برگ تشخیص مالیات

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/09/26 18:20 · خواندن 3 دقیقه

برگ تشخیص مالیات

برگ تشخیص مالیات یکی از اولین برگه‌ های رسمی مالیاتی صادره برای مودیان می باشد. در واقع برگه تشخیص مالیاتی کارنامه عملکرد حسابداری و مالی مودی طی دوره مالی گذشته می باشد. در این برگه نوع و میزان مالیات قابل پرداخت مطابق با گزارشات اعلامی مودی به وی ابلاغ می‌ گردد. ولی متاسفانه بعضی از مودیان به این برگه و امتیازاتی که به واسطه آن خواهند داشت، بی‌ توجه می باشند. از این رو در این مقاله از سری مقالات مالیات بر عملکرد قصد داریم شما را با برگ تشخیص مالیات و انواع آن و همچنین نحوه اعتراض به آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

برگ تشخیص مالیاتی که با عناوین برگ ارزیابی عمومی مالیاتی و یا نامه برگ ارزیابی مالیاتی نیز شناخته می‌ شود، یکی از اوراق رسمی مالیاتی می باشد که طی آن سازمان مالیاتی، بعد از بررسی گزارشات مالی و اظهارنامه مالیاتی مودی و همچنین فعالیت های واقعی او مالیات محاسبه شده مودی را به وی ابلاغ می نماید.

انواع برگ تشـخیص مالیات

برگه تشخیص مالیاتی برای هر یک از انواع مالیات پرداختی مودی به صورت مجزا صادر می‌شود. بر این اساس انواع برگه تشخیص مالیاتی عبارتند از:

  • برگ تشخیص مالیات بر درآمد
  • برگ تشـخیص مالیات بر حقوق
  • برگ تشخیص مالیات تکلیفی

برگ تشخیص مالیات بر درآمد

ممیزان مالیاتی پس از بررسی درآمد ابرازی مودی در اظهارنامه مالیاتی و مطابقت آن با ترازنامه، دفاتر و اسناد و مدارک مودی و گزارش صورت معاملات فصلی او، مالیات بر عملکرد او را محاسبه و ابلاغ می‌ کنند.

برگ-تشخیص-مالیات

برگ تشـخیص مالیات بر حقوق

تمام اشخاصی که موظف به پرداخت حقوق می باشند بایستی پیش از پرداخت، مالیات متعلق را از حقوق قابل پرداخت کسر و به حساب سازمان مالیاتی واریز کنند. در حالتی که این اشخاص مالیات حقوق را پرداخت نکنند، پرداخت آن را به تعویق بیندازند و یا مغایرتی بین مبلغ مالیات حقوق قابل پرداخت و مبلغ پرداخت شده وجود داشته باشد، سازمان مالیاتی میزان مالیات و جریمه قابل پرداخت را به همراه میزان جریمه متعلق طی برگ تشخیص مالــیات حقوق به اطلاع مودیان می‌ رساند.

برگ تشـخیص مالیات تکلیفی

برگ ارزیابی مالیاتی در مورد مالیات های تکلیفی با دیگر انواع برگ تشخیص متفاوت می باشد. در حقیقت در این مورد سازمان مالیاتی، طی برگ تشخیص میزان مالیات تکلیفی قابل پرداخت مودی را به وی ابلاغ نماید.

مراحل صدور و ابلاغ برگ تشخیص مـالیات

بعد از اینکه مودی اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت قانونی ارسال کرد، ممیزان سازمان مالیاتی ظرف یک سال اطلاعات مالی و مالیاتی او را بررسی و تصمیم نهایی خود را در حوزه مالیات قابل پرداخت او در قالب برگ تشخیص مالیاتی اعلام می نمایند.

سازمان مالیاتی موظف می باشد برگ تشخیص صادره را ظرف یک ماه از تاریخ صدور، برای اطلاع مودی از مالیات قابل پرداخت خود به وی ابلاغ نماید.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید