خريد ظروف لعابي

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/09/29 16:39 · خواندن 4 دقیقه

خريد ظروف لعابي

در قرون 9 و 10 ميلادي، خريد ظروف لعابي در خاورميانه و روسيه تغييراتي را در تکنيک منعکس مي‌ نمودند که جلوه‌ هاي پيچيده و دقيقي از شيشه‌ هاي رنگي ايجاد نمود. در قرن 15، صنعتگران به سوي پيچيدگي و سبک هاي مختلف گرايش يافتند. ظروف لعابي و ماگ لعابي اين دوره‌ ها در حال حاضر از ارزش بسياري برخوردار مي باشند، به اين دليل که نمايانگر صنايع دستي خيلي دقيق و ظريفي مي باشند.

لعاب کاري ظروف

لعاب کاري و مينا کاري معمولا براي آثار هنري تا قرن 18 به کار برده مي شد. آلمان به دليل اولين ظروف چدني لعابي معروف است. در آن زمان ورق مينا کاري شده نيز در سوئد توليد مي گرديد. با پيشرفت توليد فلز در اواخر دهه 1800، ورقهاي ميناکاري شده کيفيت بهتري يافتند و اتصالات و دستگيره هاي فلزي به اشکال با دوام تري تبديل شدند. جهت داشتن خريد ظروف لعابي با کيفيت خريد ظرف بنشاد را توصيه مي نماييم.

ظروف سراميکي لعابي چيست؟

لعاب سراميکي اغلب از ترکيباتي همانند کوارتز، فلدسپات و اکسيدهاي فلزي مثل سرب تشکيل گرديده است. هر يک از اين ترکيبات داراي بافت و درشتي متفاوتي مي باشند که بعد از آسياب به يک شکل تبديل مي شوند.

لعاب دادن روي ظـروف

مواد لعاب را ابتدا آسياب نموده و سپس به طور خميري نرم و نازک آماده مي شوند. سراميک هاي توليد شده با هر طرح و شکلي بايستي پيش از ورود به کوره و پخت نهايي لعاب شوند. ظروف لعاب دار پيش از ورود به کوره به طور کامل با اين خمير پوشيده مي شوند.

به صورتي که در يک محفظه بزرگ که ظروف سراميکي در آن غوطه ور شده اند خمير خيلي نازکي از ترکيب لعاب وجود دارد.

بعد از غوطه ور شدن کامل در مدت زمان مشخص، سراميک از محفظه خارج شده و وارد کوره مي گردد تا در دماي مشخصي خشک شود. دما در اين مرحله خيلي مهم است و بايستي از قبل روي دماي مناسب تنظيم شود.

ظروف لعابي

انواع ظروف لعاب دار

ظروف فلزي لعابدار: ظروف فلزي خيلي زود زنگ مي زنند و جهت جلوگيري از زنگ زدن ظـروف فلزي روي آنها را با لعاب مي پوشانند. دوام ظروف لعابدار فلزي در مقابل رطوبت بسيار بيشتر مي باشد.

نکات مهم ظـروف لعابي

ولي بايستي توجه داشته باشيد که ظـروف لعابدار فلزي نبايد در معرض گرما يا سرماي شديد قرار گيرند به اين دليل که احتمال ترک خوردن و آسيب ديدن لعاب وجود دارد. ضربات نيز ميتواند به لعاب آسيب برساند. نوعي ظروف ميناکاري فلزي به رنگ زرد کم رنگ که چند سال پيش بيشتر رايج بود. و در بيشتر آشپزخانه هاي قديمي بهترين نوع ميناکاري فلزي مي باشد.

ظروف سراميکي لعابي

پايه اين ظروف سراميک، سفال و پودر چيني مي باشد. از لعاب سراميکي جهت ماندگاري و جلا بيشتر استفاده مي گردد. اين لعاب بصورت خميري نازک و به طور کامل يکدست مي باشد که ميتواند سوراخ هاي ريز روي سراميک را بپوشاند. ظروف لعاب دار ارزش بيشتري مي يابند و خريداران بهتري دارند. اگر از لعاب مناسب براي اين ظروف استفاده شود از لحاظ دما و پخت مشکلي نخواهند داشت.

انواع لعاب روي ظروف لعاب دار

  • لعاب بي رنگ ظروف: ترکيبي از کلسيم، سيليس و خاک رس چيني سفيد که به خوبي آسياب شده و نرم شده باشد ميتواند لعاب بي رنگي ايجاد نمايد. اين لعاب معمولا جهت پوشاندن سطوح چيني به کار برده مي شود.
  • لعاب بي رنگ رنگ خاصي ندارد و تنها موجب افزايش شفافيت، براقيت و ماندگاري ظروف چيني مي گردد و در نتيجه کار نهايي گران تر مي باشد.
  • لعاب رنگي ظـروف: لعاب هاي رنگي در چندين رنگ گوناگون وجود دارند که از لحاظ ترکيب متفاوت هستند.
  • وجود اکسيد مس در خمير لعاب رنگ آبي به ظـروف لعاب داده مي دهد. افزودن اکسيد آهن به خمير لعاب رنگ سبزي به آن مي دهد. افزودن کرومات سرب ميتواند موجب رنگ زرد و بنفش کاسيوس شود.
  • لعاب رنگي بيشتر روي ظـروف سفالي لعابدار انجام مي گيرد.
  • لعاب کدر ظـروف: اين لعاب از ترکيب SnO2، PbO، SiO2، Pb3O4، نمک و کربنات سديم به دست مي آيد. اين ترکيب بصورت پودر و رقيق شده جهت پوشاندن ظروف چيني تقلبيبه کار برده مي شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب کليک کنيد