سوشال مدیا

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/05/23 16:50 · خواندن 6 دقیقه

سوشال مدیا چیست؟

سوشال مدیا به وبسایت ها و اپلیکشین های طراحی شده ای اطلاق می شود که به افراد این امکان را می دهند تا مطالب خود را سریع، به موقع و به گونه ای موثر به اشتراک بگذارند.

برای درک بهتر کافیست نگاهی به مشاغل مختلف که در رسانه های اجتماعی معروف از جمله فیس بوک اینستاگرام ، توئیتر ، لینکدین ، یوتیوب و … که هر کدام به شکل های مختلف فعال هستند بیندازیم . این رسانه ها تا حد بسیاری قدرتمند و پررنگ در اقتصاد و زندگی ما ظاهر شده اند و کسب و کارهای مختلف برای ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان خود، از آنها به عنوان قسمتی از استراتژی بازاریابی شان استفاده کرده و با تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این ارتباطات، روند شغلی خود را بهبود می بخشند. 

سوشیال مدیا که در فارسی «شبکه های اجتماعی» نیز ترجمه می شود ، تکنولوژی بر پایه ی کامپیوتر است که به اشتراک گذاری ایده ها، افکار و اطالاعات در قالب تصویر، متن یا صوت روی پلتفرم های مجازی را برای عموم افراد ممکن کرده است.

در واقع اصلی ترین ابزاری که باید برای استفاده از شبکه های اجتماعی در اختیار داشته باشید اینترنت می باشد هرچه سرعت اینترنت شما بیشتر باشد طبیعتا تجربه استفاده بهتری از شبکه‌ های اجتماعی خواهید داشت اما نمیتوان گفت که اینترنت تنها ابزار مورد نیاز است .

چرا که شما برای استفاده از شبکه‌ های اجتماعی به یک دستگاه که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد نیز نیاز دارید، اما اینکه دستگاه شما چه ویژگی های دیگری باید داشته باشد بستگی به شبکه ی اجتماعی ای دارد که شما می خواهید از آن استفاده کنید. معمول ترین، بهترین و کاربردی ترین دستگاه ها برای استفاده از شبکه‌ های اجتماعی گوشی‌ های هوشمند هستند.

 

سوشال مدیا مارکتینگ

هدف از ایجاد سوشال مدیا

هدف اصلی از ایجاد شبکه های اجتماعی  افزایش برندینگ و بازدید به شیوه ای آسان و با تبلیغات کم هزینه تر و بدست آوردن نتایج مطلوب تر برای تمامی افراد است. اما سوشال مدیا نیز مانند تمامی تکنولوژی های ایجاد شده مزایا و معایب خود را دارد، بنابرین بسیار مهم است که با نحوه ی استفاده ی درست از شبکه های اجتماعی را بدانیم. علاوه بر این در این شبکه ها افراد با هر سن، نام، جنسیت و شرایطی میتوانند فعالیت کنند، یعنی فرقی ندارد که هویت پشت هر صفحه ی اجتماعی واقعا چه کسی است. اما با این حال هنگامی که شما میخواهید در این شبکه ها ثبت نام کنید اطلاعاتی را در اختیار این پلتفرم ها میگذارید که به طور مستقیم روی مارکتینگ، سرمایه گذاری ها و به روز رسانی هایی که در این نرم افزار ها انجام میشود موثر می باشد.

انواع برنامه های سوشال مدیا

به طور کلی شبکه های اجتماعی به چهار دسته تقسیم می شوند :

سوشیال نتورکینگ: برنامه هایی چون فیسبوک، لینکدین و گوگل پلاس از این دسته می باشند.

میکروبلاگینگ: برنامه هایی چون توییتر و تامبلر در این دسته قرار می گیرند.

اشتراک گذاری عکس: برنامه هایی چون اینستاگرام، اسنپ چت و پینترست جزو این دسته هستند.

اشتراک گذاری فیلم: برنامه هایی چون یوتیوب،فیسبوک لایو، پریسکوپ و ویمئو از این دسته می باشند.

مزایای استفاده از سوشیال مدیا

  • شبکه‌ های اجتماعی اطلاعات را سریع‌ تر از هر رسانه ی دیگر پخش می‌ کنند.
  •  به وسیله سوشال مدیا می توانید با هر کس که میخواهید بدون محدودیت زمانی و مکانی به سادگی ارتباط برقرار کنید.
  • سایت‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی به محصلان کمک می‌ کنند تا بهتر عمل کنند.
  • پلیس و دیگر نهاد ها میتوانند از شبکه‌ های اجتماعی برای بدست آوردن اطلاعات و پیگیری مجرمان استفاده کنند.
  • سوشیال مدیا یکی از بهترین پلتفرم ها برای تبلیغات کسب و کار است.
  • شبکه های اجتماعی  برای بسیاری از افراد سرگرم کننده هستند.
  • سوشیال مدیا به اشتغال زایی کمک میکند و محملی مناسب برای دسترسی به آگهی های استخدام میباشد.

معایب سوشیال مدیا

  • سوشیال مدیا بستری مناسب برای حمله های سایبری (تهدید و اخاذی و ..) می باشد.
  • سوشیال مدیا امنیت اطلاعات شخصی را به خطر می اندازد.
  • سوشیال مدیا باعث افزایش انزوا و کاهش مهارت های ارتباطی رو در رو می شود.
  • ...

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.