مجازات جرم تهدید

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/09/15 16:34 · خواندن 8 دقیقه

جهت مشاوره با شماره ۰۹۱۴۱۱۹۳۵۰۴ تماس بگیرید

جرم تهدید

جرم تهدید به این معنی است که فردی را به اینکه نسبت به او یک عمل بد و نامشروع را در آینده انجام خواهد داد بترساند. این عمل بد و نا مشروع میتواند قتل، آسیب جسمی، آسیب به حیثیت و آبرو، آسیب مالی و مواردی نظیر آن باشد. البته وسیله و نحوه تهدید نمودن در این جرم اهمیتی ندارد، هر چند شایع ترین شکل تهدید جرم تهدید لفظی است.
تهدید کردن اشخاص به وارد نمودن آسیب های جسمی، مالی و حیثیتی در قوانین جزایی کشور ما جرم محسوب گردیده و قانون گذار برای این عمل مجازات های سنگین را در نظر گرفته اند که این مجازات ها شامل شلاق و حبس است. البته این مساله که تهدید همراه با اجبار باشد یا نه بر میزان مجازات موثر است.
با توجه به آنچه گفته شد و با در نظر گرفتن این نکته که حکم مجازات جـرم تـهدید در موارد متفاوت یکسان نمی باشد. در این مقاله به بررسی مجازات جرم تهدید خواهیم پرداخت.

جرم تهدید لفظی

تهدید به معنی آن است که یک نفر دیگری را بترساند. ولی تهدید در حالتی جـرم محسوب می گردد که این ترساندن نسبت به یک رفتار بد و نامشروع در آینده باشد. جهت وقوع جـرم تـهدید حتما نیاز نیست که مرتکب جـرم تـهدید، از لفظ استفاده کند. بلکه هر نوع عملی که ترساندن طرف مقابل نسبت به یک عمل نامشروع باشد، تهدید محسوب می گردد. در نتیجه برای مثال اگر شخص الف به کنایه به شخص بفهماند که اگر خانه اش را به وی نفروشد، آن خانه را آتش خواهد زد، این عمل تهدید و جرم است.
با این وجود بایستی دانست که شایع ترین شکل تهدید، جرم تهدید لفظی است. در جرم تهدید لفظی، مرتکب جرم با استفاده از الفاظ، طرف مقابل را نسبت به انجام یک عمل بد و نامشروع می ترساند. برای مثال وی را نسبت به کشتن یک از اعضای خانواده می ترساند یا نسبت به بردن آبروی یکی از اعضای خانواده او.

مجازات جرم تهدید لفظی

جرم تهدید لفظی برای یکی از مصادیق جرم تهدید، در ماده 669 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است: «هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند. اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا کرده باشد. به مجازات... محکوم خواهد شد.»
بر اساس ماده 669 قانون مجازات اسلامی، قانون گذار از عبارت (به هر نحو) استفاده کرده است. به این ترتیب میتوان فهمید که وسیله ترساندن در جرم تهدید بی اثر است و ترساندن نسبت به عمل نامشروع در آینده به هر نحو و با هر وسیله ای از جمله لفظ که شایع ترین وسیله تهدید است انجام شود. جـرم تهـدید محقق گردیده است.

جرم-تهدید

مجازات جرم تهدید

همانطور که گفنته شد جهت تحقق جرم تـهدید، نیاز است که اولا یک نفر دیگری را ترسانده است. ثانیا، این تهدید نسبت به عمل بد و نامشروعی باشد و ثالثا، این عمل قرار باشد که در آینده انجام شود. اکنون اضافه می نماییم که جرم تهدید یک جرم مطلق است یعنی برای وقوع جرم تهدید نیاز نیست که تهدید کننده، تهدید خود را عملی کند. بلکه جهت ترساندن با شرایط بیان شده، موجب تحقق جـرم تـهدید بوده و مرتکب جرم تهدید مجازات می شود.
در حالتی که کلیه شرایط گفته شده به منظور جـرم تهـدید فراهم بوده و جرم تهدید محقق گردد. مجازات جرم تهدید در مورد مرتکب اجرا خواهد شد.

مجازات جرم تهـدید در ماده 669 قانون مجازات اسلامی تعیین گردیده است. بر اساس این ماده:
« هرگاه فردی فرد دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند. اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد. به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از ۲ ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. »

بنابراین بر اساس ماده 669 قانون مجازات اسلامی، حکم مجازات جرم تهدیـد، یکی از موازد زیر خواهد بود:

  • ۱از 1 تا 74 ضربه شلاق تعزیری
  • ۲ حبس تعزیری از دو ماه تا دو سال که البته میزان حبس این جرم، با استناد به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، در حداقل و حداکثر به نصف تقلیل شده و به یک ماه تا یک سال تبدیل گردیده است.
  • طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی قانون گذار از لفظ (یا) در میان دو مجازات شلاق و حبس استفاده نکرده است. این به این معنی است که یکی از این دو مجازات بعنوان مجازات جرم تهدید در مورد مجرم اعمال می گردد که قاضی با توجه به اوضاع و احوال و شخصیت مجرم، یکی از این مجازات ها را برای جـرم تهدید تعیین خواهد کرد.

جرم-تهدید

نحوه شکایت از جرم تهدید

شاکی پس از وقوع جرم، بایستی با مراجعه به مراجع قضایی شکایتی تحت عنوان تهدید ثبت و با ارایه دلایل شکایت خود در دادسرا پیگیری نماید. شخصی که شکایت دارد در ابتدا جهت ثبت شکوائیه خود بایستی به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید. مواردی که در شکواییه تنظیم قید شود عبارت است از:  مشخصات شاکی و متهم جرم و شرح شکایت، ادله اثبات جرم تهدید همچون شهادت شهود و مشخصات آن.

در مرحله بعد یعنی هنگامی که شکوائیه بوسیله دفتر خدمات قضایی به دادسرا فرستاده شد و بعد از اینکه پیامکی از سوی شعبه برای شاکی ارسال شد، باید شاکی با در دست داشتن اصل مدارک به شعبه مراجعه کرده و دستورهای شعبه را در مورد تحقیقات مقدماتی جرم تهدید انجام دهد. اگر مستندات و مدارک شاکی شهادت شهود باشد باید در این مرحله شاهدان خود را به کلانتری معرفی کند.

بعد از انجام تحقیقات مقدماتی پرونده مجددا به دادسرا ارسال می گردد که در آخر  بازپرس یا دادیار پرونده با توجه به مستندات شاکی  اگر جرمی به وقوع نپیوسته باشد.قرار منع تعقیب صادر می نماید اما اگر نظر دادیار یا بازپرس بر وقوع جرم باشد. قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده  جهت رسدگی به دادگاه ارسال می‌ گردد.

مجازات تهدید همراه با اجبار

  • تهدید همراه با اجبار، عنوان مجرمانه ای می باشد که در ماده 668 قانون مجازات اسلامی، بخش مجازات های تعزیری مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است. بر اساس این ماده: « هر کس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید فردی را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضا و یا مهر کند و یا سندی و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد. به حبس از ۳ ماه تا ۲ سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. »

همانطور که ملاحظه می شود ماده 668 قانون مجازات اسلامی از برخی جهات متفاوت از ماده 669 می باشد. این موارد عبارتند از:

• بر خلاف ماده 669 که مربوط به یک جرم مطلق بود، ماده 668 مربوط به یک جرم مقید به نتیجه می باشد، به عبارت دیگر، در این ماده آنچه اهمیت داشته و باعث می شود جرم محقق گردد. آن است که حتما سند یا نوشته گرفته شود و نتیجه مورد نظر مرتکب جرم تهدید همراه با اجبار محقق شود.
• بر خلاف ماده 669 که فقط یکی از مجازات های تعیین شده برای مرتکب جـرم تـهدید اعمال می گردید. در ماده 668 هر دو مجازات حبس تعزیری و شلاق در مورد مرتکب اعمال می گردد. علت این مساله آن است که بر خلاف ماده 669 که قانون گذار از لفظ (یا) استفاده کرده بود. در ماده 669 قانون گذا از لفظ (و) استفاده کرده که به معنی جمع کردن هر دو مجازات است.

بر اساس ماده 668 قانون مجازات اسلامی حکم مجازات تهدید همراه با اجبار، دو مجازات است که هر دو در مورد مرتکب جرم تهدید همراه با اجبار اجرا می شود:

• ۱از 1 تا 74 ضربه شلاق تعزیری
• ۲حبس از دو ماه تا دو سال که البته، میزان حبس این جرم، مطابق با قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، در حداقل و حداکثر به نصف تقلیل یافته و به 45 روز تا 1 سال، تبدیل گردیده است.

 

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید