سبک های طراحی داخلی

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/05/31 15:50 · خواندن 8 دقیقه

انواع سبک های طراحی داخلی

طراحی داخلی جذاب و چشم نواز همیشه دغدغه ای برای همه افراد بوده و هست. در واقع خیلی ها بر این باور هستند که خانه ای که در آن زندگی می کنیم بازتابی از شخصیت ماست. پس برای داشتن یک دکوراسیون چشم نواز نیاز به شناخت انواع سبک های طراحی داخلی و معماری داخلی داریم. از جهت اهمیت این موضوع، در این مقاله از گروه استودیو معماری 11 به بررسی این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

اهمیت شناخت انواع سبک های معماری داخلی

سبک های متفاوت از گذشته در کشور های زیادی وجود داشت. بدیهی است که هر یک از سبک ها، زیبایی و دلنشینی خود را دارد، ولی ممکن است عضی از آن سبک ها برای زندگی در حال چندان کاربردی نباشند. در اصل می توان گفت با گذشت زمان از محبوبیت برخی از سبک ها در معماری داخلی کم می گردد.

برخی از سبک های طراحی داخلی بسیار به هم شبیه هستند، به همین دلیل اشتباهاتی رایجی در تشخیص آن اتفاق می افتد. در بخش های مختلف این مقاله قصد داریم رایج ترین انواع طراحی و انواع سبک های معماری داخلی را بررسی کنیم.

نکته مهم

طراحی داخلی خانه از سبک معماری ساختمان هم پیروی می کند. از این رو پیش از تصمیم گیری درباره سبک طراحی داخلی خانه از میان سبک های طراحی داخلی، سبک معماری ساختمان خود را هم بررسی کنید. به این دلیل که المان های داخلی ساختمان متناسب با سبک معماری بر گزیده می شوند و این امر خیلی مستقیم دکوراسیون را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مثلا  در یک ساختمان مدرن همه المان ها همچون کف ، دیوار و حتی نما دارای ویژگی های به خصوصی می باشند.

سبک طراحی مدرن در دکوراسیون داخلی

پیدایش طراحی مدرن به سال های 1920 تا 1950 باز می گردد و الهام گرفته از معماری میان قرن است. سادگی و وسایل کم در چیدمان از جمله با اهمیت ترین ویژگی های طراحی مدرن است. امروزه با توجه به کوچک شدن اندازه خانه ها، استفاده از این سبک طراحی رواج زیادی یافته است.

در طراحی مدرن، همه المان ها و جزئیات باید بیانگر یک هدف روشن باشند و در صورتی که هر یک از این موارد هدفی را دنبال نکنند، می توانید به هیچ شکی آن را حذف نمائید. پس در این سبک، سادگی و استفاده از رنگ های خنثی به شدت رواج دارد.

[caption id="attachment_1777" align="aligncenter" width="700"]پروژه ۱۱۰ متری مدرن رشدیه تبریز پروژه ۱۱۰ متری مدرن رشدیه تبریز: جهت مشاهده این پروژ کلیک کنید.[/caption]

مواد اصلی : چوب، فلز، شیشه و استیل

پالت رنگ : رنگ های مونوکروم، خنثی و رنگ های زمین

سبک مبلمان : ساده، پایه های نمایان، فاصله از کف زمین، کابینت آشپزخانه های گلاس براق

ویژگی های خاص : خطوط صاف، بافت ساده، پرهیز از شلوغی، کاربردی بودن وسایل

سبک مینیمالیست (Minimalist)

این سبک مینیمالیسم از دیگر سبک های طراحی داخلی می باشد که در این قسمت از مقاله انواع سبک های طراحی داخلی ، به بررسی سبک مینیمال می پردازیم. سبک مینیمال در استرالیا به محبوبیت رسید و حس سادگی و خط های صاف و تمیز را القا نمود. این سبک طراحی داخلی مفهوم هایی را از طراحی مدرن برداشت کرده ولی آن را ساده تر درون خود استفاده نموده است. از ویژگی های این سبک میتوان رنگ های خنثی، کاناپه های ساده و انتقال حس دو عنصر آب و باد را نام برد. در سبک مینیمالیست هیچ چیز اغراق شده یا افراطی و بیش از اندازه نیست.  اگر تصمیم دارید این سبک را در منزل خود پیاده نمائید، از لوازم خانه با زرق و برق صرف نظر کنید.

متریال اصلی : چوب، شیشه، ماربل، فلز

پالت رنگ : مونوکروم، خاکستری، سفید و مشکی

سبک مبلمان : پایه های نمایان، تناژ خنثی، پارچه های خنثی، ترکیب دو رنگ

ویژگی های خاص : خط های ط صاف، پرهیز از شلوغی، عدم استفاده از وسیله های تزئینی، فضای باز و پر نور همراه با جریان هوای آزاد

طراحی داخلی ساختمان به سبک ترانزیشنال

سبک ترانزیشنال ارتباطی میان دکوراسیون های مدرن و سنتی ایجاد نموده است و نتیجه آن طراحی پایدار و ظریفی می باشد که راحت و کلاسیک است. در اصل با استفاده از رنگ های خنثی در این سبک از سبک های طراحی داخلی و بهره مندی از نور و گرما، جهان مدرن و سنتی را به یک دیگر پیوند می زند.

در طراحی داخلی به سبک ترانزیشنال که از دیگر سبک های طراحی داخلی می باشد، از عنصر های طبیعی همچون چوب و سنگ گرانیت استفاده می گردد. رنگ های قهوه ای و شکلاتی غالبا تنها رنگ های تیره در این سبک بوده و رنگ ها و متریال ها در اتاق ها تکرار می شوند. دیوار ها طیف رنگی مشابه داشته و مبلمان و پرده ها پارچه های بدون نقش و نگار دارند. از دیگر خصوصیت های این سبک می توان به کف پوش های چوبی با تن گرم، فرش های کم رنگ، کانتر آشپزخانه با روکش مدرن و شیر آلات براق و صندلی های حصیری، اشاره کرد.

سبک مدرن میان قرن ( Mid_century Modern)

یکی دیگر از سبک های طراحی داخلی، سبک مدرن میان قرن می باشد که ریشه ی آن به اول های 1950 و 1960  بازمیگردد و در این سبک، یکپارچگی نوستالژیک حس می شود. به علاوه این سبک از تعدادی المان سبک مینیمالیسم استفاده کرده و مثل سبک گفته شده از المانهای غیرضروری دوری می سازد. به عنوان نمونه صندلی های تخم مرغی شکل، وسایل ساده و تعدادی از المانهای سبک امروزی در این سبک از سبک های طراحی داخلی به کار میرود. امروزه از این سبک در نقش مکمل استفاده می شود.

سبک روستیک در طراحی داخلی

گفته می شود که این سبک روستیک از طبیعت الهام می پذیرد و با به کار گیری متریالهای طبیعی مانند چوب، الوار، کنف و کاه گل، طراحی منزل را از سبکهای ماشینی دور میسازد. روستیک اغلب در منطقه های ویلایی، کوهستانی و روستایی دیده می شود. در زندگی شهری هم با هدف  برانگیختن احساس آرامش می شود از این سبک استفاده نمود.

از آن جایی که روستیک سبکی ساده و بی غل و غش در میان سبک های طراحی داخلی است، بکار گیری وسیله های قدیمی و آنتیک و حتی رنگ و رو رفته در آن به وفور دیده می شود. در معماری داخلی این سبک، محیط بیرونی با محیط درونی پیوند داده میشود تا محیطی دنج و دلباز ایجاد کند. رنگهای اصلی مورد استفاده در سبک روستیک سبز، قرمز و قهوه ای می باشند.

سبک روستیک

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.