جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/05/04 16:34 · خواندن 5 دقیقه

جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید ۰۹۱۴۴۰۱۹۰۷۱

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد نوعی ضمانت اجرایی برای انجام اصلی ترین تکلیف مالیاتی می باشد. ارائه گزارش عملکرد سالیانه یک فعالیت اقتصادی (اعم از شخصی یا شرکتی) به سازمان مالیاتی در مهلت مقرر، یکی از اصلی‌ ترین تکالیف مودیان مالیاتی است. از این رو سازمان مالیاتی برای متخلفینی که از ارائه اظهار نامه عملکرد مالیاتی خودداری نمایند، جرایم سنگینی در نظر گرفته است. ولی بعضی از مودیان به علت بی‌اطلاعی و یا سهل‌ انگاری در انجام این تکلیف کوتاهی می‌ نمایند. در این مقاله مالیات بر عملکرد قصد داریم شما را با انواع جرایم مربوط به اظهارنامه مالیاتی نظیر جریمه عدم ارسال اظهارنامه عملکرد و جریمه عدم پرداخت مالیات قابل پرداخت آشنا کنیم.

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه عملکرد برای چه کسانی است؟

مطابق با ماده 192 ق.م.م، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبان کسب و کار، در سه حالت زیر مشمول پرداخت جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد می‌ گردند:

  • عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر (مهلت مقرر برای مودیان حقیقی، 31 خرداد و برای مودیان حقوقی 4 ماه پس از پایان سال مالی است)
  • کتمان درآمد در اظهارنامه مالیات بر عملکرد
  • ثبت هزینه‌ های غیرواقعی در اظهارنامه مالیات بر درآمد

 نکته

دقت داشته باشید که علاوه‌ بر موارد مذکور در ماده 192 ق.م.م، در کلیه مواردی که قانون گذار به عبارت “به منزله عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی میباشد” اشاره کرد، اظهارنامه مالیاتی مودی پذیرفته نشده و مشمول جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات خواهد شد:

 عدم دریافت کد رهگیری برای اظهارنامه مالیاتی ارسال شده؛ در این حالت اظهارنامه مالیاتی مودی به سازمان مالیاتی نرسیده است.

 ارسال اظهارنامه با مندرجات صفر برای مودیان بدون فعالیت؛ مطابق تبصره 3 ماده 22 آیین نامه اجرایی ماده 219 ق.م.م، این اقدام از مصادیق عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی است.

 عدم مطابقت اسناد الحاقی به اظهارنامه مالیاتی با مقررات قانونی؛ ترازنامه و صورت سود و زیان و دفاتر قانونی الحاقی به اظهارنامه مالیاتی بایستی مطابق با مقررات مذکور در تبصره 3 ماده 22 آیین نامه اجرایی ماده 219 ق.م.م و آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 ق.م.م باشند.

جرایم مرتبط با اظهارنامه مالیات بر عملکرد

جرائم مرتبط با اظهارنامه مالیات بر عملکرد تنها به جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات محدود نمی‌شود؛ بلکه مواردی نظیر تاخیر در ارسال اظهارنامه عملکرد و یا عدم پرداخت مالیات بر درآمد نیز مشمول پرداخت جریمه است. از این رو جرایم مربوط به اظهارنامه مالیات بر درآمد را می‌توان به صورت زیر طبقه‌بندی نمود:

  • جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد در مهلت مقرر
  • جریمه عدم پرداخت مالیات اظهارنامه عملکرد
  • جریمه تسلیم اظهارنامه مالیاتی با ارقام و هزینه‌های غیرواقعی
  • جریمه عدم تسلیم دفاتر و اسناد و مدارک همراه اظهارنامه (صورت وضعیت مالی و حساب سود و زیان)

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد برای اشخاصی (اعم از حقیقی و حقوقی) که اظهارنامه عملکرد خود را در مهلت مقرر ارائه ننمایند، مجموع موارد زیر خواهد بود:

  • جریمه‌های نقدی غیرقابل بخشش
  • جریمه‌های اعتباری عدم استفاده از تسهیلات
  • محاسبه و مطالبه مالیات تنها بر اساس درآمدها

جریمه های نقدی غیرقابل بخشش

بر اساس ماده 192 ق.م.م، در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که به ‌موجب مقررات قانون مالیاتهای مستقیم از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است، نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل 30% مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و 10% مالیات متعلق برای سایر مودیان خواهد شد.

جریمه های اعتباری عدم استفاده از تسهیلات مالیاتی

مطابق تبصره ماده 193 ق.م.م عدم تسلیم اظهارنامه در دوره معافیت، موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط خواهد شد. به این ترتیب جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد برای مودیان مشمول معافیت مالیاتی دوره‌ای و یا نرخ صفر، محرومیت از معافیت در سال مربوطه است.

 نکته

مطابق ماده 201 ق.م.م در صورتی که مودی برای 3 سال متوالی اظهارنامه عملکرد خود را ارائه نکند، مشمول جریمه‌ها و مجازاتهای مقرر و همچنین محرومیت از کلیه معافیتها و بخشودگی‌های قانونی در مدت مذکور خواهد شد.

مطالبه و محاسبه مالیات تنها بر اساس درآمد مودی

یکی از مهم‌ترین انواع جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد، تهیه اظهارنامه برآوردی برای مودیان است.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید