کترینگ چیست؟

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/07/16 10:33 · خواندن 5 دقیقه

کترینگ13مهر

کترینگ چیست؟ صفر تا صد راه اندازی کترینگ

قبل از شروع هر کسب و کاری در حوزه غذا و ارائه خدمات پذیرایی، بهتر است بدانید که مفهوم کترینگ چیست و چرا شناخت انواع کترینگ اهمیت دارد. در واقع، راه اندازی یک کترینگ مشابه تأسیس یک تالار یا مجموعه‌ای با قابلیت ارائه خدمات غذایی و پذیرایی است. اما مانند سایر کسب و کارهای نوظهور، نیازمند استراتژی و برنامه‌ریزی دقیق است. امروزه با گسترش رستوران‌ها و ایجاد ایده‌های نوین در صنعت پذیرایی، راه اندازی یک کسب و کار موفق هرچند کار ساده‌ای نیست.

فروشگاه تجهیزات کافی شاپ و رستوران زاوش

به عبارت دیگر، با نگاهی به اطراف خود، می‌توانید انواع و اقسام باغ‌ها یا تالارهای پذیرایی، مجموعه‌های خدماتی و غیره را مشاهده کنید که به نحوی مشتریان خاص خود را جذب کرده‌اند. اگر شما نیز به دنبال رسیدن به موفقیت و تمایز با این تعداد زیادی از رقبا، بهتر است بدانید که اصول کسب و کار کترینگ چیست و چگونه می‌توانید خدمات خود را ارائه کنید. لازم به ذکر است که بر خلاف تصور عمومی که کترینگ را به عنوان یک آشپزخانه در نظر می‌گیرد. این کسب و کار چیزی بیشتر از یک رستوران غذاهای خانگی است.

برای بهتر آشنایی با بخش‌های مختلف یک کترینگ و تجهیزات پذیرایی لازم در آن، می‌توانید با ما در این مقاله از مجموعه زاوش همراه باشید.

کترینگ چیست؟

کترینگ به طور کلی به فرایند یا کسب و کار تهیه غذا و ارائه خدمات غذایی برای مشتریان در مکان‌های دور مانند هتل‌ها، هواپیماها، قطارها، رستوران‌ها، ادارات، کنسرت‌ها و سایر رویدادها اشاره دارد. به عبارت دیگر، شرکت‌هایی مانند شرکت‌های هواپیمایی برای ارائه غذا، نوشیدنی و سایر خدمات پذیرایی خود به مشتریان معمولا از یک عرضه‌کننده ثانویه به نام کترینگ استفاده می‌کنند. البته برخی از این عرضه‌کنندگان ممکن است فعالیت پخت و پز را خود انجام داده و خدمات پذیرایی آن‌ها با عقد قرارداد توسط شرکت‌های خدماتی ارائه شود.

به عنوان مثال، یک تالار ممکن است پذیرایی از حجم مشخصی از مهمانان را در فضای خود انجام دهد. اما غذای سرو شده در تالار به قدری خوش طعم باشد که مهمانان می‌توانند در مراسم‌های خانگی خود نیز سفارش جداگانه از آن داشته باشند. در این صورت، راه اندازی کترینگ می‌تواند شرایطی را برای سرو غذا در فضای مورد نظر این گونه مشتریان فراهم کند. البته پذیرایی چیزی بیشتر از تهیه غذا و نظافت ساده بعد از مهمانی است، به طوری که گاهی برنامه‌ریزی و مدیریت مراسم نیز جزء خدمات کترینگ قرار می‌گیرد.

برای اطلاع رسانی به مشتریان درباره خدمات کترینگ، باید به طور دقیق آن را توضیح دهید. به عنوان مثال، اگر شما خدمات پذیرایی تالار را ارائه می‌دهید، حتما باید با حجم بالای سفارش و جمعیت زیادی که باید با آن کار کنید، آشنا باشید. اما در عین حال، باید حداکثر و حداقل توانایی شرکت خود را در ارائه این خدمات مشخص کنید. علاوه بر این، برنامه ریزی اصولی و امکان دریافت توسط مشتریان، شامل منوی غذایی قابل عرضه توسط مجموعه شما، سبک پذیرایی و هزینه پذیرایی و… نیازمند است.

به چه کسب و کاری کترینگ یا کترر (Caterer) می‌گویند؟

اگر هنوز به دقت متوجه نشده‌اید که کسب و کار کترینگ دقیقاً چیست و به چه نوع کسب و کاری اشاره می‌کند. در اینجا می‌توانید تفاوت آن را با یک رستوران یا تالار درک کنید. تصور کنید که شما صاحب یک رستوران یا تالار هستید و مشتریان به فضای کسب و کار شما می‌آیند و پذیرایی می‌شوند. اما راه اندازی کترینگ به این معنا است که افراد می‌توانند سفارشات حجم بالای خود را در مکان دلخواه خود، به همراه تجهیزاتی مانند ظروف، قاشق، لیوان، خدمه و… دریافت کنند.

کیترینگ چیست؟

کترینگ غذا، نوشیدنی و خدمات پذیرایی را برای عرضه در مکان‌های مختلف و برگزاری رویدادهای ویژه مانند تولد و عروسی آماده می‌کند. به این ترتیب، اگر از تعامل با مهمانان و تولید انواع غذاهای خوشمزه و جذاب لذت می‌برید، راه اندازی کترینگ می‌تواند بهترین کسب و کار پذیرایی برای شما باشد. در واقع، یک کترر یا شخصی که تصمیم به تأسیس چنین مجموعه‌ای می‌گیرد، باید با دستورالعمل‌های غذا آشنا باشد و یا بهترین آشپزها را با توانایی ایجاد یک منوی خلاق و مبتکر استخدام کند.

علاوه بر این، مهم است که بدانید وظایف کترینگ چیست و چطور کارکنان خود را در هر بخش بهترین عملکرد را ارائه دهند. زیرا علاوه بر پخت غذا، بخش اصلی یک کترینگ بر توانایی پخش حجم بزرگی از غذا، چیدمان، پذیرایی و در نهایت تمیزکاری محیط پس از رویداد تمرکز دارد. بنابراین، آموزش و آماده سازی تیمی از افرادی که متناسب با شرایط محیطی، با سرعت و ظرافت بالا عمل کنند. احتمالا کترینگ شما را در رده شرکت‌های حرفه‌ای پذیرایی قرار می‌دهد.

جهت مطالعه ادامه مطالب روی لینک کلیک کنید.