مراحل تولید فیلم پلی اتیلن

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/07/27 09:17 · خواندن 5 دقیقه

 


 

فیلم پلی اتیلن چیست؟

فیلم پلی اتیلن و انواع آن شامل یک رول پلاستیکی می باشد که دارای مقاومت و دوام طولانی است و به صورت شفاف و مات تولید می گردد. این فیلم ها به وسیله پلی اتیلن سبک و سنگین با افزودنی های مانند افزودنی مادون قرمز، افزودنی اشعه ماورالبنفش، افزودنی مه تولید می گردد. به همین منظور شما می توانید با شرکت پولاد پلیمر ارتباط برقرار نمایید و از نحوه سفارش محصولات و قیمت ها اطلاع حاصل نمایید. در ادامه با مراحل تولید فیلم پلی اتیلن بیشتر آشنا شوید.

ویژگی های فیلم پلی اتیلن

فیلم پلی اتیلن و انواع آن دارای ویژگی های بسیاری می باشد مانند ظاهری زیبا، مقاومت بالا، قیمت مناسب، قابلیت چاپ در طرح های مختلف، تولید با ضخامت متفاوت، تولید یک لایه یا چند لایه، استحکام بالا، انعطاف پذیری، عرض ۱۰ سانتی متر تا ۱۰ متر تولید می گردد و در صنایع مختلف کاربرد دارد.

 

تولید فیلم پلی اتیلن

تولید فیلم پلی اتیلن

 

مراحل تولید فیلم پلی اتیلن

برای تولید فیلم پلی اتیلن مراحل مختلفی وجود دارد که به روش کواکستروژن در شش مرحله انجام می پذیرد.

تغذیه مواد اولیه

گرانول پلاستیک پلی اتیلن از مواد اولیه این فیلم ها است که باید کیفیت بالایی داشته باشد. از ویژگی هایی که در انتخاب ماده اولیه حائز اهمیت هست، می توان به مقاومت در برابر اسید و مواد قلیایی، نقطه ذوب، وزن یا همان چگالی اشاره نمود. پس از اینکه مشخصات مواد اولیه بررسی شد و بعد از کنترل کیفی، آن را به وسیله پمپ های پیستونی به داخل اکسترودرها روانه می کنند.

اکستروژن

مواد پلاستیکی در این مرحله ذوب شده و از قالب‌های شکاف دار عبور داده می‌شوند. سپس مواد به روی غلتک‌های خنک کننده منتقل می‌شوند. تیغه بادی وجود دارد که فیلم را با غلتک سرد تماس می‌دهد و دیگر جت فشار هوا، لبه‌های فیلم را به غلتک می‌چسباند. برای اینکه در این مرحله تولید ضایعات به حداقل برسد و برای افزایش کیفیت، باید کشش و ضخامت فیلم، چسبندگی، بریدگی، ضخامت لایه و… کنترل گردد.

استرچ کردن

در این مرحله پوشش اکستروژن به وسیله پلاستیک نوع قالب به طرف پایین سرازیر شده و از بین غلتک پلاستیکی و فلزی عبور می کند. فیلم پایه که همان صفحه پوششی فیلم است، باید بین پوشش لاستیکی ذوب شده و نورد آن قرار بگیرد. زمانی که پوشش و فیلم پایه از غلتک ها عبور می نمایند به یکدیگر متصل می شوند. فیلم خام پوشش داده شده هنگام عبور از نورد فلزی، پلیسه گیری و رول می شود.

سرد کردن

مواد مذاب بر روی غلتک با جریان آب سرد خنک می شود. سرعت سرد شدن در این مرحله بر روی کیفیت فیلم پلی اتیلن بسیار موثر است و می تواند سبب تشکیل فیلم های شفاف تری بشود. در انتهای این مرحله غلتک هایی که با کروم آبکاری شده اند با داشتن مجرای آب خنک کننده، می توانند فیلم ها را خنک نمایند.

رول جمع کن

بعد از گذراندن تمام این مراحل نوبت به جمع کردن فیلم به صورت رولی هست. این فیلم ها توسط رول جمع کن که دارای غلتک هستند جمع می شوند. سرعت پیچیدن این رول ها می‌تواند تا ۳۵۰ متر بر دقیقه باشد. در آخر فیلم ها بر روی دوک های کرافتی که قطری حدود ۷.۶۲ سانتی متر دارند، رول می شوند.

بسته بندی

در این مرحله برخی از ویژگی های فیلم نظیر شفافیت، چسبندگی، ضخامت، میزان رطوبت، میزان عبور گاز و اشعه فرابنفش کنترل می گردد. این بررسی ها جهت ارتقای کیفیت محصول انجام می پذیرد. پس از این کارها محصول نهایی با عرض های مختلف و پوشش هایی از جنس پلی اتیلن بسته بندی می شوند.

 

تولید فیلم پلی اتیلن

تولید فیلم پلی اتیلن

 

انواع فیلم پلی اتیلن

فیلم پلی اتیلن با توجه به مواد اولیه و نحوه تولید، در انواع مختلف با کاربردهای گوناگون تولید می گردد. انواع فیلم های پلی اتیلن که هر یک برای مصارف خاص هستند، عبارتند از:

  • فیلم‌های پلی اتیلن ساده (PE)
  • فیلم‌های پلی اتیلن کلردار (CPE)
  • فیلم‌های پلی اتیلن با چگالی و تراکم بالا (HDPE)
  • فیلم پلی اتیلن با چگالی و تراکم کم (LDPE)
  • فیلم پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE)
  • فیلم‌ پلی اتیلن خیلی سنگین (UHMWPE)

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید