لوگوی نستعلیق

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/06/18 15:42 · خواندن 3 دقیقه

ساخت لوگوی نستعلیق

خط نستعلیق، از درآمیختن دو خط نسخ و تعلیق به‌ وجود آمده و «نسخ تعلیق» نامیده شد. نستعلیق یکی از شیوه‌ های نگارش خط در خوشنویسی است. با توجه به اینکه خط نستعلیق در ایران شکل گرفت و خوشنویسان ایرانی بیشتر با این خط به هنرنمایی می‌ پردازند ، در نتیجه ساخت لوگوی نستعلیق نیز در ایران رواج بیشتری دارد.

در ساخت لوگوی نستعلیق، زیبایی و تناسب، هماهنگی و استواری در حد کمال به هم آمیخته‌ است. دوایر این خط بسیار زیاد است و عمده حرکات حروف و اجزاء آن بر اساس منحنی‌ها استوار است تا جایی که خطوط مستقیم و صاف بسیار نادر و تقریبا هیچ است. این شیوه از خوشنویسی، فاقد علایم زیر و زبر و پیش است، هرچند در هنگام ضرورت می‌توان از علائم کوچکی بهره برد.  در طراحی لوگو نستعلیق برای نگارش حروف ویژه الفبای فارسی مانند «پ»، «چ»، «گ» و «ژ» تناسب کاملی وجود دارد و به‌خوبی سه نقطه این حروف در ترکیب‌ بندی آن جا می‌ افتد.

موارد استفاده از لوگو نستعلیق

استفاده از ساخت لوگوی نستعلیق یا چیزهای دیگری که با خط نستعلیق عجین شده است به‌واسطه کامپیوتری شدن این خط بیشتر از گذشته شده است و این موضوع باعث شده است که خلاقیت کافی برای مخاطب نداشته باشد و به‌نوعی جذب مخاطب با استفاده از ساخت لوگوی نستعلیق سخت باشد. باید گفت که استفاده نادرست و شاید خارج از قوانین طراحی درست طراحي لوگو نستعليق موجب این مسئله شده است. اما به‌ هر حال مزیت‌ های خوب ساخت لوگوی نستعلیق مانند آشنایی پنداری که برای ما دارد بسیار می‌ تواند مفید  باشد.

 

طراحی لوگو نستعلیق ۱

مزایای لوگو نستعلیق

در طراحی لوگو و برند یکی از مهم‌ترین فاکتور ها این است که مخاطب و بیننده آشنا پنداری خوبی با کلیت نوع طراحی داشته باشد و نکته‌ های مهمی را از این طراحی دریافت کند. وقتی یک طراح از طراحي لوگو نستعليق استفاده می‌ کند، می‌ تواند به مخاطب حس آشنا پنداری خوبی ارائه دهد. البته در ایران به دلیل استفاده بیش‌ از اندازه و بعضاً نادرست از خط نستعلیق این آشنا پنداری کمی بی‌اثر گشته است اما همچنان می‌توان کار های عالی و مثبتی در این زمینه انجام داد. اما در خارج از کشور هنوز برند هایی که از طراحي لوگو نستعليق استفاده می‌ نمایند برد خوبی داشته و می‌ توانند نسبت به جذب مخاطب و داشتن بازار کار عالی امیدوار گردند.

ویژگی های لوگو نستعلیق

  • خط نستعلیق را عروس خطوط اسلامی ایرانی دانسته اند زیرا از همه ی شرایط زیبایی برخوردار است.
  • در این خط اعتدال، موزونی، استواری، تناسب زیادی دیده می شود.
  • حسن ترکیب و هماهنگی ذوق و قریحه و سلیقه، علاوه بر زیبایی ، سهولت در خوانایی دیده می شود.
  • ...

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.