راهنمای خرید بلز برای کودکان

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/09/08 15:24 · خواندن 6 دقیقه


 

خرید بلز

خرید بلز با پایه چوبی یا پلاستیکی با ماندگاری طولانی و کلیدهای چند رنگ پر جنب و جوش با علامت CC باعث می‌ شود. تا کودک شما همیشه برای بازی هیجان داشته باشد. کودک شما با یادگیری نواختن این ساز می‌ تواند به یکی از نوازندگان مبتدی موسیقی تبدیل گردد. بازی آموزشی بلز مخصوص کودکان بصورت کامل و دقیق تنظیم شده است. به طوری که هر کلید در این ساز به نت‌ های اختصاص داده شده است با یک ساز واقعی مطابقت دارد. و این امر موجب می‌ شود تا کودک شما تجربه‌ ای عالی از یادگیری موسیقی داشته باشد. بلز یک ساز آموزشی ایده آل برای پسران و دختران ۱ ساله تا ۱۸ ماهه و حتی پیش دبستانی است.

ساز بلز چه کاربردی دارد؟

زیلوفون یا xylophone که در کشور ایران به آن بلز می گویند. از یک قاب یا بدنه چوبی یا پلاستیکی ساخته شده است. روی این بدنه یا قاب تعدادی میله فلزی قرار داده می‌ شود. که هر یک از این میله‌ ها طول‌ های مختلفی دارند. بنابراین گام‌های موسیقی گوناگونی می سازند. هر چه میله بلندتر باشد، گام پایین‌ تر است. این صداها بیشتر اوقات به ترتیب صعودی، یعنی از کم به بالا مرتب می شوند. در سمت چپ پایین ترین صداها وجود دارند. و هر چه به سمت راست نزدیک می‌ شویم صدا بلند تر و میله‌ ها کوتاه تر می‌ شوند.

بلز برای تمرین موسیقی کودکان بسیار کاربردی می باشد. برای تولید صدا دو عدد وسیله که سر آن‌ها به شکل دایره می باشد وجود دارد. که شما با ضربه زدن روی هر یک از این میله‌ ها می‌ توانید یک نت موسیقی خاص را ایجاد نمایید. برای مثال، برای کودکان می توانید تمام میله هایی را که برای آهنگ خاصی لازم نیست بردارید. این بازی بیشتر برای آموزش موسیقی کودکان مبتدی استفاده می شود. زیرا کار با آن بسیار راحت است.

تاریخچه استفاده از بازی آموزشی بلز

منبع اصلی این ساز مشخص نیست. با این حال، آنچه مشخص می‌ باشد این است که، بلز ریشه در آسیا و آفریقا دارد. در قرن ۱۵تا ۱۶ میلادی سازهای کوبه ای از طریق جنگ های صلیبی به اروپا گسترش پیدا کردند. در ابتدا ساز بلز در سیرک ها توسط نوازندگانی خاص نواخته می شده است. اما بعدا ار آن این وسیله درون ارکستر ادغام شد. برای مثال: آویز چوبی در آثار کارل ارف نقش مهمی دارد.

بلز کودکان یا از چه موادی ساخته می‌ شود؟

بلزها از چوب ساخته می شوند. چوب انواع مختلفی دارد. اما قاعده ساخت به این شکل است که: هر چه چوب بهتر باشد، صدای بهتری تولید خواهد نمود. البته برخی از سازندگان نیز سازهای ارزان‌ تری را ارائه می‌ نمایند. که از مواد مصنوعی مانند پلاستیک ساخته می‌ شوند، اما ویژگی‌ های صدای آن ها بسیار زیباتر از سازهای ساخته شده از چوب واقعی می باشد. در صورتی که میله‌ ها از فلز ساخته شده‌ باشند دیگر نمی‌ توان آن را یک بلز دانست بلکه یک گلوکن اسپیل است.

ساختار این دو ساز کوبه‌ای اساسا بسیار شبیه به هم می باشد، شاید به همین دلیل به آن بلز می گویند. تنها تفاوتی که در این دو مدل دیده می‌ شود اختلاف در اندازه می‌ باشد. گلوکن‌ اشپیل بسیار کوچک‌ تر است، نت‌ ها بلندتر هستند. و نسبت به بلز تا حدودی شیک‌ تر به نظر می‌ رسند. بلزها معمولا از چوب و پلاستیک ساخته می شوند. در اصل به سازهایی که از میله‌ های مربوطه آن از جنس فلز ساخته شده اند گلوکن اسپیل می گویند.

مواردی که در خرید بلز باید توجه کنیم

 هنگامی که قصد دارید یک بازی آموزشی برای کودک خود بخرید پیش از هر چیزی بایستی توانایی ها و نیازهای او توجه نمایید. کودک شما ممکن است هیچ علاقه ای به جورچین نداشته باشد ولی بخواهد ساعت های متمادی روی سازهای گوناگون موسیقی عمل کند. به همین علت اولین و اصلی ترین چیزی که بایستی در نظر داسه باشید علاقه و توانایی او است. بازی آموزشی بلز برای کودکانی که عاشق نواختن سازهای گوناگون می باشند. و با شنیدن صداهای گوناگون به وجد می آیند می تواند بهترین انتخاب باشد.

دومین گزینه ای که در زمان خرید ساز بلز بایستی به آن توجه نمایید مناسب بودن دستگاه برای سن کودک شما است. بعضی از این سازها برای رنج سنی خاصی تولید می گردند و ممکن است برای کودک شما مناسب نباشند.

کیفیت و دوام جنسی که می خرید پازل گمشده ای می باشد که خیلی ها هیچ اهمیتی به آن نمی دهند. بعضی از سازها می باشند که از چوب و پلاستیک عالی ساخته می شوند. و می توانند صداهای عالی هم تولید کنند. اگر می خواهید ساز بلز صدا و تُن خوبی تولید نماید بایستی به دنبال فروشگاهی باشید که بهترین کیفیت را در اختیار مشتریان قرار می دهد.

استفاده از ساز بلز برای کودکان

همانگونه که بیان شد، این ساز از تعدادی تیغه فلزی با اندازه‌های گوناگون ساخته شده است. و هر یک از این تیغه‌ ها برای نت خاصی طراحی شده‌ اند؛ در اینصورت با ضربه زدن روی آن‌ ها صدای آن نت تولید می‌ گردد.

ولی چرا این ساز در موسیقی کودکان استفاده می‌ شود؟ در حقیقت، شکل و ساختمان ساده این ساز به نوعی طراحی گردیده است. تا کودکان بتوانند راحت‌ تر با آن ارتباط برقرار نمایند. از طرفی نوازندگی ساز بلز با ضربه‌ زدن انجام می‌ گیرد. و ایجاد ضربه برای کودکان خیلی جذاب می باشد. همانگونه که بیان شد در ساخت این ساز از رنگ‌ های گوناگونی استفاده می‌ شود. و این مسئله علاوه‌ بر اینکه برای کودکان جذاب است، یادگیری نت‌ ها را نیز برای آنها آسان‌ تر می سازد. همچنین اندازه این ساز به‌ صورتی می باشد که نواختن آن نیز برای کودکان راحت‌ تر می باشد. در این‌ میان، یکی از قابلیت های مهم ساز بلز برای کودکان این می باشد که این ساز ساده و کودکانه بوده و نیازی به کوک کردن ندارد.

خرید-بلز

انواع بازی‌ ساز بلز برای کودکان

ما به طور کلی بین بلزهایی که دارای جعبه صدا و آن هایی که جعبه صدا ندارند تمایز قائل می شویم. در ادامه مشخصات و همچنین مزایا و معایب هر دو نسخه را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید