وکیل پایه یک

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/10/05 10:29 · خواندن 7 دقیقه

وکیل پایه یک

تقدیم دادخواست یا شکاییه به مراجع قضایی و پیگیری پرونده در این مراجع، برای افراد عادی و بدون حضور وکیل پایه یک دادگستری نیز امکان پذیر است. با این حال، به دلیل اینکه افراد عادی از دانش حقوقی و تجربه کافی برخوردار نبوده و در بسیاری از موارد ممکن است به شکست در دعوا و تضییع حقوق قانونی خود برسند، استفاده از وکیل با تجربه ضروری است. انتخاب یک وکیل با تجربه می‌ تواند احتمال بروز چنین پیامدهایی را کاهش داده و شانس موفقیت در پرونده قضایی را افزایش دهد.

وکیل پایه یک دادگستری، یکی از مفاهیمی است که در جامعه به طور گسترده استفاده می‌ شود، اما برای بسیاری از افراد هنوز یک مفهوم مبهم است. به این صورت که این افراد در تشخیص مفهوم وکیل پایه یک دادگستری از مفاهیم مشابهی مانند کارآموز وکالت، مشاور حقوقی و وکیل قوه قضاییه، دچار اشتباه می‌ شوند.

جهت مشاوره با شماره ۰۹۱۴۱۱۹۳۵۰۴ تماس بگیرید

وکیل پایه ۱ دادگستری کیست؟

در صورتی که تا کنون با مشکلات قانونی مواجه شده اید و برای استفاده از خدمات یک وکیل مشورت نموده باشید، ممکن است با اصطلاحات مشابهی مانند "وکیل پایه یک دادگستری"، "وکیل قوه قضاییه" و "وکیل تلفنی" آشنا شده باشید. به همین دلیل، در این بخش از مقاله به توضیح مفهوم وکیل پایه یک دادگستری می‌ پردازیم و در بخش بعد، تفاوت بین وکیـل پایـه یک دادگستری و وکیل قوه قضاییه را بررسی می‌ کنیم.

افرادی که در حوزه حقوق، فقه و حقوق و یا حقوق تحصیل کرده و به عنوان وکیل فعالیت می‌کنند، باید در یک آزمون به نام آزمون وکالت شرکت نمایند. یکی از مؤسساتی که این آزمون را برگزار می‌کند، کانون وکلای دادگستری است. پس از قبول شدن در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری، فرد می تواند پروانه‌ای از کانون وکلای دادگستری دریافت کند. که به آن پروانه کارآموزی می‌گویند. کارآموز کانون وکلای دادگستری باید یک زمان مشخص را در حیطه آموزش حرفه ای وکالت، تحت نظارت کانون وکلای دادگستری طی کند، که به این دوره، دوره کارآموزی می‌گویند.

بعد از اتمام دوره کارآموزی و در حالتی که کار آموز وکالت، تمام تکالیف کارآموزی را به صورت صحیحی انجام داده باشد. وی ملزم است تا در آزمون نهایی کانون وکلا شرکت کند. این آزمون که آزمون اختبار می نامند. در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار شده و کارآموزانی که در آن قبول شوند. پروانه وکالت پایه یک دادگستری را دریافت کرده و به عنوان وکیل پایه یـک دادگستری شناخته می شوند. در نتیجه در پاسخ به این سوال که وکیل پایه یک دادگستری کیست؟ بایستی گفت:

وکـیل پایه یک دادگستری، وکیلی است که بعد از قبولی در آزمون کارآموزی کانون وکلا دادگستری، دوره کارآموزی وکالت را با موفقیت طی کرده و در پایان دوره کارآموزی، در آزمون اختبار کانون وکلا نیز قبول شده و به این ترتیب، پروانه وکالت پایه یک دادگستری را از کانون وکلا دریافت کرده است.

وکیل پایه یک دادگستری 

وکیل پایه یک

 

ماهیت وکالت

ماهیت وکالت در هر شرایطی، بدون توجه به اینکه آیا به صورت رسمی یا غیررسمی صورت می‌گیرد، قراردادی است که قانوناً مجاز است. به طور کلی، قراردادها می‌توانند الزامی یا مجاز باشند. قراردادهای الزامی، قراردادی است که طرفین حق فسخ آن را ندارند، به جز در شرایطی که قانون این امکان را فراهم کرده باشد. از سوی دیگر، قراردادهای مجاز نیز برعکس قراردادهای الزامی هستند.

اگر یک قرارداد شرطی در ضمن یک قرارداد الزامی دیگر بیافزاید، این قرارداد نیز الزامی خواهد بود و طرفین حق فسخ آن را نخواهند داشت. بنابراین، در تنظیم قرارداد وکالت، باید دقت و تمرکز کافی را داشته باشید.

با توجه به ماده ۶۶۰ قانون مدنی، وکالت می‌تواند به صورت مطلق برای تمامی امور موکل باشد یا محدود به یک امر یا امور خاص باشد. به عبارت دیگر، وکالت مطلق است زمانی که موضوع آن مشخص نباشد یا شامل تمامی امور باشد.

 

تفاوت وکیل پایـه یک دادگستری با وکیل قوه قضاییه

اکنون که مفهوم وکیل پایه یک دادگستری را توضیح دادیم و این مفهوم برای شما واضح گردید، در ادامه به توضیح تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه می پردازیم. در حالت کلی، دو نهاد در کشور ما هر ساله، اقدام به برگزاری آزمون وکالت می نمایند که این دو نهاد عبارت هستند از : کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه. قبول شدگان در هر یک از دو این آزمون ملزم بوده تا بعد از قبولی در آزمون، دوره کارآموزی را بر اساس مقررات نهاد مربوطه طی کرده تا بعد از طی موفقیت آمیز این دوره، با شرکت در آزمون نهایی پروانه وکالت دریافت کند. با توجه به این توضیحات و آنچه که در بخش قبل در تعریف وکیل پایه یک دادگستری گفتیم، اکنون می توانیم وکیل قوه قضاییه را بدین صورت تعریف نماییم:

وکیل قوه قضاییه، وکیلی است که در آزمون وکالت قوه قضاییه شرکت نموده و در این آزمون قبول گشته، سپس دوره کارآموزی وکالت را نیز با موفقیت به پایان رسانده و بعد از اتمام دوره کارآموزی، در آزمون وکالت نهایی نیز حد نصاب نمره را کسب کرده است و موفق به دریافت پروانه وکالت شده و عنوان وکیل قوه قضاییه را به دست آورده است.

تفاوت وکیل پایه ۱ با کارآموز وکالت

یکی دیگر از مفاهیمی که معمولا با مفهوم وکیل پایه یک دادگستری اشتباه گرفته شده و محل سوال می باشد، مفهوم کارآموز وکالت است. در توضیح تفاوت وکـیل پـایه یک دادگستری با کارآموز وکالت بایستی گفت که:

کارآموز وکالت، فردی است که در آزمون کارآموزی کانون وکلا دادگستری پذیرفته شده است و پروانه کارآموزی دریافت کرده است. این فرد، اگرچه حق وکالت در برخی از پرونده های حقوقی را داشته و عرفا وکیل به شمار می رود، ولی در حقیقت کارآموز وکالت بوده و تا پیش از پذیرش در آزمون نهایی وکالت کانون وکلا یعنی آزمون اختبار، وکیـل پایه یک دادگستری محسوب نشده و حدود اختیارات وی از حدود اختیارات وکیل دادگستری محدودتر است.

در برابر، وکیل پایـه یک دادگستری، شخصی است که دوره کارآموزی را با موفقیت به پایان رسانده. و در آزمون نهایی وکالت کانون وکلا یعنی آزمون اختبار نیز حد نصاب قبولی را کسب نموده و در آخر، پروانه وکالت پایه یک را از کانون وکلا دریافت کرده است.

 

ویژگی‌های وکیل خوب پایه یک دادگستری

داشتن پروانه وکالت و گذراندن آزمون‌های متعدد تنها کافی نیست تا یک وکیل خوب باشید. وکلای خوب دادگستری باید برخی ویژگی‌ها را در زمینه‌های اخلاقی، مهارت و توانایی حقوقی داشته باشند.

با توجه به گستردگی و پیچیدگی علم حقوق، هر وکیل باید در یک زمینه خاص تسلط و تخصص داشته باشد. بنابراین، یکی از ویژگی‌های یک وکیل خوب، داشتن تجربه و تسلط کافی در یک حوزه حقوقی خاص است.

ورود به پرونده‌های مختلف و حضور مکرر در دادگاه، منجر به کسب تجربه‌های جدید برای وکیل می‌شود. بدیهی است که هرچه تجربه و مهارت حقوقی وکیل بیشتر باشد، موفقیت وی در پرونده‌های حقوقی بیشتر خواهد بود.

بنابراین، هر وکیل حرفه‌ای در یک زمینه حقوقی خاص تخصص دارد. او می‌تواند با ارائه مشاوره حقوقی، منافع موکل را حفظ کرده و در شرایط پیچیده، بهترین راهکارها را ارائه دهد. به علاوه، وکیل پایه‌ای با تخصص دادگستری، به دلیل تجربه‌های متعدد، پرونده‌های حقوقی را بدون بروز هیچ مشکلی به پایان می‌رساند.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید