آشنایی با انواع فلوت

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1401/12/27 14:08 · خواندن 6 دقیقه

آشنایی با انواع فلوت

برا آشنایی با انواع فلوت ابتدا معنی و کاربرد آن را باید بدانیم. ساز فلوت یک ساز موسـیقی می باشد. هنگامی که جریانی از هوا به لبه یک حفره دمیده می شود. صدا تولید می نماید. و باعث ارتعاش هوای درون ساز می گردد. اکثر فلوت ها لوله ای هستند. ولی برخی از آن ها کروی یا در دیگر شکل ها هستند.

فلوت از نوع سازهای بادی مانند نی می باشد که دهنی ندارد. و نفس نوازنـده از راه سوراخی که در کـنار سر لوله قرار گرفته است. وارد ساز می شود. فلوت یکی از جالب ترین سـازها از گروه سازهای ( چوبی – بادی ) است. در ارکستر سمفونیک از شکل آن به راحتی می توان شناخت، به این دلیل که فقط ساز بادی ارکستر می باشد که از پهلو می نوازند. فلوت انواع گوناگونی دارد. که اکثریت آنها بر خلـاف فلوت معــمولی از اول نواخته می شوند. و معروف ترین مدل آن ها یک نوع فلوت قدیمی با عنوان فلوت آبک ( Flute-a-bec) است.

تاریخچه مختصری از فلوت

ساز فلوت یکی از قدیمی‌ ترین ساز شناخته شده در کل دنیا می باشد. فلوت‌ های قدیمی که در حال حاضر از اعماق زمین کشف شده‌ است. بر اساس تشخیص باستان شناسان، همه ی آن ها از جنس استخوان هستند. و اغلب بوسیله مصری‌ ها و یونانی ها استفاده می شود. کارکرد این فلوت‌ ها با انواع فلوت که در حال حاضر به کار برده می شود فرق دارد. فلوت‌ های جدید به عنوان فلوت افقی زاویه قرار گیری آن در سمت راست یا چپ نـوازنده است. با تعداد خیلی کـمی سوراخ بر روی آن شناخته شده اند.

تفاوت نی و فلوت

نی بهتر است یا فلوت؟ نی یکی از قدیمی‌ ترین سازهای ایرانی می باشد که از لحاظ شکل ظاهری و ساختار، تفاوت‌ هایی با فلوت دارد. از جمله فرق نی و فلوت این است که نی در موسیقی سنتی ایرانی به کار می رود. و قادر به نواختن ربع پرده دستگاه‌ های آواز ایرانی می باشد ولی فلوت در موسیقی کلاسیک کاربرد دارد. ولی از سوی دیگر، هر دوی این سازها متعلق به خانواده سازهای بادی می باشند و جنس صدای آن‌ ها نیز شبیه همدیگر است.

اندازه انواع فلوت

طـول فلوت تقریبا 66 سانـتی متر است. و قطر آن  2.5 سانتـی متر است. جنس فلوت معمولا از چوب یا فلزاتی مثل مس، روی، نیکل نقره و حتی طلا می باشد.

سه بخش مهم فلوت عبارتند از:

سر (head)

  • محل دمیدن نوازنده در این بخشی قرار دارد که سر آن نیز مـسدود است.

بدنه (body)

  •  طول بیشتری نسبت به دو قسمت دیگر دارند. و بر روی آن سوراخ هایی ایجاد گردیده است که با سوراخ گیر پوشیده می شوند.

پایه (foot)

  •  این بخش بعد ها به ساختار اصلی فلوت اضافه شده است. و ۲ نیم پرده به آن افزوده شده.

در دسته بندی فلوت، انواع مختلف این ساز چه به صورت بومی و چه به صورت عمومی وجود دارد که عبارتند از:

  • فلوت پیکولو
  • فلوت آلتو
  • فلوت باس
  • فلوت استاندارد
  • کلاسیک و...

انواع فلوت

انواع فلوت بومی عبارتند از:

  • پن فلوت
  • اوکارینا
  • انواع فلوت های چینی (پاکسیکو، دیزی، شیائو و...)
  • فلوت عربی
  • ایرلندی
  • آمریکایی و...

محدوده صوتی فلوت در حدود ۴ اکتاو است. ( محدوده  فرکانسی بین  2.1 Khz  تا 261 Hz)

انواع فلوت

فلوت چینی

فلوت چینی را می‌ توان یکی از قدیمی ترین کشورها در نواختن آلات موسیقی به خصوص فلوت دانست. در چین فلوت های گوناگونی وجود دارد از جمله:

Dizi

یکی از آلات مهم موسیقی در چین است. علاوه بر این که از آن در موسیقی سنتی، اپرا و ارکستربه کار برده می شود. به کشورهای غربی راه یافته است. نواختن آن به شکل اریب است. در حالت کلی از چوب بامبو (خیزران) ساخته می‌ شود. و صدای خیلی زیبایی دارد.

انواع فلوت، فلوت Xiao

سازی خیلی قدیمی می‌ باشد. نواختن آن به شکل عمودی و جنس آن نیز از خیزران تیره رنگ است.

فلوت Koudi

از جنس خیزران و خیلی کوچک و نازک است. در سال ۱۹۷۱ بوسیله یکی از اساتید فلوت Dizi اختراع گردید.

 Paixiao

ساز باستانی چین است. که شکل آن شبیه به پن فلوت سرخپوستان آمریکای جنوبی است.

انواع فلوت هندی (Bansuri)

این نوع فلوت در کشورهای هند و پاکستان نواخته می‌ شود. از چوب خیزران ساخته شده است. و بر روی آن ۶ یا ۷ سوراخ وجود دارد. نواختن آن نیز به صورت اریب می‌ باشد.

اوکارینا (Ocarina)

یکی دیگر از انواع فلوت اورکارینا می باشد. که یکی از قدیمی ترین سازهای موسیقی در دنیا است. ۱۲۰۰۰ سال قدمت! گذشته آن به چین باز می گردد. اما با گذشت زمان به اروپا نیز راه پیدا می‌ کند. روش صدا دهی آن تقریبا همانند فلوت ریکوردر می‌ شود. جنس آن اغلب از سفال است. اما با پلاستیک، چوب، شیشه و فلز نیز طراحی می‌ شود. تعداد سوراخ های آن هم چهار تا سیزده عدد است. صدای آن نیز بسیار زیبا است.

انواع-فلوت

انواع فلوت چوبی

این نوع فلوت از جنس چوب ساخته شده است. و حدودا در کل نقاط دنیا به کار برده می شود. البته نحوه ساخت آن در هر منطقه متفاوت می باشد. و بستگی به موقعیت جغرافیایی آن دارد. جنس چوب، قرار گیری سوراخ ها، قطر فلوت و شیوه نواختن از جمله این تفاوت ها است.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید