دمپینگ کردن خودرو

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/08/14 14:38 · خواندن 4 دقیقه

دمپینگ کردن خودرو چیست؟

یکی از موضوع های مهمی که در سال های اخیر علاقه مندان و راننده های خودرو‌ به آن دقت بیشتری کرده اند، دمپینگ کردن خودرو یا به بیانی ساده تر صدا گیری و عایق صوتی خودرو می باشد. دمپینگ کردن خودرو به علت های مختلفی انجام می‌ گیرد. بهتر شدن کیفیت صدای بلندگو‌ های خودرو و پیشگیری از ورود صدای موتور به درون اتاق خودرو و جلوگیری از ورود صدای کف خودرو به داخل اتاق ماشین از جمله دلیل های دمپینگ کردن یا آکوستیک ساختن ماشین می باشد.

متریال ها و ابزار های گوناگونی در بازار دمپینگ خودرو هست که هر یک برای کار مخصوصی به کار گرفته می شوند و هر کدام از آن‌ ابزار ها هدف خاصی را نیز دنبال می‌ کنند.

ورق دمپینگ

یکی از اصلی ترین ابزار‌ هایی که در صداگیری ماشین مورد استفاده قرار می‌ گیرد، ورق دمپینگ می باشد. این ورق‌ ها امروزه خیلی طرفدار دارند. این ورق‌ ها دارای نوع های مختلفی چون دمپینگ بلک سیلور stp و دمپینگ بلک گلد می باشد که در بازار دمپینگ عرصه می گردد. دمپینگ کردن ماشین نقش بسیار با اهمیتی در سیستم صوتی خودرو‌ ها ایفا می کند. به این شکل که صدا گیری یا همان عایق صوتی از لرزش درب‌ ها در زمان پخش موسیقی در فرکانس‌ های بالا پیشگیری می‌ کند.

دمپینگ‌ ها برای درب‌ ها و جا هایی که بلندگو های سیستم صوتی در آن تعبیه می گردد، مورد استفاده قرار می‌ گیرند. همان گونه که در بخش قبل گفتیم از دمپینگ به منظور جلوگیری از ورود صدای موتور به داخل خودرو استفاده می‌ گردد که جهت انجام این کار ورق دمپینگ می بایست پشت داشبورد قرار گرفته و همچنین برای پیشگیری از صدا های کف خودرو لازم است که کف خودرو نیز دمپینگ گردد.

دمپینک کردن خودرو

یک نکته‌ ی مهمی که وجود دارد این است که شما به منظور اینکه بهترین صدا گیری را انجام دهید، باید در کنار ورق‌ های دمپینگ از عایق‌ های صوتی دیگری همچون نمد ریسایکل و الاستومری نیز بهره ببرید. همان شکل که در بخش بالا بیان دمپینگ‌ های تولید شده دو نوع هستند. بلک سیلور و بلک گلد. در ادامه مقاله دمپینگ کردن خودرو به بررسی انواع ورق های دمپینگ می پردازیم. با شرکت چسب عایق آذرآبادگان همراه باشید.

مقایسه ورق دمپینگ بلک سیلور و بلک گلد

هر دو دسته این ورق‌ های دمپینگ کیفیت و استفاده خوبی دارند. اما بین آن‌ ها یک فرق هست. ضخامت ورق های دمپینگ‌ بلک سیلور، ۱.۸ میلی متر می باشد. در مقابل دمپینگ‌ های بلک گلد دارای ضخامت ۲.۳ میلی متری هستند. از این جهت روشن است که دمپینگ بلک گلد ضخامت بیشتری داشته پس کارایی مناسب تری نیز خواهد داشت. از این جهت در صدا گیری‌ حرفه‌ ای، ورق دمپینگ بلک گلد به کار می رود و در مقابل در صداگیری‌ های معمولی بیشتر دمپینگ‌ های بلک سیلور مورد استفاده قرار می گیرند.

نمد خودرویی یا نمد ریسایکل

یکی از پر استفاده‌ ترین صدا گیر‌ ها در بازار صداگیری و دمپینگ کردن خودرو، نمد ریسایکل می باشد. این نوع نمد از متریال هایی مثل الیاف نخی به دست می آیند. همین موضوع باعث گشته تا وزن کمی داشته باشد. وزن کم این نمد‌ ها موجب استفاده زیاد از آن‌ ها در بازار صداگیری می گردد. به همین شکل باعث کاهش فرکانس‌ ها می گردد.
بسیاری از خودرو‌ ها به شکل فابریک دارای نمد ریسایکل در قسمت کف و بعضا در درب‌ ها می باشند. البته گاهی اوقات در سقف نیز این نمد ها را می توان یافت. البته یک نکته قابل توجه این است که این نمد‌ ها به صورت عایق حرارتی نسوز عمل نخواهند کرد و نباید این نمد ها را در بخش هایی که حرارت آن ها بالاست و یا در جوار موتور ماشین و همین طور در کنار سیم‌ های برق به کار بست. این عایق ها هنگامی به کیفیت مطلوب دست پیدا می کنند که در کنار فوم الاستومری استفاده گردند.

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.