آزمایشگاه آذرآبادگان

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/04/27 15:27 · خواندن 4 دقیقه

تست خواص مکانیکی در آزمایشگاه آذرآبادگان

به منظور رسیدن به خاصیت های مکانیکی هر فلز یا آلیاژ لازم است که مورد تست های آزمایشگاه خواص مکانیکی واقع گردد. این تست ها حاوی موارد زیر می باشد:

  1. تست ضربه،
  2. سختی،
  3. فشار،
  4. خستگی،
  5. خزش،
  6. خمش،
  7. کشش و … .

در آزمایشگاه آذرآبادگان خواص مکانیکی مورد تست قرار می گیرند. بررسی خاصیت های ماده حاوی سختی، استحکام، مدول الاستیسیته و چقرمگی شکست، رفتار خستگی و خزشی خواصی بوده که مشخص کننده رفتار مواد در مقابل نیرو های وارده می باشند. این خاصیت ها قبل از این که یک در قطعه به کار برود، لازم است به طور کامل بررسی گردد. در صورتی که قطعه مورد نظر در جایی استفاده شد که تحت تنش‌ های مکانیکی بود، به ترتیب در تنش‌ های دور ها و در درجه حرارت‌ های بالا در دو مورد قبلی، مورد بررسی واقع می شود.

بعد از بررسی خواص مکانیکی، قطعه به وسیله انجام آزمایش‌ های مرتبط و به دست‌ آمدن نتیجه ها، مناسب بودن قطعه جهت استفاده مورد نظر مشخص می‌ گردد. در صورتی که در آزمایشگاه آزمایشگاه آذرآبادگان قسمت خاصیت های مکانیکی قطعه‌ ای با شکل و ترکیب تعیین شده مطابق با مقدار های مطلوب نبود، به کمک تغییر در ترکیب ماده و به روش های گوناگونی مانند مکانیزم‌ های استحکام‌ دهی می‌ توان به مقدار قابل قبول دست یافت.

خزش تغییر فرم دائم با مرور زمان در یک ماده که تحت تنش یا نیروی ثابت واقع گشته است، می باشد و این امر در دمای بالا در حدود بیشتر از دمای تبلور مجدد، اهمیت بیشتری دارد. به منظور تعیین منحنی خزش مهندسی یک فلز، نیروی ثابتی را به یک نمونه کششی در دمای ثابت اعمال می سازند و کرنش نمونه بر پایه تابعی از زمان معین می شود.

به مقاومت ماده ها در برابر شکست در اثر اعمال تنش، چقرمگی اطلاق می گردد. چقرمگی سطح زیر نمودار تنش – کرنش می باشد و به صورت انرژی جذب می شود، از این رو ماده ای که دارای چقرمگی بیشتر بود برای شکست، انرژی بیشتری نیاز می باشد. تعیین ارتباط میان رفتار مکانیکی و ساختار که با به کار گیری میکروسکوپ و پراش اشعه ایکس شناسایی می‌ گردد، وظیفهٔ اصلی متالورژی مکانیکی است.

 تست عملکردی و دوام

تست عملکردی چیست؟

آزمایش عملکردی همان طور که از عنوان آن می توان درک کرد، چگونگی عملکرد یک نرم‌ افزار یا برنامه را مورد آزمایش قرار می دهد. رفتار نرم‌ افزار مد نظر بر پایه نیاز مشتری مورد ارزیابی قرار می گیرد. به این معنا که با استفاده از سندی به اسم مشخصات نرم‌ افزار یا مشخصات لازم به عنوان راهنما، مورد آزمایش واقع می گردد.

مثلا، داده‌ های تست بر پایه سند راهنما به دست می آیند و بعد مجموعه‌ ای از تست کیس‌ ها محیا می‌ شوند. در مرحله بعد، نرم‌ افزار در یک محیط واقعی مثل آزمایشگاه آذرآبادگان مورد آزمایش قرار می گیرد تا هم‌ خوانی نتیجه کسب شده با نتیجه مورد انتظار بررسی گردد. این تکنیک Black Box Technique یا تست جعبه سیاه می باشد و یک نوع تست عملکردی می باشد که بیشتر به صورت دستی صورت می گیرد و در یافتن باگ‌ ها هم بسیار موثر عمل می کند.

انواع تست عملکردی

در ادامه به معرفی انواع گوناگون تست‌ های عملکردی می‌ پردازیم. با شرکت چسب عایق آذرآبادگان همراه باشید:

تست دود (Smoke Testing)

این نوع تست، قبل از تست واقعی سیستم صورت می گیرد تا بررسی گشته که آیا عملکرد های حیاتی به نحو احسنت عمل می‌ کنند یا...

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.