ورق API

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1401/12/16 10:24 · خواندن 5 دقیقه


 

جهت ثبت سفارش با شماره 0414192 تماس بگیرید

ورق API

ورق API نوعی ورق فولادی ست که از آن جهت ساخت لوله های موسوم به API برای انتقال خطوط نفت، گاز و پتروشیمی به کار می رود. API مخفف عبارت American Petroleum Institute به معنی موسسه نفت آمریکا است. این موسسه بزرگترین انجمن تجاری است که در حوزه نفت و گاز در کشور آمریکا فعالیت می نماید و در طول سالهای فعالیت خود مجموعه ی وسیعی از استانداردها پتروشیمی، نفت و گاز را توسعه داده است. ورق یا لوله API نیز الزامات استاندارد این موسسه را فراهم می نماید. و به صورت عمده در خطوط نفت و گاز به کار می رود.

ورق API نوعی از محصول فولادی خاص است که در صنایعی نظیر نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارد. API استاندارد موسسه آمریکایی محصولات نفتی می باشد. ورق های API مناسب جهت تولید خطوط لوله با قطر بزرگ که شامل چندین گرید فولاد با طیف گسترده ای از خواص مکانیکی و ترکیب شیمیایی می باشند.

لوله API

وسیله ای مهم است برای حمل جرمی مایعات در فواصل طولانی خطوط لوله است. در ابتدا این خطوط لوله برای حمل و نقل منابع اولیه همانند نفت و گاز طراحی شده است. ولی بعد از گذشت سالها متمادی برای حمل آب آشامیدنی و صنعتی، محصولات شیمیایی، مواد جامد شامل زغال سنگ و سنگ های معدنی گسترش یافت. ورق فولادی API جهت تولید لوله های جوش داده شده با قطر بزرگ استفاده می شود. ورق API5L و  API5CT مناسب ترین ورق فولادی در ساخت لوله های جوشی می باشند. از مزایا های اصلی این ورقها مقاومت خوبی در مقابل خوردگی و قیمت مناسب آن می باشد.

فرآیند تولید ورق فولادی با استاندارد API

مراحل تولید ورق فولادی با استاندارد API ابتدا با مشخصات مورد در خواست مشتری شروع میشود. مشخصات مورد درخواست کاربر با کیفیت دورنی مواد داخلی مقایسه میشود تا ببیند آیا محصول درخواستی با کیفیت درونی مطابقت دارد یا خیر. در صورت مطابقت محصول توسط کانال های مورد تایید استاندارد API، شروع به تولید ورق API میکنند و اگر تطابق از طریق پروسه آزمایشگاهی حاصل نشد، محصول را تست و در صورت لزوم حذف می نمایند. زمانی که محصول همه ی پارامترهای مورد نیاز را داشته باشد بعنوان یک محصول نهایی به مشتری تحویل داده می شود.

سرانجام تست خمش و تست هیدرواستاتیک بروی ورق API انجام می گیرد. در تست خمش هیچ قسمتی از قطعه در زمان آزمایش شکاف، ترک و هیچ جوشی جدا نگردیده و در تست هیدرواستاتیک دوام در مقابل خوردگی را آزمایش میکنند.

کاربرد ورق API

ورق های API در موارد زیر به کار برده می شود:

  • صنعت نفت و گاز
  • صنایع غذایی و لبنیات
  • مفید در دیگ های بخار و مبدل های حرارتی
  • قابل استفاده در نیرگاه های هسته ای
  • پالایشگاه های شیمیایی
  • مفید در تولید خطوط لوله های جوشی قطور

ورق-API

چرا از ورق API برای تولید لوله استفاده می‌شود؟

با توجه به اینکه گفتیم اصلی ترین کاربرد ورق API در ساخت لوله میباشد. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا لوله‌ ها را از این نوع ورق می‌ سازند؟ صنعت نفت و گاز صنعت خیلی حساسی می باشد. در حالی که در مسیرهای لوله کشی گاز و یا نفت نشتی یا شکستگی به وجود بیاید. خسارت ‎های زیادی را در پی خواهد داشت. به همین علت در این صنعت اغلب از لوله مانیسمان اغلب که هیچ گونه درز جوشی ندارد. و بطور مستقیم از عملیات نورد گرم تولید می گردد.

در بعضی اوقات که انتقال و جا به جایی بیشتر باشد. نیاز به استفاده از لوله ها با قطر بیشتر می باشد. ولی عیب لوله‌ های مانیسمان این است که نمیتوان لوله‌ های بدون درز را با قطر بیشتر از ۴۰ اینچ تولید نمود. به همین علت هم بایستی از لوله‌ های درزدار که امکان ساختشان در قطرهای بزرگ تر هم وجود دارد استفاده شود.

 ملزومات و مشخصات تولید ورق API

اصلی ترین فاکتور تعیین کننده در کیفیت مواد تولید کننده لوله‌ های فولادی، استاندارد API 2000 است. API 5L استاندارد آمریکایی می باشد که انواع فولاد را با طیف وسیعی از خواص که دارای لوله با گرید بالا و لوله‌ های مارپیچی است تعیین می‌ نماید. مشخصات استاندارد API برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ معرفی شد. در آن زمان تنها یک کلاس با گرید X-42 با تراکم ۴۲ کیلوگرم تولید گردد. به مرور زمان با توسعه فولادهایی با مقاومت بالاتر، ورق‌ های تولیدی API تا گرید X-80 با قدرت تراکم ۸۰ کیلوگرم نیز تولید شدند.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید