پنجره آهنی

تبریز وبسایت تبریز وبسایت تبریز وبسایت · 1402/04/21 15:36 · خواندن 9 دقیقه

برای مشاوره و استعلام قیمت تماس بگیرید. ۰۹۱۴۸۹۰۵۶۹۵

پنجره آهنی

پنجره آهنی یکی از بخش های مهم در ساختمان به حساب می آید. این موضوع در سه مرحله طراحی، تولید و اجرا مورد بررسی قرار می گیرد. قیمت آن باید متناسب با هزینه های کلی پروژه باشد. مهم ترین عامل تاثیر گذار در قیمت طراحی می باشد. چرا که در طراحی، متریال مورد استفاده، میزان پیچیدگی ها، ضریب ایمنی و همچنین سطح زیبایی پنجره مورد توجه قرار می گیرد.

در طراحی می بایست وزن پنجره آهنی را نیز در نظر گرفت. یک پنجره سبک برای دیوار ساختمان مناسب تر از پنجره سنگین می باشد. در عین حال باید به اینکه پنجره شیک باشد و نمای ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد نیز توجه داشت. گاهی با یک پنجره ساده می توان زیبایی منحصر به فردی در نمای ساختنمان ایجاد نمود. پنجره آهنی دوجداره برای آپارتمان های امروزی کارآیی بیشتری دارد. این نوع پنجره آهنی جدید بر مبنای محافظت ساختمان از آلودگی صوتی، جلوگیری از هدر رفت منابع انرژی و همچنین ایجاد محیط ایمن تر در فضای اتاق طراحی و تولید می گردد.

انواع پنجره آهنی

  • پنجره  طرح قدیم
  • پنجره  جدید
  • پنجره فرفوژه
  • حفاظ پنجره آهنی
  • پنجره دو جداره

پنجره‌‌ های آهنی چه قابلیت هایی دارند؟

  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • قابلیت ترمیم بی‌نظیر
  • رنگ‌پذیری عالی

پنجره آهنی

پنجره های آهنی از قدیمی ترین نوع پنجره هستند، که هنوز هم در خیلی از ساختمان ها از این پنجره ها به کار می رود. اگر به ساختمان های قدیمی تر نگاه کنید، اکثرا دارای پنجره های آهنی می باشند، که متاسفانه بعضی از آن ها هنوز با نسل جدید پنجره ها تعویض نشده اند.

مزایا و معایب پنجره های آهنی

مزایای پنجره آهنی

  • در مقابل پنجره های چوبی، مقاومت و تحمل ضربات بالاتری را دارند.
  • پوسیدگی و تغییر حالت در زمان طولانی تری نسبت به پنجره های چوبی اتفاق می افتد.
  • امکان سفارش و ساخت در ابعاد بزرگتر و با اشکال متنوع تر نیز وجود دارد.

معایب پنجره آهنی

  • آسیب پذیر در مقابل رطوبت و پوسیدگی ناشی از آن
  • آسیب پذیر در برابر زنگ زدگی
  • دارای وزن بالا
  • وزن بالا موجب بروز خطر بیشتر در هنگام حوادث می گردد
  • عایق بندی صوتی و حرارتی خوبی ندارد.

پنجره-آهنی-1

پنجره های دوجداره طرح قدیم

پنجره های طرح قدیم عموما با شکل های هندسی ساده همچون مستطیل و مربع ساخته می شوند. عموما قیمت پنجره طرح قدیم کمتر از دیگر انواع آن می باشد.

پنجره جدید

پنجره های آهنی جدید با استفاده از ترکیبی از چند شکل هندسی طراحی می گردد. عموما با استفاده از مصالح ساختمانی فولادی خصوصا پروفیل درب و پنجره تولید می گردد از این رو می توان انتظار داشت قیمت پروفیل در و پنجره به طور مستقیم در قیمت پنجره تاثیر می گذارد.

پنجره فرفوژه

پنجره  فرفوژه نوعی از پنجره جدید به حساب می آید که طراحی و تولید آن با استفاده از فرفوژه صورت گرفته است. فرفوژه نیز به خودی خود انواع مختلفی دارد که از حوصله ی این مبحث خارج می باشد. نکته ای که در مورد پنجره ی فرفوژه می توان اشاره کرد این است که اصولا از فرفوژه برای حفاظ پنجره استفاده می گردد. بدیهی است در مواردیکه پنجره از جنس آلومینیوم و یا پی وی سی باشد احتمال اینکه از این نوع حفاظ استفاده گردد بیشتر است. 

حفاظ پنجره 

حفاظ پنجره نیز همانگونه که از نامش پیداست بخشی مجزا از خود پنجره می باشد. یک پنجره در ساختمان می تواند از جنس آلومینیوم، UPVC، پی وی سی و یا حتی چوبی باشد. اما برای بحث ایمنی می توان به طور مجزا یک بخش حفاظ برای پنجره ساخت. حفاظ پنجره نیز به طور مستقیم در زیبایی ساختمان تاثیر گذار است. به همین دلیل گاهی مشاهده می گردد طراح به خاطر از بین نرفتن وضعیت ظاهری ساختمان از کاربرد این نوع پنجره آهنی اجتناب می نماید. در این حالت ایمنی ساختمان به خاطر زیبایی آن فدا شده است.

پنجره دو جداره

پنجره آهنی دو جداره به دلیل داشتن مزایای بیشتر نسبت به دیگر گونه های پنجره ها کاربرد بیشتری در ساختمان های امروزی پیدا نموده است. قیمت پنجره دو جداره اندکی بیش از پنجره معمولی می باشد. یکی از راههایی که برای کاهش هزینه پروژه وجود دارد استفاده از پنجره دو جداره از جنس پی وی سی یا آلومینیوم می باشد.

پنجره-آهنی-2

مقایسه پنجـره آهنی و پنجره یو پی وی سی

  • به طور کلی محصولات فولادی قیمت بالاتری نسبت به محصولات یو پی وی سی دارند. برای تولید یک پنجره آهنـی وزن زیادی فولاد مورد نیاز است. و چون قیمت پنجـره آهنی به قیمت آهن خریداری شده برای ساخت پنجره بستگی مستقیم دارد. و قیمت پنجـره آهنی به نسبت بالا است.
  • پنجره UPVC با پروفیل های ارزان‌ تر تولید می گردد. در بسیاری از موارد پنجره یو پی وی سی به صورت آماده و کامل تهیه می شود.

مزیت پنـجره آهنی

  • مهم ترین مزیت پنجره های آهنی ایمنی بالای این پنجره ها است. در مواردی که امنیت یک منطقه مطلوب نباشد، استفاده از پنجـره آهنی می تواند برای مالک ساختمان آرامش خاطر بیشتری ایجاد نماید.
  • استحکام پـنجره آهنی از دیگر مزایای این محصول به حساب می آید. اگر به هر دلیل بار اضافی بر محل قرارگیری پنجره وارد شود، پنجـره آهنی خود می تواند از لحاظ باربری به اجزای باربر دیوار کمک کند. در حالی که دیگر انواع پنجره ها به راحتی در چنین موقعیتی تسلیم شده و موجب خرابی و ایجاد هزینه می شود.
  • نگهداری و تعمیرات پنجـره های آهنی به مراتب آسان تری از دیگر انواع آن می باشد. یک رنگ آمیزی ساده می تواند در افزایش طول عمر پنجره آهنی تاثیر گذار باشد.

نحوه طراحی و تولید پـنجره آهنی

آیتم های زیادی بر روی طراحی یک پنجره تاثیر گذار است. زمانی که یک ساختمان طراحی می گردد، پنجره دیوار ها می تواند عاملی تاثیر گذار در زیبایی آن به حساب آید. پنجره آهنی نیز به نوبه خود می تواند در زیبایی دیوارهای ساختمان تاثیر گذار باشد. اما فضای موجود برای نصب پنجره، منظره ی پس زمینه پنجره، پنجره داخلی یا خارجی  از مهم ترین عوامل موثر در طراحی پنجره هستند. اگر برای پروژه ای پنجره آهنی در نظر گرفته شده باشد، طراح می تواند اشکال متفاوتی را برای آن در نظر بگیرد. گاهی یک مستطیل ساده به عنوان پنجره در یک ساختمان مجلل طراحی می شود. و همین باعث زیبایی آن می شود. گاها اشکال پیچیده تر و ترکیبی در طراحی پنجره آهنی نقش دارند.

انواع طرح پنجره آهنی

در قدیم پنجره های آهنی محبوبیت بیشتری داشتند اما امروزه با ورود فلزاتی همانند آلومینیوم و همچنین پنجره های UPVC که سبک‌ تر می باشند. و مقاومت بالاتری در برابر رطوبت و شرایط جوی دارد از محبوبیت پنجره های آهنی کم شده است.

یکی از بخش هایی که موجب تفاوت پنجره ها و نحوه ی باز شدن آن ها با همدیگر می شود. نوع یراق آلات پنجره است. یراق آلات مجموعه ی قطعاتی هستند که وظیفه باز و بسته شدن، جا به جا کردن و قفل کردن پنجره را بر عهده دارند.

مطابق با نوع یراق پنجره ها می توانند مدل های زیر را داشته باشند.

پنجره ثابت

پنجره ای که قابلیت باز شدن ندارد. این پنجره ها می توانند یک لنگه، دولنگه یا سه لنگه باشند. همچنین میتوانند کتیبه داشته باشند. ویژگی اصلی این پنجره ها ثابت و فیکس بودن است.

پنجره تک حالته

 پنجره های تک حالته تنها به صورت افقی باز می شوند.

پنجره بالا باز شو

 این پنجره از بالا به پایین باز می شوند و همچنین میتوانند از پایین به بالا باز شوند.

مزایا استفاده از پنجره UPVC

  • مهمترین مزایا پنجره های آهنی ایمنی بالای این پنجره ها است. در مواردیکه امنیت یک منطقه مطلوب نیست، استفاده از این نوع پنجره می تواند برای مالک ساختمان آرامش خاطر بیشتری ایجاد نماید.
  • استحکام پنجره آهنی از دیگر مزایای این محصول به حساب می آید. اگر به هر دلیل بار اضافی بر محل قرارگیری پنجره وارد گردد، پنجره آهنی خود می تواند از لحاظ باربری به اجزاء باربر دیوار کمک نماید در حالیکه دیگر انواع پنجره ها به راحتی در چنین موقعیتی تسلیم شده و موجب خرابی و ایجاد هزینه میگردد.
  • نگهداری و تعمیرات این پنجره ها به مراتب آسان تری از دیگر انواع آن می باشد. یک رنگ آمیزی ساده می تواند در افزایش طول عمر تاثیر گذار باشد.
  • تمیز کردن آسان
  • غیر قابل اشتعال

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید