پروفیل 60*40

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/09/12 17:21 · خواندن 3 دقیقه


 

خرید پروفیل 60*40

پروفیل 60*40 یکی از مقاطع فولادی پر مصرف در صنعت ساختمان است. از آن جایی که استحکام پروفیل قوطی به علت ممان اینرسی نسبت به دیگر مقاطع فولادی بالاتر می باشد. از پرمصرف ترین پروفیل های فولادی در بازار ایران محسوب می شود. پروفیل قوطی با ۲ مقطع مربعی و مستطیلی تولید و به فروش می رسد. از قوطی فولادی سایز کوچک به منظور ساخت نرده و حفاظ و از قوطی فولادی سایز بزرگ بعنوان ستون در ساختمان به کار برده می شود.

پروفیل 60*40 آهنی با ابعاد 60 میلیمتر در 40 میلی متر و با ضخامت ورق 2.5 میلی متری تولید می شود. با توجه به استاندارد DIN 2395 آلمان و جدول اشتال مقاطع فولادی وزن قوطی 60 در 40 فولادی 3.14 کیلوگرم در هر متر طول وزن دارد. البته این نکته را بایستی در نظر داشت که مطابق با آلیاژ کارخانه آهن ممکن است این رقم مقداری متفاوت باشد. ولی در هر صورت وزن مقطع فولادی نباید کم تر از جداول استاندارد باشد. پروفیل قوطی 60*40 یکی از انواع مقاطع توخالی یا HSS است. که در صنعت ساختمان سازی استفاده گسترده ای دارد.

پروفیل 60*40

پروفیل قوطی در ۲ نیمرخ مربع و یا مستطیل در کارخانه‌ های فولادی تولید و به فروش می رسد. همچنین در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ایران بند 1-2-2-2-10 مقاطع فولادی را از منظر کمانش موضعی برای فشار محوری به دور دسته لاغر و غیر لاغر تقسیم‌ بندی می‌ نماید. بر اساس جدول زیر اگر نسبت پهنا به ضخامت از حد مشخصی بیشتر باشد. مقطع لاغر لحاظ می‌ شود. با توجه به تولید استاندارد مقطع پروفیل 60*40 فولادی در کارخانه و مطابق با استاندارد ملی بحث کمانش موضعی کنترل شده است. طول هر شاخه از پروفیل 60*40 شش متر است. و وزن آن در هر شاخه 24 کیلوگرم است. حمل پروفیل قوطی با استفاده از نیسان، کامیون و تریلی صورت می گیرد. و قبل از تحویل بار به مشتری وزن کل مقاطع با استفاده از باسکول استاندارد در بارنامه قید خواهد شد.

انواع پروفیل

پروفیل ها به صورت‌ های مختلف بوسیله کارخانجات ذوب‌ آهن ساخته می‌ شوند:

  1. تیر آهن IPE
  2. تیرآهن IPB
  3. تیر آهن INP
  4. نبشی
  5. قوطی
  6. ورق
  7. تسمه
  8. ناودانی UNP
  9. میلگرد
  10. لوله
  11. سپری
  12. لاپه یا زد Z
  13. پروفیل های در و پنجره

کاربرد پروفیل

  • از انواع تیر آهن و نبشی و ناودانی در صنعت ساختمان سازی نظیر تیر و ستون وال پست و… به کار می رود.
  • از انواع ورق با ضخامت های گوناگون در صنایع ماشین سازی و ساختمان استفاده می شود نظیر ساخت ستون به شکل باکس
  • پروفیلهای مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنین نرده کشی اطراف دیوارهای کارخانجات و زمینهای محصور شده و نرده پیاده روها و خیابانها بکار می روند.
  • پروفیل های مربع و مستطیل (قوطی) با مقاطع بزرگ تر که معروف به ستونی می باشند. موارد استفاده متعددی در صنعت و ساختمان سازی دارند این پروفیل ها که در مقاطع مربع ساخته می شوند. در ساختن ستون و اسکلت فلزی ساختمان ها به کار روند. همینطور اگر این پروفیل ها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی ساخته شوند میتوانند در ساختن شاسی تریلرها و نفت کش ها مورد استفاده قرا بگیرند.
  • از پروفیل قوطی مربع و مستطیل در صنایع خودرو سازی نیز به کار می رود.
  • از پروفیل های قوطی مربع در ساختن پایه میز و صندلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پروفیلهایی که به شکل Z ساخته می شوند بیشتر برای پوشش سقف سوله ها به کار می روند.
  • پروفیل های نبشی و ناودانی با روش نورد سرد نیز تولید می گردند. از پروفیل های نبشی میتوان در ساختن چهارچوب درهای بزرگ آهنی و انواع قالب های فلزی بکار رفته در ماشین آلات استفاده کرد. ناودانی های کوچک در مواردی نظیر در کرکره ای مغازه ها به کار می روند.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید