می باشند. کلاس های ارف با ریتم خوانی و نواختن سازهایی همانند فلوت ریکوردر، بلز و طبلک در محیطی شاد برگزار می گردد و پیش نیازی جهت یادگیری سازهای اصلی است.

کودکانی که در کلاس های ارف شرکت می نمایند، در آینده بهتر می توانند به سازی مناسب جهت نواختن دسترسی داشته باشند. در واقع موسیقی ارف تاثیر قابل توجهی در افزایش ضریب هوشی و همچنین عملکرد همزمان دو نیمکره مغز دارد. تکنیک آموزشی موسیقی ارف به کودکان، سال هاست که در نظام آموزشی موسیقی ایران به کار می رود.

تکنیک های موسیقی ارف، آموزش ارف کودکان

کلاس های موسیقی ارف کودکان بر اساس موسیقی، حرکت و کلام شکل می گیرد. کودکان در کلاس های ارف می آموزند که چطور احساس خود را در قالب کلام و حرکت به دیگران نشان دهند. در کلاس های آموزشی ارف آموزش ها همراه با حرکات موزون، ریتم و آواز همراه می باشد. و کودکان حس خوشایندی را در این کلاس ها تجربه می نمایند.

در واقع میتوان گفت کودکان در کلاس های ارف، موسیقی را با راحت ترین و ساده ترین تکنیک ها می آموزند. در کلاس های موسیقی ارف، کوکان از راه دست زدن، پایکوبی، آواز خواندن بصورت غیر مستقیم، ریتم خوانی و نت خوانی را آموزش می بینند. تکنیک هایی که در کلاس های ارف به کار برده می شود، کمک بسزایی به درک موسیقیایی کودک می نماید.

ساز-ارف-برای-کودکان

سازهای اصلی کلاس های آموزش ارف کودکان

سازهایی که در کلاس های ارف به کار می رود. از سازهای بومی است و نواختن آن ها حس هیجان را در کودکان زنده می نماید. سازهایی که در کلاس های ارف مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوتی با سازهای دیگر ندارد اما روش استفاده از این سازها با نوعی خلاقیت همراه می باشد که تاثیر بسیاری جهت آموزش کودکان دارد.

در واقع سازهایی که در کلاس های ارف به کودکان آموزش داده می شود شامل سازهای ریتمیک مانند طبل، سازهای دیگری همانند زایلوفون های سوپرانو، آلتو، باس، باس ریکوردهای آلتو و سوپرانو می شود.

این سازها صدایی گرم و قوی همراه با پس زمینه ایی ملایم و دوست داشتنی ایجاد می نمایند و با آوازهای کودکانه همراه هستند، تاثیر زیادی بر روح کودکان دارند. در این قسمت برخی از سازهای کلاس ارف را مورد بررسی قرار می دهیم.

زایلافون

زایلافون از سازهای کوبه ایی است و نسبت به بقیه سازها، ساختار ساده تری دارد. از آنجایی که این ساز وزن زیادی ندارد، حمل و نقل آن برای کودکان راحت تر می باشد و کودکان کم سن و سال میتوانند به راحتی نواختن این ساز را بیاموزند.

بلز

بـلز یکی دیگر از سازهای ارف است و از نوع سازهای کوبه ایی  است. بلز با توجه به ساختار ساده ایی که دارد، جزء سازهای کودکان محسوب می گردد و کودک پس از یک دوره آموزش میتواند به آسانی آن را بنوازد. در این ساز نت های موسیقی به شکلی جذاب و با ضربه زدن روی تیغه ها، به صدا در می آیند. ساز بلز جذابیت بسیاری برای کودکان دارد و برای آموزش نت های آن از رنگ ها و حروف انگلیسی به کار می رود تا آموزش برای کودکان جذابیت بیشتری داشته باشد.

فلوت ریکوردر

فلوت ریکورد یکی از سازهای بادی چوبی است. نحوه کار با آن برای کودکان خیلی ساده است. این ساز از راه دمیدن و گذاشتن انگشت روی سوراخ های آن نواخته می شود. این ساز همانند سایر سازهای ارف بخاطر داشتن پارامترهای گفتار، موسیقی و حرکت از سازهایی است که کودکان میتوانند به آسانی آن را یاد بگیرند.

طبلک

در کلاس های ارف جهت آموزش ریتم به کودکان از طبلک به کار می رود. این ساز ساختار خیلی ساده ایی دارد و به همین علت محبوبیت بسزایی در میان کودکان دارد.

درامز

ساز درامز یکی دیگر از سازهای ارف می باشد و تلفیقی از موسیقی و حرکت است. این ساز نقش بسزایی در کلاس های آموزشی ارف دارد.

ساز-ارف-برای-کودکان

موارد مهم کلاس ارف

ریتم یکی از مهم ترین و اصلی ترین عناصر موسیقی به شمار می رود. و کودکان به صورت ذاتی به انجام حرکاتی که با ریتم همراه می باشد، علاقمند است. در واقع کودکان با استفاده از حرکات بدن، علاقه خود را به ریتم و موسیقی نشان می دهند. مواردی که در کلاس های ارف همراه با ریتم به کودکان آموزش داده می شود، شامل ضربه زدن روی زانو، دست زدن و بشکن زدن، پایکوبی و تولید صدا با کوبیدن پا روی زمین می گردد. کودکان در کلاس های آموزشی ارف این حرکات ریتمیک را بر اساس اصول آموزش می بینند.

اهداف کلاس ارف

یکی از اصلی ترین اهداف کلاس های موسیقی ارف، بوجود آوردن محیطی شاد و دوست داشتنی برای کودکان می باشد. در این کلاس ها مفاهیم مهم  موسیقی به روشی جذاب به کودکان تدریس می شود. در کلاس های ارف، درس های موسیقی به صورتی آموزش داده می شود که برای کودکان جذاب و سرگرم کننده باشد و همیشه در ذهن آن ها باقی بماند.

[audio wav="https://shahbazichildmusic.com/wp-content/uploads/2023/01/آموزش-ارف-کودکان.wav"][/audio]

اهمیت آموزش موسیقی ارف

اهمیت موسیقی برای کودکان همواره بسیار بالاست. برای اطمینان از آینده موفق کودک عزیزتان، باید به کیفیت آموزش موسیقی کودکان دقت کنید. اصول و مبانی موسیقی باید به صورت علمی و استاندارد به آنها آموزش داده شود؛ زیرا این مطالب در آینده تأثیرات قابل توجهی بر روی توانایی‌های موسیقیایی کودک خواهد داشت.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید