تکنولوژی ساخت افزایشی چیست؟

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/05/03 14:41 · خواندن 3 دقیقه

چقدر تکنولوژی ساخت افزایشی را می شناسید؟

دو مفهوم "Addditive Manufacturing" و "۳D Printing" را در نظر داشته باشید. در زبان فارسی برای مفهوم "Additive Manufacturing" از معادل ساخت افزایشی یا  ساخت افزودنی و برای عبارت "۳D Printing"  عبارت پرینت سه بعدی بکار برده می شود. به هر میزانی که در نوشتار پرینت سه بعدی نیزاختلاف سلیقه دیده شود و تعدادی از افراد آن را پرینت۳بعدی هم می‌ نویسند. پس در حالت کلی این معادل ها را در نظر بگیرید:

Additive Manufacturing == ساخت افزایشی

۳D Printing == پرینت سه بعدی

تعاریف موجود برای تکنولوژی ساخت افزایشی چیست؟

در ساده‌ ترین تعریف از تکنولوژی ساخت افزایشی چیست؟ می توان گفت که ساخت قطعات فیزیکی با قرار دادن لایه‌ به‌ لایه‌ ی مواد بر روی یکدیگر. ساخت افزایشی، ساخت افزودنی و یا همان Additive Manufacturing گفته می‌شود.

در اصل می توان برای Additive Manufacturing یا تکنولوژی ساخت افزایشی چیست؟ سه تعریف را ارائه نمود:

تعریف اول

تکنولوژی ساخت افزایشی و پرینت سه بعدی دو مجموعه کلمات برای یک مفهوم هستند. به بیانی دیگر، تکنولوژی ساخت افزایشی یا پرینت سه بعدی به یوه ای اطلاق می گردد که یک مدل کامپیوتری سه بعدی به عنوان ورودی به دستگاهی با نام پرینتر سه بعدی داده‌ می‌ شود و آن دستگاه با قرار دادن انتخابی و لایه‌ به‌ لایه‌ی مواد، یک قطعه‌ی فیزیکی را به عنوان خروجی تحویل میدهد.

نکته

در این تعریف از تکنولوژی ساخت افزایشی چیست؟، نگاهی کاملاْ مکانیکی به آن شده است و فقط به یک دستگاه و روش ساخت اختصاصی آن اشاره کرده اند.

تکنولوژی ساخت افزایشی چیست؟

تعریف دوم

هریک از وسیله های ساخت، توانایی‌ ها و محدودیت‌ های ویژه خود را دارا می باشند. در صورتی که بخواهید یک شیر آب را ایجاد نمائید، در حالت کلی مراحل طراحی آن، لازم است به فکر چگونگی ساخت آن نیز باشید. بدین معنا که ممکن نیست طراح بی خبر از این مورد که این شیر آب قرار است به چه روشی به تولید برسد،...

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.