رنگ پلی اورتان چیست؟

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/06/04 11:56 · خواندن 8 دقیقه

 

پلی اورتان یک نمونه رنگ و در واقع پلاستیک اکریلیک مایعی است که برای پوشش اقلام مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع رنگ از ترکیب آب و روغن تولید شده است و با درجه های مختلفی از براق بودن تولید می گردد. از آن جایی که این رنگ بر پایه آب بوده و میزان سمی بودن آن کم است از محبوبیت بالایی برخوردارد. چرا رنگ پلی اورتان؟ از خاصیت های مهم این رنگ این است که به سرعت خشک می شود. از این رنگ برای پوشش موارد مختلفی مانند قفسه کتاب، میز، صندلی چوبی، قاب عکس و مواردی از این قبیل استفاده می کنند.

فروشگاه مبل آنلاین اوسان لوکس

رنگ پلی اورتان بر پایه روغن مقاومت بیشتری خصوصا در برابر گرما دارد. همچنین برای خشک شدن به زمان بیشتری نیاز دارد. برای کار با این رنگ حتما از تهویه مناسب برای فضا استفاده نمایید. این روغن به صورت اسپری نیز در بازار وجود دارد که استفاده از آن را آسان تر می‌کند. رنگ پلی اورتان مقاومت بسیار بالایی در مقابل آفتاب و باران های اسیدی دارد. علاوه بر ظاهر بسیار زیبا از مقاومت بالایی نیز برخوردار است.

[audio wav="https://evsunlux.com/wp-content/uploads/2023/05/sound-8.wav"][/audio]

از دیگر مقالات ما در اوسان لوکس:آیینه و کنسول

[caption id="attachment_14062" align="aligncenter" width="700"]رنگ پلی اورتان رنگ پلی اورتان[/caption]

مهم‌ترین کاربرد پلی اورتان

قبل از استفاده از این نوع رنگ بهتر است با ویژگی ها و کاربردهای آن به طور کامل آشنا باشید. از آن جایی که این نوع رنگ کیفیت و مقاومت بالایی دارد به عنوان پوشش نهایی بسیاری از سطوح مورد استفاده قرار می گیرد. پلی اورتان برای تمام سطوحی که در معرض نور شدید آفتاب و شرایط آب و هوایی نامناسب قرار دارند مناسب می باشد. این رنگ دارای میزان مناسب چسبندگی است و به همین دلیل برای سطوح مختلف قابل استفاده است. برخی از کاربردهای این نوع رنگ عبارتند از:

  • استفاده از رنگ‌های پلی اورتان در محیط‌های بهداشتی از جمله بیمارستان، درمانگاه و …
  • استفاده برای سطوح فلزی
  • استفاده بر روی سطوح چوبی برای افزایش مقاومت
  • استفاده به عنوان پوشش برای مبل و صندلی فضای باز

رنگ پلی اورتان در صنعت مبلمان

همان‌طور که گفته شد رنگ پلی اورتان از جمله رنگ های پوششی بسیار مقاوم می باشد. مقاومت و ویژگی های مثبت این نوع رنگ باعث شده که به سرعت در حال محبوب شدن است و جایگزین مناسبی برای رنگ های نیترو سلولزی است. از رنگ پلی اورتان در صنعت مبلمان برای پوشش چوب، فلز و بخش‌های مختلف مبل مورد استفاده قرار می گیرد. فرقی ندارد جنس بدنه مبل شما چوب باشد یا فلز، در هر صورت برای افزایش مقاومت از این رنگ استفاده می گردد. اگر مبل ها دارای پایه های چوبی باشند استفاده از این رنگ موجب می شود در مقابل رطوبت، خوردگی و هرگونه آسیبی مقاومت کنند. همچنین اگر تمایل به استفاده از میز و صندلی یا مبلمان برای فضای باز دارید، استفاده از این رنگ باعث می‌شود این وسایل در مقابل آفتاب، باران و شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت داشته باشند.

[caption id="attachment_14063" align="aligncenter" width="700"]رنگ پلی اورتان رنگ پلی اورتان[/caption]

نحوه استفاده از پلی اورتان

برای استفاده از این رنگ باید سطح مورد نظر را به طور کامل پاک کنید. مواد موردنیاز برای رنگ کاری را به طور کامل با یکدیگر ترکیب کرده و به کمک میکسر کاملا مخلوط نمایید تا رنگ نهایی یکدست گردد. سپس به طور دقیق با استفاده از فرچه مخصوص سطح مورد نظر را رنگ کنید. رنگ های پلی اورتان به صورت پودری و اسپری نیز در بازار وجود دارند. برای خرید رنگ پلی اورتان می‌توانید به مراکز معتبر فروش رنگ مراجعه نمایید.

پلی اورتان یا اپوکسی

پلی اورتان در مقابل اپوکسی مقاومت پایین‌تری دارند، اما به دلیل کمتر بودن میزان سختی انعطاف پذیری بالایی دارند. این رنگ‌ها ممکن است دارای خراش‌های کوچکی شوند اما در مقابل ضربات سنگین بسیار مقاوم هستند. انعطاف پذیری بالای این نوع رنگ باعث می‌شود مقاومت بسیار بالایی داشته و در برابر تغییر دما نیز آسیب نبینند.

استفاده از این رنگ در صنعت مبلمان باعث افزایش میزان مقاومت این المان کاربردی و ضروری می‌شود. مبل ویستا از جمله بهترین و با تجربه‌ترین گروه تولیدی مبلمان است. این گروه با تجربه و تخصص بالا و استفاده از مواد اولیه با کیفیت مبل‌هایی بسیار زیبا و با کیفیت تولید می‌کند. این رنگ علاوه بر تولیدکنندگان مبلمان می‌تواند توسط خود فرد نیز به راحتی برای پوشش مبلمان و سایر وسایل مورد استفاده قرار گیرد. برای استفاده از این رنگ حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و با توجه به دستورالعمل موجود بر روی رنگ از آن استفاده کنید.

راه‌های نگهداری از رنگ پلی‌اورتان

برای نگهداری از رنگ پلی‌اورتان، باید شرایط خاصی را رعایت کرد. این شرایط عبارتند از:

آتش‌گیری

رنگ پلی‌اورتان قابلیت آتش‌گیری دارد، بنابراین باید در محفظه‌ای دربسته و دور از هرگونه آتش و حرارت نگهداری شود.

 استفاده به موقع

برای حفظ خواص رنگ، بهتر است بلافاصله پس از باز کردن درب قوطی از رنگ استفاده شود.

دما و رطوبت

دمای مناسب برای نگهداری قوطی رنگ حدود 25 درجه سانتیگراد است و رطوبت مناسب بین 50 تا 60 درصد تعیین شده است. با رعایت این شرایط، می‌توان رنگ را تا یک سال نگه داشت.

ویژگی های پوشش های پلی یورتان:

مشخصات پوشش های پلی اورتان شامل خشک شدن سریع در درجه حرارت پائین، مقاومت سایشی و ضربه پذیری بالا، مقاومت بالا در برابر نور خورشید، آب و مواد شیمیایی، مقاومت بالا در برابر گچ شدن و چسبندگی عالی بر روی سطوح است. این پوشش نسبت به لاک یا روغن لایه نازک، سخت و با دوامی را ایجاد می کند و در برابر عواملی که از کیفیت رنگ و جلا می کاهند، مانند آب، قارچ و کپک پایدار است. بر اثر تراکم شبکه ایجاد شده در آن، توانایی نفوذ پذیری برجسته ای از خود بهره می برد. از جمله برجسته ترین ویژگی های آن می توان به مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش اشاره کرد که برای پوشش دهی سازه هایی که در معرض تابش نور خورشید قرار دارند، توصیه می شود.

 5 برند برتر ایرانی و خارجی در زمینه رنگ پلی اورتان چوب

دیوکس DIOX

شرکت دیاکوپارس، شناخته شده با نام تجاری دیوکس، یک تولیدکننده داخلی رنگ و پوشش است. بر اساس سبک و کیفیت برندینگ، مصالح این شرکت گاهی به عنوان محصولات خارجی شناخته می‌شوند. این برند انواع رنگ‌های چوب، ساختمانی، صنعتی و غیره تولید می‌کند. لاین محصولات پلی اورتان چوب دیوکس یکی از خطوط تولید تخصصی این شرکت است که با مارک‌های جهانی معتبر به رقابت می‌پردازد. یکی از مزایای اصلی دیوکس، وجود تیم مشاوره و پشتیبانی قوی است که پس از فروش نیز به خدمت رسانی مشتریان ادامه می‌دهد. به علاوه، علاوه بر خرید حضوری، محصولات دیوکس را می‌توان به صورت آنلاین از هر جای کشور خریداری کرد.

الوان

این شرکت در زمینه های مختلف رنگ ساختمانی، صنعتی و حفاظتی فعالیت می کند و به تازگی تولید پوشش های ویژه برای چوب را آغاز کرده است. تخصص این شرکت در زمینه رنگ های ساختمانی بیشتر است. بنابراین، اگرچه این برند معروف قابل توجهی در بازار دارد، اما ممکن است اولین انتخاب در زمینه تخصصی رنگ چوب نباشد. با این حال، این موضوع منجر به نادیده گرفتن محبوبیت و کیفیت این برند نمی شود.

والرسا

شرکت ویدا زرین فام، نمایندگی انحصاری والرسا در ایران، یک برند قدیمی و معتبر اسپانیایی است که در زمینه تولید رنگ‌های چوب متخصص است. تخصصی بودن این برند در این حوزه، کیفیت بالای آن را تضمین می‌کند. یکی از مزایای والرسا، تنوع و گستردگی محصولات آن است. با این حال، به دلیل شرایط تحریم، دسترسی به تمامی محصولات والرسا ممکن است مشکل باشد. علاوه بر این، قیمت‌ها نیز تحت تأثیر قیمت ارز و نوسانات آن قرار خواهد گرفت.

جهت مطالعه ادامه مطالب روی لینک کلیک کنید.