پمپ ملخی

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/07/25 11:23 · خواندن 4 دقیقه

برای ثبت درخواست تماس بگیرید

پمپ‌های جریان محوری

پمپ‌های جریان محوری، که پمپ‌ ملخی هم نامیده می‌شوند بیشترین افزایش فشار سیال را از طریق اعمال پروانه‌ها یا عملیات بالابری تیغه‌ها اعمال می‌کند. این گروه یک سری پروانه ورودی به همراه جریان ورودی محوری و خروجی تقریباً محوری دارند. پمپ‌های این گروه غالباً دارای سرعت مخصوص‌هایی بیش از ۹۰۰۰ هستند. در حالت کلی از پمپ‌های جریان محوری هنگامی که تولید دبی لازم باشد استفاده می‌کنند و از پمپ‌های جریان شعاعی به منظور افزایش فشار سود می‌برند.

در پمپ‌های جریان محوری، سیال موازی محور وارد پمپ می‌گردد و به‌طور موازی نسبت به محور از پروانه خارج می‌گردد. در این پمپ بیش‌تر فشار مایع را نیروی پرتاب پره‌های پروانه تأمین می‌کند. این پمپ برای تولید دبی‌های زیاد با ارتفاع کم کاربرد دارد این نوع پمپ‌ها دارای پروانه باز می‌باشند که به این علت به آن پمپ ملخی نیز می‌گویند.

مزایای پمپ های ملخی

مزیت اصلی یک پمپ‌ ملخی این است که دارای میزان جریان خروجی نسبتا بالا در هد نسبی پایین است. به عنوان مثال، در مقایسه با پمپ متداول‌تر سانتریفوژ می‌تواند تا میزان 3 برابر بیش‌تر آب و مایعات دیگر را در ارتفاعی کم‌تر از 4 متر پمپ کند. همچنین می‌توان آن را به راحتی تنظیم نمود تا در شرایط جریان کم/فشار بالا و یا جریان بالا/فشار کم با تغییر در زاویه پروانه در بیشینه راندمان کار کند. این قابلیت تنها در برخی از مدل‌های پمپ جریان محوری وجود دارد.

اثر چرخش مایع در یک پمپ محوری چندان جدی نیست و طول تیغه‌های ایمپلر نیز کوتاه است که منجر به تلفات آیرودینامیکی پایین‌تر و راندمان مرحله بالاتر می‌شود. این پمپ‌ها دارای کوچک‌ترین ابعاد در میان بسیاری از پمپ‌های معمول و برای هد پایین و خروجی بالاتر مناسب هستند.

پمپ-ملخی

پمپ-ملخی

کاربرد های پمپ ملخی

یکی از متداول‌ترین کاربردهای پمپ‌ ملخی، پمپ کردن فاضلاب از منابع تجاری، شهری و صنعتی می‌باشد. در کشاورزی و شیلات، پمپ‌های جریان محوری برای پمپ کردن آب برای آبیاری و زه‌کشی استفاده می‌شوند. در نیروگاه‌ها (power plants) از پمپ‌های محوری برای پمپاژ آب از یک مخزن، رودخانه، دریاچه و دریا برای خط خنک‌کاری استفاده می‌شود.

پمپ ملخی در قم

در صنایع شیمیایی از پمپ‌های جریان محوری برای گردش مقادیر زیاد از مایعات، از جمله در اواپراتورها (evaporators) و کریستالایزرها (crystallizers) استفاده می‌شود.

یک پمپ جریان محوری 8 اینچی در 20 فوت که به وسیله یک تراکتور 12 اسب بخاری به کار می‌افتد و برای رساندن آب از داخل کانال به درون مزره به وسیله یک لوله پلی اتیلنی استفاده می‌شود.

کارکرد پمپ ملخی

پمپ‌ ملخی دارای یک پره یا ایمپلر (impeller) از نوع ملخی یا پراپلر (propeller) است که در یک محفظه در حال حرکت است. درون یک AFP، با جریان یافتن مایع بر روی تیغه‌های ایمپلر ایجاد فشار می‌شود. مایع در یک مسیر موازی با محور ایمپلر هل داده می‌شود؛ در نتیجه ذرات سیال در زمان جریان یافتن درون پمپ، مکان شعاعی خود را تغییر نمی‌دهند. در این پمپ‌ها، مایع به صورت محوری وارد ایمپلر شده و تقریبا به صورت محوری تخلیه می‌شوند. ایمپلر یک AFP توسط یک موتور رانده می‌شود.

پره‌های دیفیوزری ثابت برای حذف مولفه چرخشی سرعت خروجی از پروانه و برای تبدیل انرژی جنبشی به فشار استفاده می‌شوند. پره‌های ایمپلر یک پمپ جریان محوری می‌توانند قابل تنظیم باشند. پمپ جریان محوری می‌تواند دارای پره‌های پیش ورودی باشد تا چرخش جریان را حذف و جریان را کاملا محوری نمایند.