وکيل ديه در تبريز

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/09/27 17:34 · خواندن 5 دقیقه

وکيل ديه در تبريز

وکيل ديه در تبريز وظايف حياتي و مهمي را بر عهده دارد. و تمامي خدمات حقوقي و کيفري مربوط به ديه را با توجه به تجربه و دانشي که در اين زمينه دارد. او مي‌تواند با توانايي‌ هاي خود خون بهاي شخصي را براي صاحبان دم بگيرد. دريافت ديه و تشخيص نوع و ميزان آن امر پيچيده اي بوده. و نيازمند مشورت با وکيل ديه مي باشد. و يا هر مسائلي که مربوط به ديه شود را حل و فصل نمايد.

ديه مقدر، مال معيني مي باشد که در شرع مقدس به موجب جنايت غير عمدي بر نفس، عضو يا منفعت، يا جنايت عمدي در مواردي که به هر جهتي قصاص ندارد، مقرر گرديده است.

جهت مشاوره با شماره 09141193504 تماس بگيريد

تعريف ديه

منظور از ديه همان خون بها است. برخي معتقدند که ديه براي جبران صدمات بدني مي باشد. يعني فردي که مرتکب جرم شده است. بايد مقدار مشخصي پول يا مال خود را به خانواده مقتول يا خسارت ديده پرداخت نمايد. منظور از جرم هم به صورت عمدي و هم غير عمدي مي باشد. البته در قتل عمد، فقط زماني که خانواده و اولياي دم مقتول به جاي حکم قصاص درخواست ديه کرده باشند، مجرم بايد حتما ديه را پرداخت نمايد. وکيل ديه کمک مي‌ کند که مدعيان به حق واقعي خود برسند. و وکيل قتل نيز وظيفه دارد که از حق و حقوق قاتل و مقتول دفاع نمايد. ديه در قانون مجازات اسلامي اهميت بسياري داشته و در تقسيم بندي مجازات‌، در رديف دوم قرار دارد.

چه مجازاتي مشمول ديه مي باشد؟

فقط در موارد زير وکيل ديه در تبريز مي‌ تواند از مجرم براي فرد خسارت ديده تقاضاي دريافت ديه نمايد:

قتل شبه عمد

در صورتي که فردي قصد کشتن شخصي را نداشته باشد. ولي باعث کشته شدن شخص شود. در قانون به اين قتل، قتل شبه عمد مي گويند. و مشمول ديه مي باشد.

فوت در جرائم رانندگي

همه حوادثي که در جرائم رانندگي باعث فوت شخص يا منجر به صدمه ديدن قسمتي از بدن وي شود. طبق قانون مشمول ديه بوده. مقدار ديه بر اساس ميزان صدمه وارد شده به شخص تعيين مي‌ گردد.

وکيل-ديه

مدارک مورد نياز براي دريافت ديه و هزينه‌ هاي درماني توسط وکيل ديه

  •  اصل و تـصوير بيمه‌ نامه مقصر حادثه
  •  تصويـر برابر اصـل گواهي‌ نامه مقصر حادثه
  •  تصوير کارت خودرو يا شناسنامه مالکيت وسيله نقليه
  •  تصـوير برابر اصـل کارت ملي مقصر حادثه
  •  تصاوير برابر اصل کارت ملي و شناسنامه مصدوم حادثه
  •  تصـوير برابراصـل گزارش کلانتري يا پاسگاه انتظامي اعم از اوليه و نهايي
  •  تصوير برابراصل شده کروکي يا نظر کارشناس رسمي دادگستري در خصوص تعيين علت نامه تصادف
  •  برگه‌هاي بازجوئي طرفين حادثه (اعتراف به تقصير مقصرحادثه)
  •  تصويـر مصدق برابراصل شده برگه پذيرش اولين مرکز درماني (درصورت بستري شدن مصدوم)
  •  تصوير برابراصل شده برگه‌هاي پزشکي قانوني (گزارش پزشکي قانوني)
  •  تـصوير برابر اصل شده مدارک فوت شامل معاينه جسد، جواز دفن و خلاصه رونوشت وفات، انحصار وراثت نامحدود، قيم‌نامه ( در صورت وجود صغير در ورثه، تصوير تمام صفحات شناسنامه باطل شده متوفي، تصوير شناسنامه اولياء دم، بازماندگان)
  •  رأي بدوي و تجديد نظر دادگاه(درصورت اعتراض هريک از طرفين)

نحوه محاسبه ديه و دريافت آن توسط وکيل ديه در تبريز

نوع صدمه و آسيب وارد شده

محاسبه ديه در درجه اول بسته به نوع صدمه دارد. براي مثال ديه قتل با جراحت و هر کدام از جراحت ها بسته به اين که در کدام قسمت از بدن فرد باشد. با يکديگر تفاوت دارد. نوع صدمه نيز به چهار قسمت ميباشد:

جنسيت

بر اساس قانون اسلامي جنسيت قرباني از عوامل مهم در تعيين ميزان ديه است. بر اين اساس ديه به قتل رسيدن زن نصف ديه قتل مرد مي باشد. و اگر مورد قتل نبود. و اعضا و منافع و يا جراحت بود تا جايي که کمتر از يک سوم ديه کامل باشد. ديه زن و مرد برابر مي باشد. و در صورتي که از اين حد تجاوز نمايد. ديه زن نصف ديه مرد تعيين مي گردد.

در قانون جديد در صورتي که مجني جنايت بر عليه مرد نباشد. تفاوت ديه تا سقف کامل ديه مرد توسط صندوق تامين خسارت هاي بدني تحت نظر بيمه مرکزي ايران تامين مي شود.

قتل عمد

زماني که فردي از روي عمد موجب کشتن فردي شود، اين فرد قتل عمد انجام داده و مشمول پرداخت ديه مي باشد.

 قتل شبه عمد

در قتل شبه عمد، فرد مرتکب قتل، قصد انجام صدمه و يا آسيب به ديگري را دارد، ولي قصد فوت يا مرگ طرف مقابل را نداشته و در حقيقت هدف اصلي شخص مرتکب، مرگ طرف مقابل نيست. براي مثال تنبيه شديد بدني فرزندان بوسيله والدين براي تربيت آن ها که از حد عرف خارج و منجر به قتل شده از اين قبيل است.

منافع

منظور حواس پنج گانه و انتظاراتي که از هر کدام داريم است. مانند انتظار ديدن از چشم. در صورتي که هر کدام از اين حواس از بين برود. به شخص ديه کامل تعلق مي گيرد.

 

جهت مطالعه ادامه مطلب کليک کنيد