وکیل بین المللی

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/08/17 10:32 · خواندن 7 دقیقه


 

وکیل بین المللی

وظیفه وکیل بین المللی، با گسترش روابط اشخاص همانند حقیقی و حقوقی از یک طرف و از طرفی گسترش روابط دولت ها از سوی دیگر در عرصه بین المللی، اشخاص و در بعضی از موارد دولت ها جهت مراودات خود ناگزیر به ارتباط با اشخاص و دولتهای دیگر در عرصه بین المللی می باشند. این ارتباطات و توافقات اشخاص و دولت ها در شکل قراردادهای بین المللی انجام می گیرد. مطابق با قوانین و مقررات بین المللی متعدد، تنظیم این قوانین امری تخصصی است. به همین منظور که وکیل حقوقی پایه یک دادگستری بتواند در حوزه امور بین الملل فعالیت کند.

مدرک وکیل بین المللی

باید در گرایش حقوق بین الملل عمومی و خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیل باشد. و تجربه کاری در حوزه بین الملل را داشته باشد. وکـیل بین الملل وکیلی است که با تسلط بر چند زبان خارجی و اصلی ترین آن زبان انگلیسی بر قوانین بین المللی اشراف کامل داشته است. و سابقه قبول وکالت و یا تنظیم قرارداد های بین المللی را داشته است.

وکـیل بین المللی در اصل صلاحیت قبول وکالت دعاوی عام را دارد. ولی از ارائه مشاوره و قبول وکالت دعاوی عام خودداری می نماید. و زمان خود را صرف اموری می نماید. که چندین سال در آن کسب دانش کرده است. و تجربه کاری کافی دارد. زمانیکه یک شخص اعم از حقیقی یا حقوقی با افراد دیگری شامل حقیقی یا حقوقی در سایر کشورها معامله ای می کند. این توافقات باید به صورت قرارداد بین المللی بوسیله وکیـل بین المللـی تنظیم شود.

اغلب حجم و تراکنش مالی قراردادهای بین المللی از طرف طرفین معامله خیلی زیاد است. حجم و ارزش اقتصادی این معاملات تنظیم قراردادهای بین المللی بوسیله وکیل متخصص و مجرب بین المللی را امری مهم است. یک وکیل بین المللی باید قبل از تنظیم قرارداد با طرفین آغاز به مذاکرات مقدماتی نماید. و ضمن حراست و حفاظت از منافع هر دو طرف با ثبت شروط قراردادی و ضمانت اجراهای سنگین قراردادی از حقوق اطراف قرارداد حمایت کند.

حوزه های تخصصی وکیل بین المللی

مسئولیت ارائه مشاور حقوقی در زمینه قوانین شرکت ها و امور قراردادی به شرکت ها و موسسات اغلب  بر عهده مشاور حقوقی بین الملل و یا وکیل بین المللی است. در مجموع در مواردی که دو کشور قصد دارند بوسیله عقد قرارداد های تجاری و اقتصادی و صنعتی به پیشرفت روابط خود بپردازند، وکیل امور بین المللی با استفاده از علوم حقوقی بین المللی و آگاهی از جو منطقی مبنی بر قرارداد، از منافع موکل خود دفاع نماید.

وکیل-بین-المللی

تنظیم قراردادهای بین الملل بوسیله وکـیل بین المللی

وکیل بین الملل با تسلط بر قوانین عام حقوق بین الملل عمومی و قواعد خاص حقوق بین الملل خصوصی و تلسط بر کنوانسیون های بین المللی و دیگر اسناد تنظیم شده حقوق تجارت بین المللـی و قوانین و مقررات حوزه داوری بین المللی شامل قواعد داوری انسیترال و پروتکل و کنوانسیون ژنو، توافقات طرفین قرارداد را در غالب قراردادی بین المللی تنظیم می نماید. از آنجایی که متاسفانه کشور ایران امروزه تحریم است. و مراودات مالی و بانکی با تحریم های بین المللی روبرو است. قطعا نیاز به وجود یک قرارداد بین المللی کامل و جامع می تواند حافظ حقوق طرفین قرارداد باشد.

با توجه به عدم گشایش ال سی و سوئیفت برای بانک ها در مراودات بین المللی یک شخص ایرانی با یک شخص خارجی ریسک معامله به شدت افزایش می یابد. و یک قرارداد جامع و کامل بین الملل که بوسیله وکیل بین المللی تنظیم می شود. می تواند حافظ حقوق طرفین قرارداد باشد. از مهم ترین مشکلاتی که در مراودات بین المللی اتفاق می افتد. مبحث پرداخت ثمن معامله و نحوه پرداخت آن می باشد.

هنگامی که امکان گشایش ال سی و سویفت برای ایرانیان و بانک های ایرانی میسر بود. مشکلات پرداخت ثمن معامله و میزان ریسک معاملات در عرصه بین المللی شدیدا کم می شود. حالا متاسفانه با بروز تحریم های گوناگون بانک های جمهوری اسلامی ایران، مراودات بین المللی افراد از ریسک زیادی برخوردار می شود. و در خیلی از موارد تجار ایرانی از روی ناچاری بنا را بر اعتماد بر افراد خارجی گذاشته و بدون داشتن تعهد بانک به پرداخت ثمن معامله مبادرت به معاملات در عرصه بین المللی می کنند. که در این راه متاسفانه به کرات شاهد تضییع اموال و حقوق تجار ایرانی به علت عدم گشایش اعتبارات اسنادی و نبود قراردادهای بین المللی هستیم.

مشاورحقوقی قراردادهای بین المللی

یکی از حوزه های تخصصی وکیل بین المللی، ارائه مشاور حقوقی در حوزه قراردادهای بین المللی است. جهت موفقیت در این مورد وی بایستی دانش کافی در حوزه های تخصصی تجارت و بازرگانی داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن کمک زیادی به مدیران تجاری و بازرگانی در حوزه عقد قرارداد ها نماید. این مهارت بایستی به شکلی باشد که علاوه بر قواعد داخلی، بلکه مقررات و قواعد خارجی بین المللی و ضوابط داخلی کشور شامل طرف قرارداد می گردد.

وکیل-بین-المللی

مذاکرات مقدماتی بوسیله وکیل بین الملل

یکی از وظایف تخصصی وکـیل بین المللی مذاکرات مقدماتی با طرفین قرارداد است. و با توجه به تخصص صبر  وکیل بین الملل، نظرات طرفین بر همدیگر نزدیک و با ارائه راهکارهای قانونی و تنظیم قرارداد بین المللی از حقوق طرفین قرارداد حراست می شود.

به علت این که یک قرارداد بین الملل منتج به امضا طرفین گردد. پس از انعقاد و امضا قرارداد. چندین روز و یا ماه بایستی در رابطه با موضوعات گوناگون از جمله موضوع قرارداد، ثمن قرارداد، نحوه پرداخت، تضامین، شروط قراردادی، شرایط فورس ماژور، بیمه، بازرسی، شرایط داوری بین المللی و سایر موضوعات وکیل بین الملل با طرفین له مذاکرات مقدماتی عمل کنند. تا در نتیجه پس از تشکیل چندین جلسه، توافقات طرفین جامعه عمل نموده و به صورت قرارداد بین المللی جامع و کامل حامی حقوق طرفین قرارداد شود.

در نتیجه به این صورت حضور یک وکیل بین الملل در جریان معامله و رسیدگی به توافقات نهایی بسیار مهم است. و می تواند از عمل اشتباه و دستیابی به نتیجه بهتر اینکه آیا طرفین امکان دارد که با همدیگر مراوده و قراردادی منطقی و قانونی داشته باشند یا خیر.

 وکالت دعاوی بین المللی

در اصل شرکت در مراجع قضایی در هر کشوری تابع قانون و تشریفات خاص آن کشور می باشد. و هر فردی حتی وکیل دادگستری مجاز به شرکت در محاکم کشور به عنوان وکیل دادگستری نخواهد بود. لازم به ذکر است که طبق کنوانسیونی که بالغ بر ۳۰ کشور در آن عضو می باشند. که ایران هم جز آنها است در صورتی که وکیلی در آزمون بین المللی که پذیرش در آن بسیار مشکل می باشد. قبولی گردد آن وکیـل حق حضور و دفاع در مراجع و محاکم قضایی کشور عضو کنوانسیون را دارا می باشد. و از حقوق موکلین خودخواه شخص اعم از ایرانی و غیر ایرانی دفاع کند. به ویژه وکـیل بین المللی تنها در صورت قبولی در آزمون مزبور حق دفاع و حضور در مراجع قضایی کشورهای عضو کنوانسیون را خواهد داشت و در غیر این صورت فقط به عنوان شخصی مطلع و آگاه می تواند همراه و مشاور موکل خود باشد و یا از طریق همکاران و وکلای آن کشور به صورت مجتمعا از حقوق موکلین خود دفاع نمایند.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید