طراحی کارخانه

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/08/03 12:00 · خواندن 5 دقیقه

 

طراحی کارخانه

کارخانه یکی از مکان‌های مهم است. در آن، نظم و سازمان بسیار اهمیت دارد. به دلیل وسعت و فعالیت‌ های متعدد در کارخانه، داشتن فضا‌های سازمان‌ یافته و منظم ضروری است. طراحی داخلی کارخانه نقش مهمی در ایجاد نظم و ترتیب دارد. برای داشتن یک سیستم کارآمد در کارخانه، نیازمند یک طبقه‌ بندی مناسب هستیم که توسط طراحان قابل انجام است. به منظور داشتن یک فضای سازمان‌یافته، رعایت اصول طراحی داخلی کارخانه و شناخت کاربرد آن در قسمت‌ های مختلف کارخانه، مانند بخش داخلی و اصلی کارخانه، و همچنین سایر موارد از جمله طراحی دفتر کار و نمای کارخانه بسیار مهم است.

بنابراین در این مقاله، به اصول طراحی کارخانه می‌ پردازیم و تأثیر آن بر روی سیستم کاری و طراحی دفتر کار را بررسی می‌ کنیم. فرآیند طراحی کارخانه شامل برنامه‌ ریزی و طرح‌ ریزی برای قرارگیری عناصر گوناگون کارخانه با در نظرگیری بهره‌ وری اقتصادی است. در این مقاله، مراحل این فرآیند طرح‌ ریزی طراحی کارخانه توضیح داده شده است.

فرآیند طراحی کارخانه

مراحل طراحی کارخانه دارای قدم‌ های زیر است که بوسیله تیم مهندسی صنایع این طرح ریزی صورت می‌ گیرد.

1-جمع آوری اطلاعات اولیه

این اطلاعات پیش از آغاز طرح‌ ریزی جمع‌ آوری می‌ شود.

  • پیش‌بینی فروش
  • میزان تولید
  • برنامه تولید
  • سیاست‌ های موجودی‌ ها
  • نقشه‌ ها
  • فهرست قطعات
  • روش‌ها
  • درصد ضایعات
  • نقشه‌ ساختمان‌ ها
  • تحمل بار سقف و کف
  • عملیات لازم

2-تحلیل اطلاعات اولیه

کار طراحی کارخانه با تحلیل اطلاعات اولیه و بررسی روابط متقابل آن‌ ها و آماده کردن این اطلاعات برای مراحل بعدی آغاز می‌ شود. تهیه نمودار مونتاژ یک دید کلی از الگوی جریان مواد را ارایه می‌ کند.

3-طراحی فرآیند تولید

فرآیندهای مورد نیاز برای تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی که از فهرست قطعات، نقشه‌ ها شروع شده و با نمودار فرآیند عملیات تولید، برگه مسیر تولید ترسیم می‌ گردد.

4-طراحی الگوی جریان مواد

به منظور دستیابی به طرحی که منجر به آسان شدن فرآیند تولید گردد بایستی الگوی جریان مواد به دقت بررسی گردد در الگوی جریان بین برنامه‌های فعلی و امکانات لازم برای تغییرات آتی تعادل منطقی به‌وجود آید.

طراحی کارخانهطراحی کارخانه

5-بررسی طرح کلی انتقال مواد

بعد از طراحی الگوی جریان مواد، برخی تصمیمات مقدماتی مورد نیاز در مورد روش‌های کلی و تجهیزات انتقال مواد اتخاذ می‌ گردد و تصمیم نهایی در مورد روش انتقال و تعیین قطعی مشخصات تجهیزات انتقال مواد تا زمان بررسی یک به یک ایستگاه‌ های کار معوق می‌ ماند.

6-محاسبه تجهیزات مورد نیاز

تصمیم نهایی در مورد تعداد و نوع تجهیزات مورد نیاز در این مرحله صورت می‌ گیرد.

7-طرح ایستگاه‌های کار

جزئیات هر فعالیت، ایستگاه کار، محوطه، فرآیند و نظایر آن به دقت طراحی می‌ شود. جزئیات هر ایستگاه کار با توجه به ماشین‌ آلات و تجهیزات مورد نیاز، نحوه استقرار آن‌ ها، چگونگی دریافت و ارسال مواد، وسایل انتقال مواد، انباذهای مورد نیاز و ملاحظاتی از این دست طراحی می‌ گردد. علاوه بر این جریان مواد در ایستگاه کار بایستی بدرستی با الگوی کلی جریان مواد پیوند داده شود.

8-انتخاب تجهیزات انتقال مواد

در این مرحله مواد، حرکت و روش و تمامی عوامل وابسته به آن تحلیل می‌ گردد.

9-هماهنگی فعالیت‌ها

رابطه میان فعالیت‌ ها با ایستگاه‌ های کاری بعد از طراحی ایستگاه‌ کاری انجام می‌ گیرد. در این مرحله همه ی ایستگاه‌ های کاری باید با دپارتمان‌ ها و دیگر قسمت‌ ها هماهنگ باشد

10-بررسی رابطه فعالیت‌ها

رابطه فعالیت‌ های تولیدی با خدماتی و کم تولیدی باهم بررسی می‌ شود به عنوان بعضی از فعالیت‌ ها به علت ایجاد سر و صدا، گرد و غبار و …. بایستی دورتر در نظر گرفته شود.

11-تعیین انبارهای مورد نیاز

فضاهای انبار مواداولیه، نیمه ساخته، محصول نهایی، قطعات یدکی و ضایعات با توجه به حجم آن، حجم ظروف و جایگاه‌ ها، تعداد، طبقات و نظایر آن محاسبه می‌ گردد.

12-طراحی فعالیت‌های خدماتی و کمک تولیدی

فضاهای مرتبط با فعالیت‌ های خدماتی ( نشیر : اتاق، ابزار، غذاخوری، رختکن و…) بررسی می‌ گردند.

13-تعیین فضای مورد نیاز

فضای مورد نیاز هریک از فعالیت‌ ها و کل کارخانه بعد از طراحی الگوی جریان و تحلیل فعالیت‌ های تولیدی و خدماتی برآورد می‌ شود. فضای مورد نیاز انبار در بند ده و فضای تجهیزات تولیدی در بند یازده مشخص می گردد.

14-تخصیص فضای کارخانه به فعالیت‌ها

بر اساس کاربرگ فضاها، فضاهای مورد نیاز بر اساس رابطه فعالیت‌ ها با آن‌ ها تعیین می‌ گردد و یک مدل دو بعدی مناسب تهیه شده و به صورتی در کنار همدیگر در ارتباط با دیگر فضاها قرار می‌ گیرد که رابطه فعالیت‌ های آن بخوبی تعیین گردد.

15-بررسی نوع ساختمان

نوع و مشخصات سازه و ساختمان، شکل، تعداد طبقات با دقت بررسی می‌ گردد.

16-تهیه طرح اصلی کارخانه

آخرین بررسی‌ ها برای ترکیب صحیح ایستگاه‌ های کار، شکل جریان و فعالیت‌ های خدماتی و تولیدی کارخانه برای دستیابی به بهترین نتیجه انجام می‌ گیرد. مانند تهیه ماکت با مقیاس 1:50 یا 1:100

17-ارزیابی، کنترل و تصحیح طرح

طرح کارخانه بوسیله افراد دارای صلاحیت کنترل و نظارت شود.

18-تصویب

طرح کارخانه بوسیله مقامات مسئول تصویب می شود.

19-پیاده کردن طرح

طرح تصویب شده اجرا می گردد در حالتی که نیاز به تغییراتی داشته باشد تغییرات بوسیله تیم مربوطه انجام می‌ گیرد.

20-پیگیری در دوره بهره‌ برداری

طرح ریزی کارخانه در طول مدت بهره‌ برداری به صورت مداوم و مستمر بهبود پیدا می کند و تغییرات و اصلاحات مورد نیاز بعد از بررسی‌ های دقیق اجرا می‌ شود. خروجی مراحل طراحی کارخانه یک سری مستندات و نقشه‌ هایی می باشد که با دسترسی به آن می‌ توان به‌ سرعت خطوط تولید یک کارخانه را راه‌ اندازی کرد.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید