سبک های طراحی داخلی

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/04/17 11:25 · خواندن 10 دقیقه

انواع سبک های طراحی داخلی

طراحی داخلی جذاب و چشم نواز همیشه دغدغه ای برای همه افراد بوده و هست. در واقع خیلی ها بر این باور هستند که خانه ای که در آن زندگی می کنیم بازتابی از شخصیت ماست. پس برای داشتن یک دکوراسیون چشم نواز نیاز به شناخت انواع سبک های طراحی داخلی و معماری داخلی داریم. از جهت اهمیت این موضوع، در این مقاله از گروه استودیو معماری 11 به بررسی این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

اهمیت شناخت انواع سبک های معماری داخلی

سبک های متفاوت از گذشته در کشور های زیادی وجود داشت. بدیهی است که هر یک از سبک ها، زیبایی و دلنشینی خود را دارد، ولی ممکن است عضی از آن سبک ها برای زندگی در حال چندان کاربردی نباشند. در اصل می توان گفت با گذشت زمان از محبوبیت برخی از سبک ها در معماری داخلی کم می گردد.

برخی از سبک های طراحی داخلی بسیار به هم شبیه هستند، به همین دلیل اشتباهاتی رایجی در تشخیص آن اتفاق می افتد. در بخش های مختلف این مقاله قصد داریم رایج ترین انواع طراحی و انواع سبک های معماری داخلی را بررسی کنیم.

نکته مهم

طراحی داخلی خانه از سبک معماری ساختمان هم پیروی می کند. از این رو پیش از تصمیم گیری درباره سبک طراحی داخلی خانه از میان سبک های طراحی داخلی، سبک معماری ساختمان خود را هم بررسی کنید. به این دلیل که المان های داخلی ساختمان متناسب با سبک معماری بر گزیده می شوند و این امر خیلی مستقیم دکوراسیون را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مثلا  در یک ساختمان مدرن همه المان ها همچون کف ، دیوار و حتی نما دارای ویژگی های به خصوصی می باشند.

سبک طراحی مدرن در دکوراسیون داخلی

پیدایش طراحی مدرن به سال های 1920 تا 1950 باز می گردد و الهام گرفته از معماری میان قرن است. سادگی و وسایل کم در چیدمان از جمله با اهمیت ترین ویژگی های طراحی مدرن است. امروزه با توجه به کوچک شدن اندازه خانه ها، استفاده از این سبک طراحی رواج زیادی یافته است.

در طراحی مدرن، همه المان ها و جزئیات باید بیانگر یک هدف روشن باشند و در صورتی که هر یک از این موارد هدفی را دنبال نکنند، می توانید به هیچ شکی آن را حذف نمائید. پس در این سبک، سادگی و استفاده از رنگ های خنثی به شدت رواج دارد.

پروژه ۱۱۰ متری مدرن رشدیه تبریز 

پروژه ۱۱۰ متری مدرن رشدیه تبریز: جهت مشاهده این پروژ کلیک کنید.

مواد اصلی : چوب، فلز، شیشه و استیل

پالت رنگ : رنگ های مونوکروم، خنثی و رنگ های زمین

سبک مبلمان : ساده، پایه های نمایان، فاصله از کف زمین، کابینت آشپزخانه های گلاس براق

ویژگی های خاص : خطوط صاف، بافت ساده، پرهیز از شلوغی، کاربردی بودن وسایل

معماری داخلی به سبک مدرن

طراحی مدرن در دکوراسیون داخلی دنبال کننده های زیادی دارد. شناخت ویژگی های این سبک، موجب می گردد که طراحی داخلی مناسبی را در خانه داشته باشید. سبک مدرن بر خلاف سبک کلاسیک به زمان گذشته ارتباطی ندارد و از قاعده ها و نقوش پیچیده پیروی نمی کند. سبک مدرن که یکی از انواع سبک های طراحی داخلی محبوب می باشد از شعار هر چه کمتر، بهتر پیروی می کند و همچنین به استفاده از خط های ساده، عملکرد گرایی و کاربردی بودن وسایل تاکید می کند. در این سبک به کمک خطوط هندسی ساده، فضا به صورت مینیمالیست طراحی می گردد و با ترفند هایی تلاش بر بزرگ جلوه دادن فضاهای کوچک خانه های امروزی می شود.

رنگ ها در سبک مدرن

در طراحی داخلی منزل این سبک از انواع سبک های طراحی داخلی، از رنگ ها به صورت طبیعی و یا با طیفی از رنگ های خنثی استفاده می شود. رنگ های تیره به مخصوصا رنگ سیاه در کنار رنگ سفید پرکاربرد است. از آنجایی که رنگ های خنثی تا اندازه ای بی روح به نظر می آید، بهتر است با استفاده از روانشناسی رنگ در دکوراسیون، بهترین ترکیب رنگ ها را برای خانه مدرن خود بسازید تا همیشه با حال و هوای شاد و مثبت در آن محل زندگی کنید. به علاوه نور طبیعی در جهت بزرگ تر نمایان کردن فضا از اهمیت بالایی بر خوردار می باشد. از دیگر خصوصیت های این سبک می توان به الیاف طبیعی، کتان و چرم، وسایلی از چوب درخت کاج و اثاثیه با فاصله از کف اشاره کرد.

آشنایی با سبک دکوراسیون مدرن در خانه

اگر شما هم به دنبال داشتن دکوراسیون مدرن که از انواع سبک های طراحی داخلی پر طرفدار امروزه می باشد، در داخل خانه خود هستید توصیه می کنیم که ویژگی های چیدمان دکوراسیون به سبک مدرن را بدانید تا خانه ای ساده اما زیبا و دلنشین داشته باشید.

رنگ دیوار در سبک مدرن

استفاده از کاغذ دیواری با نقوش باشکوه در این سبک جایگاهی ندارد. در سبک مدرن ، دیوارها با رنگ های خنثی رنگ می شوند. رنگ های سفید ، طوسی و خاکستری از جمله محبوب ترین رنگ ها برای دیوار می باشد.

دکوراسیون به سبک مدرن با خطوط صاف

خطوط صاف و ساده یکی از مهم ترین ویژگی ها در سبک مدرن است. از خطوط عمودی و افقی صاف و غیر منحنی می توان در مبلمان خانه استفاده نمود.

متریال در سبک مدرن

سبک مدرن بر پایه متریالی از جمله استیل ، آهن و بتن می باشد. از این متریال می توانید در مبلمان و وسایل دکوری بهره ببرید.

پرهیز از شلوغی در چیدمان

محیط خانه را با اجزای ناکارآمد شلوغ نکنید. برای تزئین دیوارها، کانترها و میزها از حداقل اجزای تزئینی بهره ببرید. شعار ” هر چه کمتر ، بهتر ” را همواره به خاطر داشته باشید.

رنگ های اصلی در سبک مدرن

در سبک مدرن از رنگ های خنثی استفاده نمایید. رنگ های اصلی سفید ، طوسی و مشکی هستند. از رنگ های زرد ، قرمز و آبی به عنوان رنگ های ثانویه بهره ببرید.

دکوراسیون مونوکروم نیز جذابیت خاصی دارد. مونوکروم به معنی طیف های مختلف از یک رنگ است.

 آشپزخانه open و یا باز

ادغام نا محسوس محیط پذیرایی با آشپزخانه و جدا سازی آن با کانتر و یا جزیره وسط از جمله ویژگی های این سبک می باشد.

سبک معاصر در طراحی داخلی (Contemporary)

سبک معاصر ریشه در لحظه دارد و از اصول سبک سنتی - یکی از سبک های طراحی داخلی - جدا شده و تغییر رویه داده است. این سبک غالبا با سبک مدرن اشتباه گرفته می شود، ولی در سبک امروزی انعطاف پذیری بیشتری در قیاس با سبک معماری مدرن دارد. خیلی از افراد اعتقاد دارند که سبک مدرن یک سبک با ویژگی های سرد، بی روح و خلوت می باشد. این دسته از اشخاص تمایل بیشتری نسبت به سک معاصر یا همان Contemporary دارند. سبک کانتمپورری ار هرگونه شلوغی و رنگ تیره به دور است، با وجود این گرمی و صمیمیت خاصی دارد. این سبک با وجود سادگی، پیچیدگی های ظریفی همراه با خطوط صاف دارد و بیشتر از آن که تاکید بر اشیا داشته باشد، بر فضا تمرکز می کند.

سقفها و پنجره ها در این سبک از سبک های طراحی داخلی ، به شیوه بلند و ساده طراحی میشوند تا از نور طبیعی استفاده گردد. رنگ سیاه سمبل سبک معاصر بوده و برای زمینه استفاده می شود. رنگهای خنثی و تیره برای لوازم جانبی و رنگهای خنثی در دیوار ها به کار می روند. مبلمان در سبک معاصر، دارای رنگ پر رنگ هستند ولی خالی از شلوغی و تزئین. در صورتی که بخواهید کمی به فضا و مبلمان خود رنگ اضافه کنید، از بالش با اشکال هندسی کمک بگیرید.

از سایر ویژگی های سبک معاصر، کف پوش های چوبی و یا کاشی و فرش های دستباف و محلی می باشند. در این سبک از قاب های چوبی، فلزی و یا شیشه ای به رنگ های سیاه یا سفید، مات یا براق برای آثار هنری استفاده می شود. برای جلب توجه دیگران به این تابلو ها، از نور پردازی در بالای آن ها کمک می گیرند. ولی نکته مهم اسن است که نباید دیوار از قاب ها انباشته شود. همچنین مجسمه هایی که بر روی ستون قرار گرفته اند برای سبک معاصر مناسب می باشد.

سبک معاصر

جهت مطالعه ادامه این مطلب و آشنایی با دیگر سبک های طراحی داخلی کلیک کنید.