وکیل دعاوی خانوادگی

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/09/29 17:11 · خواندن 7 دقیقه

جهت مشاوره با شماره ۰۹۱۴۱۱۹۳۵۰۴ تماس بگیرید

وکیل دعاوی خانوادگی

وکیل دعاوی خانوادگی به وکلایی می گویند که بصورت تخصصی و حرفه ای اغلب در دعاوی خانوادگی مانند طلاق و مهریه و نفقه و حضانت وکالت می نمایند. اصلی ترین وظایف وکیل خانوادگی این می باشد که جهت تحقق عدالت و دفاع از حقوق موکل خود نهایت سعی خود را به کار ببرد و با صداقت و رعایت اصول اخلاقی کلیه ی اقدامات مورد نیاز برای پیروزی در پرونده را انجام دهد.
علی رغم اینکه همه ی وکلای دادگستری که پروانه وکالت دارند می توانند در کلیه ی پرونده های حقوقی، کیفری، خانوادگی و اداری طرح دعوا نموده و به دفاع از دعاوی بپردازند. با این حال اصل مسلم تخصص در مسائل حقوقی نیز حایز اهمیت می باشد و برخی از وکلا به موجب علاقه یا فعالیت در زمینه ای خاص، متخصص در آن تلقی گردیده و عمده فعالیت خود را به آن حوزه اختصاص می دهند.
یکی از اصلی ترین شاخه های دعاوی حقوقی که در دادگاه ها مطرح می گردد. دعاوی خانواده یا دعاوی خانوادگی می باشد و برخی از وکلا که بصورت تخصصی به این نوع از دعاوی مشغول به کار می شوند را با عنوان متخصص در دعاوی خانواده یا وکیل خانواده نامگذاری می نمایند که به صورت تخصصی به دعاوی خانوادگی می پردازند. به همین علت در این مقاله قصد داریم به بررسی مطالب مرتبط با وکیل خانواده و وظایف وی بپردازیم. در نتیجه به ترتیب این عناوین را تحت بررسی قرار می دهیم که وکیل خانواده چه کسی است و چه وظایفی دارد. چگونه یک وکیل خانواده خوب پیدا کنیم.

وظایف وکیل خانواده

برخی اوقات این سوال مطرح می گردد که وکیل خانواده چه کسی است و به چه کسانی اطلاق می گردد؟ جهت پاسخ به این سوال، ابتدا بایستی بگوییم که وکیل خانواده و وکیل خانوادگی ممکن است با هم تفاوت هایی داشته باشند. ولی اغلب در کشور ما به یک معنا نیز به کار برده می شود. جهت توضیح بیشتر درباره ی معنی وکیل خانواده و وکیل خانوادگی می توان گفت که:

[audio wav="https://dralijavid.com/wp-content/uploads/2023/01/وکیل-دعاوی-خانوادگی.wav"][/audio]

وکیل دعاوی خانوادگی

دعاوی خانوادگی

توجه شما را به ماده 4 قانون حمایت خانواده جلب می ناییم که مطابق با آن انواع دعاوی خانوادگی که در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار داده می شود در 18 بند شرح داده شده است. مطابق با این ماده، دعاوی خانوادگی در صلاحیت دادگاه خانواده به شرح زیر می باشند:
نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن نکاح دائم، موقت و اذن در نکاح، شروط ضمن عقد نکاح، ازدواج مجدد، جهیزیه، مهریه، نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت، تمکین و نشوز، طلاق، رجوع از طلاق، فسخ و انفساخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن، حضانت و ملاقات طفل، نسب، رشد، حجر و رفع آن، ولایت قهری، قیمومت، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان نفقه اقارب، امور راجع به غایب مفقود الاثر، سرپرستی کودکان بی سرپرست، اهدای جنین و تغییر جنسیت.
علاوه بر موارد ذکر شده در مطالب قبلی که با عنوان دعاوی خانوادگی شناخته شده است و وکیل خانواده متخصص در آن ها تلقی می گردد.

بعضا از وکیل خانوادگی نیز صحبت می شود. که به معنی وکلایی می باشد که به وکالت از جانب یک خانواده اقدام می نمایند و در حقیقت با انعقاد قرارداد وکالت با یک وکیل تمام دعاوی که ممکن است برای اعضای یک خانواده مطرح باشد ( محدود به دعاوی خانوادگی نمی باشد ) بوسله همان وکیل انجام می گردد و نیازی نیست که برای هر مورد دنبال وکیل باشند.
هر چند تعیین و انتخاب وکیل خانوادگی در کشور ما چندان مرسوم نمی باشدو ولی در بعضی کشورها وکلای خانوادگی مانند پزشکان و مشاوران خانوادگی رسمیت داشته است و بصورت گسترده ای فعالیت می نمایند ولی در ایران اغلب به وکلایی که در دعاوی خانوادگی وکالت می نمایند. وکیل خانوادگی نیز گفته می شود.

انواع دعاوی خانوادگی

اخیرا، قانونی در جهت حفاظت و تقویت بنیان خانوادگی به تصویب رسیده است که " قانون حمایت خانواده " نام دارد. همانطور که از نام این قانون مشخص می باشد. حمایت از خانواده و به نظم در آوردن روابط خانوادگی و جلوگیری از دعاوی خانوادگی هدف از تصویب این قانون است . به همین علت در ماده 4 این قانون، دعاوی خانوادگی و انواع آن بیان شده است. مطابق با این ماده، انواع دعاوی خانوادگی عبارت هستند از:

  •  نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن
  • نکاح دائم، موقت و اذن در نکاح
  • شروط ضمن عقد نکاح
  • ازدواج مجدد
  • جهیزیه
  • مهریه
  • نفقهزوجه واجرت المثل ایام زوجیت
  • تمکین و نشوز
  • طلاق و رجوع از طلاق، فسخ و انفساخ نکاح ، بذل مدت و انقضای آن
  • حضانت و ملاقات طفل
  • نسب
  • رشد، حجر و رفع آن
  • ولایت قهری، قیمومت، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان
  • نفقه اقارب
  • امور راجع به غایب مفقودالاثر
  • سرپرستی کودکان بی سرپرست
  • اهدای جنین
  • تغییر جنسیت

وکیل خانواده

در بخش قبل به توضیح وکیل خانواده متخصص در دعاوی خانوادگی پرداختیم. ولی مسئله اصلی اینکه مرتبط با این نوع وکلا وجود دارد آن است که این وکلا چه وظایف و تکالیفی دارند؟ پاسخ به این سوال را در ابعاد حرفه ای و اخلاقی میتوان مورد بررسی قرار داد. در برخی از موارد، موکل قادر است بخاطر تخلف از وظایف وکیل خانواده، اقدام به شکایت از وکیل کند.

وکیل دعاوی خانوادگی

وکیل خانواده حرفه ای

در حوزه حرفه ای، اولین وظیفه وکیل خانواده این است که بصورت تخصصی از موکل خود در دعاوی خانوادگی دفاع نماید. برای مثال اگر خانمی خواهان دریافت نفقه و مهریه پس از جدا شدن از همسر خود بوده است و ضمنا می خواهد همزمان حضانت فرزندش را نیز داشته باشد. وکیل خانواده بایستی در تمام ابعاد این پرونده از موکل خود دفاع کند و تمام تلاش خود را جهت کسب نتایج مطلوب به کار ببرد.
پیگیری پرونده به نحو مطلوب و ارائه آخرین اطلاعات و جزییات مرتبط با روند کار پرونده در دعاوی خانوادگی از سایر وظایف مهم وکیل خانواده می باشد. وکیل خانواده بایستی بعد از بر عهده گرفتن پرونده، در فرصت زمانی معقول و منطقی به سوالات موکل خود در حوزه پرونده پاسخ دهد و روال کار و رای دادگاه را برای موکل تشریح کند.
در حوزه اخلاقی نیز وکیل خانواده در حدود اختیارات وکیل دادگستری موظف به حفظ اسرار مربوط به موکل خود است و بایستی از تبانی با طرف مقابل پرونده خودداری نماید. قابل اعتماد بودن وکیل و داشتن انصاف و رفتار صحیح در قبال موکل از سایر تعهدات وکیل خانواده است.
ولی اصلی ترین نکته ای که مرتبط با وکلای خانواده وجود دارد این است که با توجه به خصوصیت دعاوی خانوادگی و اهمیت حفظ و بقای کانون خانواده به خصوص در دعاوی مرتبط با طلاق، وکیل خانواده بایستی حداکثر توان خود را برای ایجاد صلح میان اصحاب دعوا به کار گرفته و از تشدید اختلاف بین خواهان و خوانده اجتناب نماید. و تنها منافع مالی و مادی خود از پرونده های خانوادگی را مد نظر قرار ندهد.

 

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید