پروفیل صنعتی در تبریز

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/09/02 08:44 · خواندن 7 دقیقه


 

پروفیل صنعتی

پروفیل صنعتی در تبریز نوعی پروفیل است. که ابعاد بزرگ و ضخامت بالایی دارد. در دسته‌ بندی پروفیل بر اساس وزن، به قوطی صنعتی به علت ویژگی‌ هایی که برشمردیم، پروفیل سنگین می‌ گویند. در دسته‌ بندی بر اساس شکل نیز این پروفیل در دسته پروفیل‌ های دارای مقطع بسته قرار می‌گیرد. به این دلیل عموماً با سطح مقطعی مربعی یا مستطیل ساخته می‌ شود. در دسته‌ بندی بر اساس جنس نیز این نوع پروفیل، یک نوع پروفیل فولادی معمولی می باشد که از گریدهای مختلف ورق سیاه ساخته شده است. و به همین دلیل قیمت پروفیل صنعتی به قیمت ورق سیاه بستگی دارد.

پروفیل صنعتی در تبریز

تولید پروفیل صنعتی در تبریز بنا به دلایلی بیش از دیگر پروفیل های فولادی زمان و هزینه صرف می نماید. داشتن ابعادی بزرگ و ضخامت بالا در چند مرحله تاثیرات زیادی در فرآیند تولید پروفیل سنگین دارد. ابتدا در هنگام برش ورق به عرض مورد نیاز، پهنای ورقی که باید برشکاری شود محاسبه می شود. پس از آن نیاز به تنظیم و کالیبره کردن خط تولید است. و این کار برای قالب های پرس سنگین زمان زیادی می طلبد. مدور کردن ورق به منظور مشخص شدن محل درز جوش مستلزم قالب های بسیار قوی است. که به آرامی استوانه ی مورد نیاز شکل داده شود. پس از آن باید بر اساس نیاز، پروفیل با ابعاد مشخص شکل گیرد.

پروفیل-صنعتی-در-تبریز-2

در پایان  عبور محصول نیمه نهایی از قالب های قوی برای ایجاد سایز مورد نیاز و شکل دهی به صورت چهارگوش انجام می شود. سطح کیفیت پروفیل سنگین تولید شده در درجه های مختلفی در این پروفیل ایجاد می نماید. عموما پروفیلی صنعتی در تبریز درجه یک می باشد. اما بنا به کاربردهای متفاوت می توان در مواردی از پروفیل ها با کیفیت درجه پایین‌ تر نیز استفاده نمود. کلیه الزامات مربوط به کیفیت تولید و تحویل پروفیل صنعتی در استاندارد ISO EN 10219.1 آمده است.

تاریخچه پروفیل صنعتی در تبریز

ستون‌ های چوبی و سنگی در بناهای مهم و وتاریخی در هر جای دنیا که هستند. به نوعی شکل دیگری از پروفیل صنعتی امروز می باشد. با پیشرفت تدریجی علم، و کشف ویژگی‌ های بنیادی فولاد، طراحان این سازه‌ها از پروفیل فولادی به عنوان یکی از اجزای مهم ساختمان استفاده نمودند.

لازم به ذکر می باشد که استفاده از پروفیل ساختمانی به دلیل شکل خاص آن، به مدت‌ های خیلی قبل بر می‌ گردد. اما استفاده از پروفیل‌ های صنعتی همزمان با دوران انقلاب فولاد و توسعه آن بوده است.

تفاوت بین پروفـیل ساختمانی و صنعتی

در صنعت ساختمان مقاطع فولادی زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.  که از مهم ترین آن ها می‌ توان به تیرآهن، میلگرد، نبشی و… اشاره نمود. اما در کنار این مقاطع از پروفیل و اهمیت آن نمی‌ توان چشم پوشی نمود. پروفیـل‌ ها دسته‌ ای از محصولات فولادی‌ هستند. که هم در صنعت و هم در ساختمان استفاده می‌ شوند. به این دسته از پروفیل‌ هایی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌ گیرد، پروفیل صنعتی گفته می شود.

پروفیل-صنعتی-در-تبریز-4

انواع پروفیل های مرسوم در بازار

پروفـیل انواع گوناگونی دارد مانند:

  • پروفیل صنـعتی
  • پروفیل ساختمانی
  • قوطی فولادی
  • پروفیل پنجره
  •  پروفیل لنگه دری

مشخصات پروفیل صنـعتی

ضخامت بالای پروفیل‌ های صنعتی در تبریز موجب می‌ شود. که جوش پذیری و کیفیت جوش آن ها در طراحی‌ های بزرگ بالا باشد. و با اتصال و جوشکاری سایر متعلقات به آن ها، امکان طراحی را برای متخصصین فراهم می‌ آورد، که این یکی از نقاط قوت پروفیل‌ های سنگین است. هر چند در برخی موارد از طریق پیچ و مهره نیز اتصالات را انجام می‌ دهند.

کاربرد پروفیل صنعتی در تبریز

کاربرد پروفیل صنعتی بیش از همه در سازه های عظیم می باشد. سازه های عظیم همچون پل ها، برج های فلزی، تاسیسات صنعتی در کارخانه های بزرگ و… از دیگر کاربردهای پروفیل صنعتی در تبریز می توان به استفاده از آن ها در ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی نام برد. در این کاربرد گاهی از متریال متنوعی استفاده می شود. همچنین کاربرد در صنایع نظامی را می توان به عنوان یکی از کاربردهای پروفیل صنعتی معرفی کرد.

پروفیل-صنعتی-در-تبریز-3

تولید پروفیل صنعتی

کارخانه های تولید پروفیل در ایران مجهز به تکنولوژی روز دنیا می باشند. تولید پروفیل صنعتی به این گونه می باشد. که در ابتدا توسط دستگاه برش عرض مورد نیاز از ورق سیاه بریده می‌ شود. و با توجه به اینکه پروفیل صنعتی انواع گوناگونی دارد، بسته به ابعاد آن، ورق یریده شده وارد خط تولید می‌ شود. یکی از نکات عملی مهم در برش ورق سیاه این است. که باید آن را کمی بیشتر از اندازه دقیق برید، تا مقداری فاصله‌ پرت برای جوشکاری آن در نظر گرفته شود.

قیمت پروفیل در تبریز

از پروفیل صنعتی در ساخت پروژه های بزرگ و صنعتی استفاده می شود. و به دلیل حجم و ابعاد بزرگ این پروژه ها، معمولا مقادیر زیادی از پروفیل صنعتی نیز مصرف می شود به همین دلیل قیمت پروفیل صنعتی در هزینه تمام شده این پروژه ها بسیار تاثیر گذار است. از آن جایی که در ساخت پروفیل صنعتی از ورق سیاه استفاده می شود. تغییرات قیمت ورق سیاه در تعیین قیمت پروفیل صنعتی بسیار تاثیر گذار است. همچنین عواملی مانند تغییرات نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد و سنگ آهن، هزینه تجهیزات، سیاست های مالی و اقتصادی دولت و همچنین کارخانه تولید کننده از عواملی ست که بر قیمت تمام شده پروفیل صنعتی تاثیر گذار است.

 

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید