آشنایی با فلوت و انواع

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/09/29 17:06 · خواندن 5 دقیقه

آشنایی با انواع فلوت

آشنایی با انواع فلوت، فلوت یکی از سازهای بادی چوبی است که در موسیقی کلاسیک، جاز، راک، پاپ و سبک‌ های دیگر استفاده می‌ شود. این ساز دارای صدای دلنشین و گیرا است، اما متأسفانه در کشور ما عموم مردم آن را شناخت نمی‌کنند. فلوت می‌تواند به صورت تکنوازی یا به همراه سایر سازها نواخته شود. در ابتدا، ممکن است آموزش و نواختن فلوت با دیدن ساختار پیچیده و پیشرفته آن کمی سخت به نظر برسد، اما با کمی اراده و علاقه، می‌توانید شروع به نواختن آن کنید. یکی از مسائل مهم در فراگیری فلوت، مانند هر ساز دیگری، آشنایی با انواع فلوت است. به همین دلیل، در این مقاله تلاش می‌ کنیم به معرفی انواع فلوت بپردازیم.

تاریخچه فلوت

فلوت، قدیمی‌ ترین ساز شناخته شده در جهان است. فلوت‌ های باستانی که اخیراً در زیرزمین‌ ها کشف شده‌ اند، طبق تحقیقات باستان‌شناسان، اکثراً از جنس استخوان بوده‌اند و به طور معمول توسط مصریان و یونانیان باستان استفاده می‌ شدند. اما نوع و عملکرد این فلوت‌ ها با فلوت‌ های امروزی که مورد استفاده قرار می‌ گیرد، متفاوت است. فلوت‌های جدید به عنوان فلوت افقی شناخته می‌ شد و تنظیم فلوت‌ ها با استفاده از سوراخ‌ های کمتر و قرارگیری آن ها در جهت راست یا چپ نوازنده است. اولین نمونه‌ های فلوت‌ های افقی به دوران سده یکم تا چهارم قبل از میلاد برمی‌ گردد.

در دوره قرون وسطی و رنسانس، فلوت‌های چوبی ساده با شش سوراخ روی آن ها در موسیقی عامیانه و نظامی استفاده می‌ شدند. با این حال، به دلیل تولید صدای تند و پیچیدگی در حرکات انگشتان هنگام نواختن، در موسیقی کلاسیک چندان توجه نشدند.

تئوبالد بوهم، یک طلاساز موسیقیدان، در قرن نوزدهم در طراحی فلوت‌ها انقلابی ایجاد کرد. سیستم بوهم، که به طور گسترده‌ ای به‌عنوان یک سیستم شناخته می‌ شود، شامل میله‌ ها، سنجاق‌ ها و فنرها است که امکان بسته شدن همزمان چندین کلید را فراهم می‌کند. این کار قبلاً توسط انگشتان به تنهایی قابل انجام نبود. بنابراین، بوهم یک سیستم بسیار ساده برای نوازندگان فلوت ایجاد کرد. او با استفاده از فلزات مختلف، پدهای مختلف برای مهر و موم کردن سوراخ‌ های صدا و ایجاد برش‌های جدید، فلوت را برای بهبود کیفیت صدا آزمایش کرد.

تئوبالد بوهم، سازنده مکانیزم مدرن سازهای بادی

امروزه، انواع فلوت که توسط ما نوازده می‌شود، همگی بر اساس مدل بوهم ساخته شده‌اند. در طول قرن‌های 19 و 20، تغییرات کوچکی در طراحی آن‌ها انجام شده است. این نشان‌دهنده مهارت بوهم در ساخت خانواده فلوت است. پس از معرفی سیستم بوهم، وقتی فلوت صدای قابل اعتماد و لحن زیبای خود را نشان داد، آهنگسازان دوباره آن را در آثار خود استفاده کردند.

اما همانطور که می‌دانید، فلوت‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. در بخش‌های بعدی این مقاله، به معرفی انواع فلوت و شرح مختصری از هر یک می‌ پردازیم.

انواع فلوت مدرن

[audio wav="https://shahbazichildmusic.com/wp-content/uploads/2023/10/آشنایی-با-انواع-فلوت.wav"][/audio]

آشنایی با انواع فلوت 

آشنایی با انواع فلوت

فلوت پیکولو

کوچکترین ساز در خانواده فلوت‌ها است. این ساز در زبان ایتالیایی به معنای "فلوت کوچک" است. فلوت پیکولو یک ساز بادی است که محدوده صدایی آن یک اکتاو بالاتر از فلوت کنسرتی و بالاتر از صدای انسان قرار دارد. در اکسترها، فلوت پیکولو برای تقلید صداهای طبیعی مانند آواز پرندگان و طوفان استفاده می‌شود.

استفاده از پیکولو از اواخر قرن هجدهم آغاز شد و به تدریج به جایگزینی برای نی لبک (FLAGEOLET) شد. فلوت پیکولو به منظور دوگانه کردن صدای ویولن‌ها یا سایر فلوت‌ها به صورت همنوازی استفاده می‌شود و به دلیل انتقال به یک اکتاو بالاتر، به صدا تلالو و درخشندگی خاصی می‌بخشد. در گذشته، فلوت پیکولو از انواع مختلف چوب، شیشه یا عاج ساخته می‌شد. اما امروزه از مواد مختلفی مانند پلاستیک، رزین، برنج، نیکل، نقره و انواع چوب‌ها نیز ساخته می‌ شود.

فلوت (کنسرتی، نقره، تراورسیر، کلیددار)

فلوت کلیددار (Flute Piccolo) یا همان فلوت پیکولو، در ایران به اشتباه به عنوان فلوت کلیددار شناخته می‌شود. این مانند آن است که بگوییم ویولن سیم‌دار!

فلوت (Flute)، فلوت کنسرتی، فلوت نقره، فلوت تراورسیِر، فلوت کلیددار، رایج‌ترین عضو خانواده فلوت است و همان فلوتی است که همه ما می‌شناسیم و دوستش داریم. این نوع از فلوت، یک ساز غیر انتقالی است که همانطور که نت‌های آن در موسیقی نوشته شده است، صدا می‌دهد. صدای فلوت در تمامی محدوده‌های صدایی همگن است به جز پایین‌ترین محدوده صدا (بم‌ترین) و بالاترین محدوه صدا (زیرترین) و صدایی دلنشین، نرم و موزون و گرم و پرحجم تولید می‌کند.

فلوت به طور معمول از نقره یا نیکل ساخته می‌شود، اما ممکن است از فلزات گرانبهاتری مانند پلاتین یا طلا نیز در ساخت این نوع فلوت استفاده شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید