روش خنک کردن آب در برج خنک کننده فایبرگلاس

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/08/21 12:11 · خواندن 3 دقیقه

 

خنک کردن آب توسط انتقال حرارت جابجایی:

آب در برج خنک کننده فایبرگلاس توسط هوای سرد بیرون خنک می‌شود و این خنک شدن آب از دو روش اساسی صورت می‌گیرد. روش اول، انتقال برودتی نام دارد که ناشی از اختلاف دمای آب داغ با هوای بیرون است. در برج خنـک کننده فایبرگلاس، آب با توجه به میزان هوادهی و دمای محیط، خنک می‌شود از طریق انتقال گرمای برودتی. با افزایش حجم هوایی که با آب در تماس قرار می‌گیرد، میزان انتقال برودتی نیز افزایش می‌یابد. اما در فصول گرم، با افزایش دمای خشک و نزدیک شدن دمای محیط به دمای آب داغ، این میزان انتقال برودتی کاهش می‌یابد.

خنک کردن آب توسط انتقال گرمای محسوس:

روش دوم برای کاهش دمای آب در کولینگ تاور فایبرگلاس، تبخیر و آزاد شدن گرمای محسوس آب است. به طور خاص، برای تبخیر، بخشی از جریان آب داغ نیاز است که گرمای محسوس آن از خود آب برداشت شود. آب پس از تبخیر به صورت بخار وارد هوای خشک ورودی می شود و اشباع می شود. هر چه میزان رطوبت هوا کمتر باشد، گرمای محسوس بیشتری از آب برداشت می شود و آب سردتر می شود. به همین دلیل، عملکرد برج خـنک کننده فایبرگلاس در محیط های خشک (کم رطوبت) بهتر است. گرمای محسوس همواره بیشتر از اختلاف دمای آب و هوا است که به وسیله آن جابجا می شود.

اجزای مختلف فایبرگلاس برج خنک کننده

پنلها یا فریم اصلی:

پنل‌ها (Panel) برای دیواره‌های اصلی بدنه کولینگ‌تاور فایبرگلاس استفاده می‌شوند. این پنل‌ها قابلیت اتصال به بخش‌های دیگر را دارند و به ایجاد فریم نهایی کمک می‌کنند.

۲-ستونی یا فریم جانبی:

ستون (Column) از یک سو به پنل‌ها و از سوی دیگر به بیسین و لوور متصل می‌شود. وزن اصلی فن دک یا فن استک توسط ستون بر روی سازه تقسیم می‌شود.

۳-بیسین یا تشتک ذخیره:

تشتک (Basin) در بخش پایین‌ترین قسمت برج خنک کننده قرار می‌گیرد. آب سرد پس از عبور از پکینگ‌ها در تشتک یا بیسین جمع می‌شود. این آب خنک جمع شده توسط پمپ سیرکولاتور به مدار خنک کاری وارد می‌شود.

۴-لوور یا کرکره ورودی هوا:

کرکره مکش هوا (Louvre) به صورت پره‌ای در بخش ورودی هوا قرار می‌گیرد. این دریچه‌ها به فن امکان می‌دهند هوا را از آنجا مکش کرده و به داخل برج خنک کننده هدایت کند. لوورها در کولینگ تاور به دو نوع لانه زنبوری یا تیغه‌ای استفاده می‌شوند.

۵-فن دک یا محفظه خروجی هوا:

گلویی خروجی هوا (Fan Deck) به صورت یک محفظه شبیه به دودکش در بخش بالایی قرار می‌گیرد. هوای گرم و اشباع خروجی از این بخش به بیرون هدایت می‌شود. فن دک به صورت یک مخروط واگرا در بالای برج قرار می‌گیرد.

۶-ساپورتهای پالتورژن نگهدارنده:

تولید قطعات فایبری یا کامپوزیتی به وسیله فرآیند پالتروژن نسل جدیدی است. قطعات پالتروژنی به صورت قوطی یا نبشی از متریال الیاف و رزین (فایبرگلاس) ساخته می‌شوند. این قطعات در برج خنک کننده به عنوان جایگزینی برای ساپورتهای فلزی استفاده می‌شوند.

جهت مطالعه ادامه مطالب روی لینک کلیک کنید.