آشنایی با انقلاب صنعتی چهارم

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/05/03 15:00 · خواندن 4 دقیقه

انقلاب صنعتی نسل چهارم

در دنیای کنونی ما در شرف یک انقلاب صنعتی نو به سر می بریم که می تواند از چگونگی زندگی تا کار و ارتباط ما با هم را تحت تاثیر قرار دهد. انقلاب صنعتی چهارم شامل مقیاس بسیار بزرگ‌ تری از گستردگی و پیچیدگی در مقایسه با دیگر انقلاب‌ های صنعتی می باشد. هنوز اطلاعاتی در زمینه نحوه آشکار شدن صنعت نسل ۴ در این انقلاب در دسترس نمی باشد. اما بدون تردید می‌ تواند تغییرات گسترده‌ ای را در سرتا سر جهان ایجاد نماید. در ادامه این مقاله انقلاب صنعتی چهارم از فروشگاه سارای 3D می خواهیم کمی بیشتر درباره نسل چهارم صنعت و این انقلاب صنعتی صحبت کرده و اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

انقلاب صنعتی چهارم شامل به کار گرفتن تکنولوژی‌ های تازه در زمینه‌ های گوناگون است که از جمله این تکنولوژی‌ ها می‌ توان هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، علم رباتیک و … نام برد. استفاده از این تکنولوژی‌ ها در صنعت های جدید می‌ تواند باعث انقلابی بسیار بزرگ در کاهش هزینه‌ ها، بهبود کارایی عملیاتی تجهیزات و دیگر موارد گردد.

انقلاب صنعتی چیست؟

پیش از صحبت درباره انقلاب صنعتی چهارم، می بایست تعریفی از انقلاب صنعتی ارائه داد. به‌ طور کلی انقلاب صنعتی به معنی تغییر هایی مبتنی بر فناوری در شیوه‌ های بدیع کار و زندگی می باشد که می‌ تواند جتماع را به طور اساسی متحول نماید. اصلی‌ ترین ویژگی‌ هایی که یک انقلاب صنعتی می بایست داشته باشد، درگیر کردن فناوری‌ ها، اقتصاد، شرایط اجتماعی و فرهنگی می باشد.

این تغییر ها ممکن است در زمینه‌ های گوناگونی نیز اتفاق بیافتد. ممکن است سوخت و مواد اولیه مورد نیاز عوض شود یا منبع انرژی‌ های مورد نیاز صنعت های تغییر کند. از جهتی دیگر اختراع تجهیز های جدیدی که می‌ توانند عملیات صنعت ها را به‌ طور کلی تغییر دهند هم می‌ تواند در آخر منجر به انقلاب صنعتی گردد. با این‌ وجود نباید فراموش کرد که یک انقلاب صنعتی نیازمند چیزی فراتر از این موارد می باشد و این‌ ها تنها پیش‌ نیاز های یک انقلاب صنعتی به شمار می‌ آیند.

انقلاب صنعتی چهارم

تغییر های مبتنی بر تکنولوژی وقتی که در کنار یکدیگر رخ می‌ دهند، ذره‌ ذره روی جامعه اثر می گذارد و در آخر ممکن است به یک انقلاب صنعتی ختم گردد.

تعریف انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی چهارم مسیری برای ادغام مرز های میان دنیای فیزیکی، دنیای دیجیتال و فناوری‌ های بیولوژیکی می باشد. این انقلاب، عمدتا ترکیبی از پیشرفت های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI)، روباتیک، اینترنت اشیا (IoT)، مهندسی ژنتیک، محاسبات کوانتومی و سایر فناوری ‌ها است. مجموعه تکنولوژی های انقلاب چهارم صنعتی و تحول دیجیتال، ما را جهت بقا در دنیای امروزی مجهز می‌ سازد.

سیستم‌ های GPS را از نظر بگذرانید. این سیستم ها سریع‌ ترین مسیر را برای دست یابی به مقصد پیشنهاد می‌ کنند، یا دستیار های مجازی فعال صوتی همچون سیری اپل، توصیه‌ های شخصی‌ سازی‌ شده نتفلیکس، و توانایی فیس‌ بوک برای تشخیص چهره شما و تگ کردن شما در عکس دوستتان، همگی در زمره فناوری‌ های انقلاب صنعتی چهارم به شمار می‌ روند.

تأثیر انقلاب صنعتی چهارم بر کسب و کار

انقلاب صنعتی چهارم در حالت کلی توسط چهار پیشرفت تکنولوژی هدایت می‌ گردد:

  1. اینترنت پرسرعت موبایل،
  2. هوش مصنوعی و اتوماسیون،
  3. ...

جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.