اصول طراحی ویلا کلاسیک

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/07/16 15:55 · خواندن 6 دقیقه


 

طراحی ویلا کلاسیک

ویلا کلاسیک به سبک‌ هایی اشاره دارند که به دلیل ویژگی‌ های منحصر به فرد خود، از زمان‌ های قدیم تاکنون توجه عمومی را به خود جلب کرده‌ اند. این سبک شامل ستون‌ های بلند، مجسمه‌ های زینتی، سرستون، طاق‌ های بلند، قوس‌ های زیبا و تزئینات مختلف است که به چشم می‌خورد. در طراحی ویلاهای کلاسیک، انواع متریال متنوعی استفاده می‌شود و طراحی نمای خارجی نسبت به سایر ویلاها کمتر متغیر است، بلکه استفاده از سنگ بیشتر استفاده می‌ شود. نورپردازی نیز نقش مهمی در زیبایی طرح ویلاهای کلاسیک دارد.
در طراحی داخلی ویلاهای کلاسیک، از سنگ‌ های زیبا، دیوارهای بلند، ستون‌ های بلند، پنجره‌ های متقارن، مبلمان با شکوه و استیل، اشیاء تزیینی از جمله آینه‌های قدی، کاغذ دیواری و مجسمه‌ها استفاده می‌شود. همچنین، استفاده از رنگ‌های روشن مانند سفید و کرم، زیبایی ویلاهای کلاسیک را بهبود می‌بخشد.

طراحی آبنماهای استفاده شده در ویلاهای کلاسیک به شیوه‌ای سنتی صورت می‌ گیرد. همچنین در طراحی داخلی ویلاها از نور طبیعی و مصنوعی استفاده می‌ شود. در طراحی ویلاهای کلاسیک، تنوع مصالح ساختمانی کمتر استفاده می‌ شود نسبت به طراحی ویلاهای مدرن و بیشتر از نمای سنگی برای طراحی این نوع ویلاها استفاده می‌ شود. باید توجه داشت که سبک ویلاهای کلاسیک به دلیل وجود تزئینات و استفاده از مصالح درجه یک، به عنوان یک سبک گران قیمت محسوب می‌ شود. برای کاهش هزینه در طراحی این نوع ویلاها، می‌ توان از مصالح جایگزین مانند سیمان در طراحی نما و کاهش تزئینات لوکس استفاده کرد.

خصوصیات ویلاهای کلاسیک

تقارن ویلا کلاسیک

در طراحی ویلاهای کلاسیک، تمامی عناصر با تقارن و نظم طراحی شده‌اند و می‌ توان در همه قسمت‌ های آن تعادل را مشاهده کرد. فرش‌ ها، مبلمان، تابلوهای دیواری، نقوش و طرح‌ های سقف و دیوار همه در توازن و تعادل قرار دارند. برخی افراد ممکن است این شیوه را دوست نداشته باشند و به سبک‌های مدرن و تلفیقی علاقه بیشتری داشته باشند؛ زیرا روحیه تنوع طلبی در آنها وجود دارد. اما اگر شما فردی هستید که بیشتر به نوعی آرامش علاقه دارید و در این نوع ویلاهای کلاسیک احساس آرامش بیشتری می‌کنید، ساخت یک ویلا کلاسیک احتمالاً مناسب شما خواهد بود.

 

ویلا کلاسیک

ویلا کلاسیک

 

حاشیه‌ های نرم در طرح ویلا کلاسیک

در طراحی سنتی، اکثرا از زوایای تیز پرهیز می‌ شود و تمامی تلاش بر این است که از خطوط منحنی و منعطف استفاده شود، زیرا این خطوط بیشتر حس آرامش را به ارمغان می‌ آورند. در این نوع دکوراسیون‌ ها، بالشتک‌ ها و مبلمان گرم و نرم به نظر می‌ رسند و خطوط تیزی ندارند. همچنین، استفاده از کوسن‌ ها در این نوع دکوراسیون‌ ها بسیار رایج است تا به فضا حال و هوایی کلاسیک ببخشند.

رنگ ها محافظه کارانه اند

در طراحی ویلاهای کلاسیک، در مقابل ویلاهای مدرن، بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌ شود. این رنگ‌ ها، از نظر روانشناسی، حس ظرافت، رسمیت، قابل اعتماد بودن و قدرت را برانگیخته می‌ کنند. رنگ‌ های مشکی، سفید، قهوه‌ ای شیری، برنزی و طلایی از جمله رنگ‌ های خنثی هستند که در طراحی‌های کلاسیک استفاده می‌ شوند.

استفاده از چوب و ظاهر آن

در طراحی ویلای کلاسیک، از چوب و مظاهر چوب، از جمله رنگ قهوه‌ ای، استفاده می‌ شود. نرده‌ ها، سقف و نمای ساختمان به طور کلی از چوب درختان مختلف استفاده می‌ کنند. این استفاده از چوب باعث می‌ شود که فضا روحی گرم و جذابی داشته باشد و به آن حالت دنج و راحتی ببخشد.

فرش‌ های سنتی

در دکوراسیون داخلی خانه‌ های سنتی، معمولاً از فرش‌های دستباف و سنتی استفاده می‌ شود و فرش‌ هایی که از نخ‌ های پلاستیکی یا مشابه آن ساخته شده‌ اند، در این نوع خانه‌ ها استفاده نمی‌ شوند و چشم نمی‌ خورند.

طرح و الگو‌های کلاسیک

طرح‌ های شطرنجی، راه راه و گلدار که در طراحی فضای داخلی و خارجی ویلاهای کلاسیک به کار می‌روند، از ویژگی‌ های بارز سبک کلاسیک هستند. در طراحی داخلی این نوع ویلاها، از پرده‌ ها و پارچه‌ های راه راه و پارکت‌ هایی با طرح‌ های منظم و هماهنگ استفاده می‌ شود.

قرنیزها و گچ کاری‌ های زیبا

ویلا‌های کلاسیک با داشتن گچ کاری و قرنیزها با جزییات زیبا و قدرتمند، همراه با رنگ‌های کلاسیک اغلب به رنگ سفید و عاجی تزئین شده‌ اند. البته این نمی‌ نماید که قرنیزها و گچ کاری‌ ها باید حتما به صورت سنتی طراحی شوند، اما حضور عنصر تعادل که مشخصه یک طراحی کلاسیک است، باید در آن رعایت شود.

 

ویلا کلاسیک

ویلا کلاسیک

 

ویلای کلاسیک مناسب چه فضا و چه کسانی است؟

طراحی ویلای کلاسیک بیانگر یک سبک با اصالت است که ریشه در تاریخ دارد و نماد عظمت، اعتبار و شکوه ساختمان است. یکی از نمونه‌های این نوع ویلاها، ویلاهای شهرک امیردشت در مازندران است. پلان ویلاهای این شهرک بیشتر به صورت لاکچری و اکازیون طراحی شده‌اند، به گونه‌ای که سالن‌های پذیرایی بسیار بزرگ هستند و به محوطه ویلا نیز منظره دارند. نمای این ویلاها اغلب به سبک کلاسیک است. برخی از آن‌ها الهام گرفته شده از ویلای کاخ با طراحی شبیه کاخ‌ های اسپانیایی و انگلیسی هستند. مساحت زمین این ویلاها در شهرک امیردشت از 1000 متر شروع شده و در برخی موارد خاص تا 2600 متر نیز می‌ رسد. طراحی ویلای کلاسیک در زمین‌های با متراژ کم، اشتباهی است. از عظمت و شکوه آن کاسته می‌ شود.

در طراحی ویلای کلاسیک باید توجه شود که علاوه بر داشتن نمای متقارن، زیبا و دلنشین، ویلا باید از تمام امکانات به روز نیز برخوردار باشد، اکثر این ویلاها دارای استخر، سونا، جکوزی، محوطه سازی لوکس، دوربین مدار بسته و سیستم هوشمندسازی هستند. اما ویژگی بسیار خاص این ویلاها، چشم‌انداز به دریا و جنگل است. صاحبان این ویلاها اغلب از افراد برجسته و ثروتمند در گروه‌های اقتصادی و سیاسی کشور هستند.

معایب نمای کلاسیک

نقش، طرح و مصالح سنگی یکی از اصلی‌ ترین مواد در نمای کلاسیک است و به همین دلیل، اجرای نمای کلاسیک هزینه‌ های بالایی را به همراه دارد. با این حال، با استفاده از مصالح سیمانی پیش‌ ساخته، علاوه بر حفظ ظاهر کلاسیک ساختمان، هزینه‌ ها را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌ دهد.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید