مخزن فایبرگلاس

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/06/04 16:19 · خواندن 8 دقیقه

ویژگی‌های مخزن فایبرگلاس شامل صاف و صیقلی بودن آن‌ها است که باعث جلوگیری از رشد جلبک‌ها در آن می‌شود. مخازن فایبرگلاس همچنین قابلیت مقاومت در برابر نور خورشید و خوردگی را دارا هستند. این مخازن از سه لایه شامل لایه داخلی، لایه استحکام و یک لایه سطح بیرونی تشکیل شده‌اند. مواد تشکیل دهنده مخازن فایبرگلاس شامل ترکیباتی از رزین، پلی استر، الیاف شیشه و گاهی ژلکت است. این مخازن به دو دسته تقسیم می‌شوند: مخازن GRP برای نگهداری سیالات در دمای محیط و مخازن SMC برای نگهداری سیالات در دمای پایین. مخازن فایبرگلاس یا GRP مناسب برای ذخیره آب آشامیدنی و سایر سیالات هستند و به صورت عایق (با استفاده از پلی اورتان) و یا غیرعایق تولید می‌شوند. مخازن عایق برای حفظ دمای داخلی مخازن، به خصوص در مناطق با دماهای بالا، مناسب هستند. مخزن فایبرگلاس که برای آب آشامیدنی استفاده می‌شوند، از جنس کامپوزیت تقویت شده ساخته می‌شوند و با استفاده از روش SMC تولید می‌شوند. جنس مخزن با توجه به نوع سیال درون آن ممکن است GRE یا GRVE یا GRP باشد. مخازن فایبرگلاس به صورت مدولار یا استوانه‌ای و به دو صورت یکپارچه (بدون فرج و خلل) و پنلی (با یک رو صاف) طراحی و تولید می‌شوند و قابل نصب در داخل ساختمان، روی سقف، روی زمین و زیرزمین هستند.

ویژگی های مخزن فایبرگلاس

  • به دلیل تولید یک دست (پیچش الیاف) در فشارهای متفاوت، مخزن‌ها استحکام مکانیکی بالایی دارند.
  • می‌توان بخش‌های اتصالی مخزن (ورودی و خروجی) را از جنس‌های مختلف مانند کامپوزیت، پلاستیک و فولاد به صورت فلنج، رزوه و اتصالات دیگر تولید کرد.
  • ساخت مخزن‌ها با توجه به سفارش مشتری امکان‌پذیر است.
  • با استفاده از روش رشته پیچی نسبت به روش جوشی یا دستی، مخزن‌ها شکیل و سبک وزن هستند.
  • در فیلتر شنی و سختی‌گیر آب، استفاده از لایه درونی اف آر پی نسبت به پلی اتیلن، مخزن را در فشار معکوس، بیشتر مقاوم نگه می‌دارد.

خصوصیات کلی مخزن فایبر گلاس

  • این ماده دارای یک سطح مقاومت شیمیایی بسیار قوی است که توانایی مقابله با خوردگی را دارد.
  • علاوه بر این، آن دارای مقاومت دمایی فوق العاده است که می‌تواند در دماهای بالا عملکرد خوبی داشته باشد.
  • این ماده همچنین دارای خاصیت ضد اشعه ماوراء بنفش است و می‌تواند در مقابل اثرات مخرب این نوع اشعه محافظت کند.
  • همچنین، هدایت گرمایی و الکتریکی بسیار پایینی دارد که به معنای کم بودن انتقال حرارت و جریان الکتریکی است.

نحوه نصب و نگهداری مخازن فایبرگلاس

به منظور انجام هر فعالیت مربوط به یک دستگاه، باید توسط یک متخصص همان دستگاه اقدام شود. بنابراین، نصب دستگاه مورد نیاز نیز باید توسط افراد ماهر و با تجربه انجام شود. رازهای فایبرگلاس عملاً نیازی به تعمیر و نگهداری وسوسه‌انگیز ندارد، تنها نیاز دارد که به صورت دوره‌ای تمیز شود. این اقدام منجر به بهبود کیفیت نگهداری مایعات و مواد شیمیایی درون آن خواهد شد.

فروش مخزن GRP

مخزن فایبرگلاس، که به نام مخزن GRP یا کامپوزیتی هم شناخته می‌شود، اکنون یکی از پرکاربردترین مخازن برای ذخیره سیالاتی مانند آب آشامیدنی یا آب استفاده شده در مراکز آتش‌نشانی، بیمارستان‌ها، کشاورزی، نگهداری کودهای مایع و مواد شیمیایی و اسیدی تبدیل شده است. این مخازن به راحتی قادر به نگهداری سیالات در دماهای مختلف و با PH متغیر هستند. علاوه بر این، مخازن فایبرگلاس قابلیت نصب در زیرزمین، سطح زمین، روی سقف یا حتی درون ساختمان را دارند. نسبت به سایر مخازن، مخازن فایبرگلاس مقاومت بالاتری در برابر آسیب‌های محیطی، شرایط آب و هوایی، حرارت، مواد اسیدی، خورندگی و سرما دارند. به دلیل این ویژگی‌ها، مخازن فایبرگلاس بسیار محبوب در بین مصرف‌کنندگان هستند. گروه صنعتی سازه مخزن انواع مخازن فایبرگلاس را در مدل‌های زیر عرضه می‌کند:

  • مخزن SMC فایبر گلاس
  • مخزن GRP فایبرگلاس
  • دمخازن فایبر گلاس دفنی یا زیرزمینی
  • مخازن فایبر گلاس سطحی یا روی زمین

مخزن فایبرگلاس

 

مخزن فایبرگلاس چیست ؟

آب هر روز کمیاب تر و با ارزش تر می شود و به همین دلیل است که دیگر نمی توانیم آن را دور بریزیم حتی اگر کثیف باشد و به همین دلیل توصیه می شود که فاضلاب ها را در بسیاری از فعالیت های دیگر مانند آبیاری از مخزن فایبرگلاس استفاده کنند چرا که با توجه به کمبود روز افزون آب، نگهداری و استفاده مجدد از آن ضروری است. یک مخزن فایبرگلاس می تواند جهت نگهداری فاضلاب یا آب های سطحی در رو یا زیر زمین و بصورت دفنی مورد استفاده قرار گیرد. 

مخزن فایبرگلاس ذخیره سوخت

سوخت هم یک منبع با ارزش دیگر است که می تواند با ایمنی تمام در یک مخزن فایبرگلاس نگهداری شود بدون اینکه ویژگی های اصلی آن از بین برود یا تغییر کند.بسیاری از صنایع برای تامین سوخت ماشین آلات خود نیازمند نگهداری سوخت هایی مانند نفت و بنزین در مخازن امن هستند.

منبع فایبرگلاس ذخیره آب آشامیدنی

آب آشامیدنی، این نوع آب پر کاربرد ترین مایع است که مورد نیاز همه در منزل یا کارخانه یا صنایع است. آب آشامیدنی هم برای مصرف انسان و هم برای فعالیت های مختلف که در آن آب آشامیدنی مورد نیاز است، مانند تمیز کردن و ضد عفونی مواد و غذا باید بصورتی نگهداری شود که نه تنها آلوده نشود بلکه طعم و رنگ آن نیز تغییر نکند.

نمونه ای عالی از مواد کامپوزیتی نسبتاً مدرن است که در سال ۱۹۳۸ ساخته شده است که دارای موادی از کامپوزیت اطلاق می شود.

مخزن فایبرگلاس

که  از دو یا چند جزء متفاوت ساخته شده باشد. این اجزاء معمولا به دو دسته ماتریس و تقویت کننده تقسیم می شوند. ماتریس می تواند پلاستیک یا پلیمر، فلز و یا سرامیک باشد.

بیشتر کامپوزیت ها بر پایه پلیمر و تقویت شده با فیبر یا الیاف هستند که به آنها (Fiber Reinforced Plastics) FRP گفته می شود. از شیشه، کربن، آرامید و … می توان به عنوان فیبر و از رزین های حرارتی مانند پلی استر، وینیل استر و یا اپوکسی بعنوان پلاستیک در ساخت کامپوزیت ها استفاده نمود. اگر فیبر مصرفی شیشه باشد به این کامپوزیت GFRP  و یا اصطلاحاًGRP  گفته می شود.

همانطور که گفته شد فایبرگلاس یا GRP از یک ماتریس پلاستیکی تقویت شده توسط الیاف پشم شیشه ساخته شده است که به شدت محکم و مقاوم است و می تواند به راحتی با استفاده از فرآیند قالب گیری شکل بگیرد.

کاربرد استفاده از مخزن فایبرگلاس

مخازن مورد استفاده جهت نگهداری انواع مختلف مایعات گرم و سرد با روکش، خواص و اجناس متنوع و چند لایه. قیمت مخزن. تانک تحت فشار بالا از جنس چدن یا آلیاژ های فولاد. تانکرهای GRP یا فایبرگلاس مورد استفاده در پالایشگاه ها و صنایع نفت و گاز. مخازن کامپوزیتی مخصوص نگهداری مایعات خورنده. تانک دوجداره که منبع آب گرم موتورخانه جهت لوله کشی شوفاژ می باشد. تانکرهای افقی مخصوص نگهداری مایعات از جنس پلی اتیلن یا گالوانیزه. تانکر های فلزی نگهداری آب با ارتفاع ۵ متر تا ۵۰ متر.

  • استفاده در بیمارستان ها برای ذخیره سیالات صورت می گیرد.
  • می توان از آن در ساخت منابع اطفا حریق و آب آتش نشانی و یا موتورهای خانه ها، مجتمع های بزرگ اداری و تجاری استفاده کرد.
  • با توجه به عدم واکنش فایبرگلاس با مواد قلیایی و اسیدی، می توان از آن برای ذخیره مواد سوختی مانند گازوئیل، بنزین و هر نوع سیال شیمیایی استفاده کرد.
  • از آن می توان برای نگهداری کودهای مایع استفاده کرد.
  • مخازن فایبرگلاس می توانند برای ذخیره هر نوع ترکیبی از بنزین، اتانول و متانول استفاده شوند.
  • در برخی کارخانه ها مخازن فایبرگلاس می توانند برای عایق کردن مخازن اسیدی استفاده شوند.
  • می توان از آن برای ذخیره آب برای آبیاری فضای سبز و یا مصارف صنعتی استفاده کرد.
  • در ساختمان های بلند که نیاز به مخازن ذخیره با حجم بزرگ دارند، مخازن فایبرگلاس می توانند جایگزین مخازن پلی اتیلن شوند، زیرا نمی توان مخازن پلی اتیلن را در حجم های بزرگ ساخت.
  • به عنوان سیلو، مخازن فایبرگلاس می توانند برای ذخیره و نگهداری گندم، حبوبات، چای و مواد غذایی دیگر استفاده شوند.
  • در تصفیه آب، مخازن فایبرگلاس می توانند در آب شیرین کن های صنعتی کاربرد داشته باشند، به عنوان مثال در مخازن فیلتر شنی و کربنی در آب شیرین کن های صنعتی، و یا در فیلترهای رزینی و سختی گیر.
  • از مخازن فایبرگلاس به عنوان مخزن تصفیه شنی و کربنی در آب شیرین کن های صنعتی استفاده می شود.
  • می توان انواعی از مخازن فایبرگلاس را بر اساس حجم و ابعاد، برای پرورش آبزیان به کار برد، و این نوع مخزن بیشتر در پشت وانت های حمل آبزیان به صورت زنده نصب می شود.