گواهينامه بين المللي

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/09/04 11:56 · خواندن 5 دقیقه

گواهينامه بين‌ المللي چيست؟

اگر قصد داريد در کشور ديگري رانندگي کنيد، بايد گواهينامه آن مکان را داشته باشيد. کساني که اهل سفرند، دست فرمان خوبي دارند و به کشورهايي با امکان اجاره خودرو و گشت‌زدن با آن سفر مي کنند، بهتر است که به فکر دريافت گواهينامه بين المللي باشند.

درست است که اين فرايند هزينه هايي دارد، اما مي تواند لذت سفر را بيشتر نمايند. اين را هم در نظر بگيريد که در بسياري از مواقع، هزينه داشتن گواهينامه و رانندگي کردن در کشوري ديگر بسيار کمتر از هزينه حمل و نقل معمولي و بدون ماشين است. برخي از کشورهاي نزديک مانند ترکيه هم شرايطي دارند که داشتن خودرو و گواهينامه براي تردد در شهرهايشان جذاب و تا حد زيادي مقرون به صرفه مي باشد.

گواهينامه رانندگي بين المللي يک مدرک رسمي است که به صورت بين المللي توسط کشورهاي مختلف صادر مي شود و اجازه مي دهد تا صاحب آن در کشورهاي ديگر نيز ماشين براند.

براي دريافت گواهينامه رانندگي بين المللي، ابتدا بايد يک گواهينامه رانندگي معمولي (محلي) در کشور خودتان دريافت کنيد. سپس بايد در مرحله بعد، با مراجعه به سازمان صدور گواهينامه رانندگي در کشور خودتان، براي صدور گواهينامه رانندگي بين المللي درخواست دهيد.

براي صدور گواهينامه رانندگي بين المللي، شما بايد شرايط و مقررات مربوط به هر کشور را رعايت کنيد. برخي از کشورها ممکن است براي احراز هويت، نياز به ترجمه مدارک يا حضور در آزمون داشته باشند. لذا بهتر است پيش از شروع مراحل براي دريافت گواهينامه رانندگي بين المللي، با سفارت يا کنسولگري کشور مقصد تماس گرفته و اطلاعات لازم را جويا شويد.

صدور گواهي نامه رانندگي بين المللي:

به موجب اين گواهي‌نامه‌هاي بين‌المللي که مدت اعتبار آنها يک و سه سال مي‌باشد، مي‌توان در کشورهاي پذيرنده گواهينامه‌هاي رانندگي بين‌المللي، به صورت موقت به رانندگي پرداخت. بديهي است دارنده اين مدرک بين‌المللي نمي‌تواند قوانين و مقررات مربوط به شرايط اقامت و يا پرداختن به شغل و يا حرفه‌اي که در کشورهاي مسير حرکت او جاري و قابل اجرا مي‌باشد را ناديده انگاشته و يا نقض نمايد.

اين گواهي‌نامه علاوه بر زبان فارسي به 7 زبان بين‌المللي (‌انگليسي- فرانسوي- روسي – عربي-‌ آلماني- اسپانيائي- چيني)‌ نيز ترجمه شده است. گواهينامه‌هاي رانندگي بين‌المللي قابل تمديد نبوده و پس از انقضاء بايد نسبت به درخواست گواهينامه جديد اقدام شود.

بين‌المللي کردن گواهينامه رانندگي

سازماني به نام سازمان جهاني اتومبيل راني وجود دارد. اين سازمان استانداردهايي مشخص کرده است و براساس آنها مدرک رسمي و گواهينامه بين المللي صادر مي نمايند. حدود 196 کشور عضو اين سازمان هستند و خوشبختانه، ايران هم در ميان کشورهاي عضو قرار دارد.

با دريافت گواهينامه بين‌المللي از اين سازمان در خود ايران، رانندگي کردن در تمام کشورهايي که عضو سازمان هستند، ممکن خواهد بود. مدرکي که در داخل کشور از سازمان مذکور دريافت مي نماييد، ميتوان به زبان هاي زير ترجمه کرد:

  • انگليسي
  • فرانسوي
  • روسي
  • عربي
  • آلماني
  • اسپانيايي
  • چيني

کساني که در کشور خودشان گواهينامه نگرفته اند، امکان دريافت گواهينامه بين‌المللي هم نخواهند داشت. همين‌جا خيالتان را هم راحت کنيم که براي صدور گواهينامه رانندگي بين‌المللي نيازي نيست دوباره امتحان رانندگي بدهيد.

 

گواهينامه بين الملليگواهينامه بين المللي

 

اعتبار گواهينامه بين المللي و کشورهاي پذيرنده آن را مي‌شناسيد؟

گواهينامه بين‌المللي رانندگي يک تا سه سال داراي اعتبار مي باشد. همه چيز در اين‌باره در گروي انتخاب شما است. اگر گواهينامه اي يک يا سه ساله گرفته ايد، پس از اتمام دوره اعتبارش بايد از ابتدا براي دريافت آن اقدام نماييد. يادتان باشد که خبري از تمديد گواهينامه رانندگي بين المللي و تجديد نخواهد بود.

هزينه دريافت گواهينامه يک ساله کمتر از سه ساله مي باشد. البته يک يا سه ساله بودن گواهينامه فقط وابسته به انتخاب شما نيست؛ بايد ببينيد که کشور موردنظرتان کدام‌ مورد را مي پذيرد. برخي از کشورها گواهينامه سه ساله را قبول نمي کنند.

انواع گواهينامه بين‌المللي رانندگي

آشنايي با قوانين راهنمايي و رانندگي و دريافت و استفاده از گواهينامه هر کشوري بسيار ضروري است. قبل از سفر و اقدام براي دريافت گواهينامه حتما بدانيد که با چه مقرراتي روبه‌رو مي شويد. براي مثال، آمريکا، کانادا و استراليا از کشورهايي محسوب مي شود که گواهينامه سه ساله را نمي پذيرند. به‌طور کلي، تحقيقاتتان را درباره رانندگي و دريافت گواهينامه رانندگي بين‌المللي تکميل نماييد تا در سفر با اتفاقات غيرمنتظره روبه‌رو نشويد.

در تصوير زير مي‌توانيد کشورهايي را ببينيد که گواهينامه يک‌ساله را مي‌پذيرند.

مدارک لازم براي صدور گواهينامه بين المللي چيست؟

براي صدور گواهينامه رانندگي بين‌المللي بايد مدارک زير را آماده کنيد:

  • اگر قصد داريد گواهينامه اي با اعتبار يک ساله دريافت کنيد، بايد گواهينامه وطني تان دست کم يک‌ماه اعتبار داشته باشد.
  • اگر قصد داريد گواهينامه اي با اعتبار سه ساله دريافت نماييد، بايد گواهينامه وطني تان حداقل سه سال اعتبار داشته باشد.
  • يک قطعه عکس سه در‌چهار (خانم‌ها بايد در تصوير حجاب کامل داشته باشند).
  • اصل يا رونوشتي از صفحه نخست گذرنامه.
  • ارائه گواهينامه قبلي در صورت معتبربودن.
  • تکميل فرم درخواست گواهينامه بين‌المللي.
  • پرداخت هزينه هاي لازم.

 

نکته: اگر قبلا گواهينامه بين‌المللي داشته ايد براي دريافت گواهينامه جديد بايد گواهينامه قبلي را هم همراه خود داشته باشيد. اگر گواهينامه معتبرتان را گم کنيد، بايد براي دريافت المثني اقدام نماييد. اگر هم گواهينامه تان را گم کرده باشيد و اعتبارش هم تمام شده بوده، نيازي به دريافت المثني نيست و بايد از ابتدا براي دريافت موردي جديد اقدام نماييد.

 

جهت مطالعه ادامه مطلب کليک کنيد