پمپ لجن کش و کف کش

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/06/12 11:04 · خواندن 4 دقیقه

پمپ لجن کش چیست؟

پمپ لجن کش در دسته پمپ های گریز از مرکز مستغرق قرار دارند. این پمپ ها عملکردی شبیه پمپ کف کش دارند با این تفاوت که قادر به پمپاژ سیالات حاوی ذرات جامد، فیبر، املاح و غیره مطابق با مشخصات فنی هستند.

در مورد نحوه انتخاب پمپ لجنکش باید گفت که این نوع از پمپ ها جزء موتور پمپ های مستغرق سانتریفیوژ هستند و در دو نوع پمپ لجنکش سه فاز و پمپ لجنکش تک فاز ارائه می گردد و همچنین دور الکتروموتور لجنکش ها در محدوده 900 تا 3000 در دقیقه است که هر چه سیال غلیظ تر باشد دور پایین تری دارند. بسته به نیاز مشتری با جنس بدنه متفاوت عرضه می شود که لجن کش استیل، لجن کش چدن و لجن کش برنزی از آن جمله می باشند. برای مثال عمده ترین کاربری این محصولات پمپ لجنکش چاه آب است. از دیگر کاربردهای این پمپ ها می توان به انتقال و پمپاژ فاضلاب صنعتی و فاضلاب خانگی و دیگر سیالات دارای ذرات معلق و ذرات جامد اشاره کرد.

لجن کش

پمپ لجن کش

پمپ سانتریفیوژ spd چیست؟

پمپ کف کش جزء موتور مستغرق پمپ سانتریفیوژ spd می باشند و در دو نوع سه فاز و تک فاز ارائه می شوند.نوع تک فاز برای استفاده در مصارف خانگی و با قطرهای دهانه خروجی 1 و 2 و 3 و ¼ 1 اینچ تولید شده و نوع سه فاز آن برای مصارف صنعتی یا کشاورزی با سایز دهانه خروجی 2، 3، 4 و 6 اینچ طراحی شده اند. محدوه توان این نوع پمپ ها می تواند از 1 تا 15 اسب بخار باشد. بسته به نیاز مشتری با جنس بدنه متفاوت عرضه می گردند که کف کش استیل،  چدن و آلومینیومی از آن جمله هستند. برای مثال عمده ترین کاربرد این محصولات پمپ کفکش چاه آب می باشد.

پمپ های کف کش باید در داخل آب استارت گردند و اگر خشک کار کنند موتور آنها می سوزد. این پمپ ها اصولا برای استخراج آب از چاه های کم عمق مورد استفاده قرار می گیرد و برای چاه های عمیق با قطر دهانه کوچک باید از پمپ شناور استفاده نمود. برخی از کفکش ها در صورت نبود برق امکان اتصال به باتری را دارند.

پمپ کف کش

پمپ کف کش یکی از تجهیزات مهم در صنایع مختلف علی الخصوص در منازل می باشد که کاربرد داردو نوعی پمپ آب می باشد.این نوع پمپ یکی از دستگاه هایی هست که همزمان با مدرنیزه شدن کارخانه جات و صنایع، وارد بازار شده است. اساس کار پمپ کف کش (EPS) لجن کشی هست، به اینصورت که پمپ کف کش با خارج کردن آب های آلوده و صاف که املاحی مثل گل و لای، لجن های ته نشین شده، شن های ریز و پسمانده های کوچک, کار کف کشی را انجام می دهد. در این مقاله به بررسی پمپ کف کش می پردازیم.

پمپ کف کش چیست؟

پمپ کف کش یا همان پمپ EPS از لحاظ ساختاری همانند پمپ های توربین عمودی می باشد. اساسا یک موتور الکتریکی، پمپ را به حرکت در می آورد و انرژی جنبشی سیال را افزایش می دهد. پمپ کفکش شامل یک پمپ گریز از مرکز به همراه شفت عمودی می باشد که فشار سیال خروجی به چرخش پروانه ها وابسته است. در پمپ کفکش از آب بندی مکانیکی استفاده می کنند که آب به داخل موتور نفوذ نکند.

پمپ آب

برای مطالعه ی کامل مقاله ی پمپ لجن کش چیست؟ کلیک کنید.